Eld show

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Eld show

Inlägg av Logan »

En ide som jag och en till ha är att bygga en eldkastare för scenbruk.
(Vilka galna ider man får när man går hemma..)
Men till själva konstruktionen.
En gasolflaska med ca 100mm kopparrör går upp, uppe på den så sätter man en mangnetventil som lämparsig för detta. yttligare 200mm så sitter ett munstycke som ska göra en bra låga, vidsidanom av munstycket ska det finnas en liten låga som ska tända på hela alltet. Denna isintur drivs ifrån gasolen och har en ventil som man kan ställa lågan på samt en magnetventil så man kan stänga av detta. Och självklart så ska den bli DMX styrd eller något mera pålitligt system...

Iden låter galen men hur ska dom byggas annars?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag kan förstå varför du vill köra den via DMX och jag själv skulle älska att ha en sådan eldkastare.

MEN betänk att DMX inte har någonting som kollar att signalerna kommer fram eller att det är rätt signaler.

Dessutom så står det tydligt i DMX-Specifikationen att protokollet INTE ska användas till sådant som kan orsaka personskada om det skulle bli fel på systemet.

Nu till din konstruktion:

Det låter som en riktigt bra ide, man kanske kan göra ngt sådanthär som munstycke:
\|/
|
Så man sprider lågan lite bredare...

Jag skulle ställa gasolflaskan en bit bort och ha en godkänd (Grov) slang och sätta hela konstruktionen på ett annat ställe...

Dom små gasolflaskor man har till gaskök kan du nog inte använda, svårt att få ut gas tillrärkligt fort för att skapa någon rejäl låga utan att ghettomodda den så jag skulle köra på en sådan där 6-kilos tub eller dyl. :wink:

Jag skulle bygga den som en rostfri trefot som slangen kommer in under ett av benen, från den skulle sedan ett rör gå upp 20-30cm till magnetventilen och sedan skulle ett spridande munstycke komma som spred gasen till en lagom bred låga.

i mitten, lite under dom andra munstyckerna, skulle jag ha ett smalt rör som var kopplat från ett ställe under magnetventilen via en regulatorventil där det hela tiden brann en liten sparlåga, detta för att dels kunna se när gasen är på och dels för att säkra tändning av överbliven gas och sedan ha elektronisk tändning på resten, alternativt att ha sparlågor på alla, då måste man dock se till att alla delar av munstycket tänds innan...

Aja, det var mest lite brainstorm från min sida :)
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Som sagt DMX får inte användas till pyroteknik och detta borde klassas som nåt likvärdigt.

Finns en firma här hemma i stan som håller på med pyroteknik. De körde blandannat Eurovision i globen tror jag. De köpte in ett par propankanoner för nåt år sen och de kostade runt 100 000 kr. Fanns även varianter där färgen på lågan och höjden på pelaren kunde styras. Synd att allt kul ska kosta så mycket bara, men bygge själv kan ju vara en lösning.

Men måste inte allt klassas och CE märkas innan det får användas, speciellt i offentliga sammanhang ?
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Japp låter som en bra ide på det hela. Angående DMX ärtill för att få en bra timeing och "Och självklart så ska den bli DMX styrd eller något mera pålitligt system... " :) EDIT: DMX är nu uteslutet!
Så blir att kolla på den biten. Men sedan till lite säkerhet, mangentventilerna får ju inte geifrån sig någon gnista det är la bara höra med företaget så vet dom la det. Sedan får det ju inte brinna tillbaka in i systemet utan hålla sig utanför. Finns det någon beskrivning på hur rediga sådana funkar?
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

propan är väll mera flamfarligt än gasol. Höjden kan man väll ställa med en ställbarventil? Frärgen vetikatten hur dom har löst det, måste vara någon metal som brinner för att göra färg :S

CE märkt, humm jag tror jag har några sådana etiketter liggande i min låda...
Men att få en sådan sak CE märkning kan inte vara blilligt?
Krawk

Inlägg av Krawk »

Färgen ändrar man nog enklast genom att öka eller minska syretillgången.
Mkt syre - blå låga.
Lite syre - gul låga.
Vill man ha andra färger så får man nog ha en vanlig pyroladdning med metallsalt.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Läste det här på http://www.gasol.nu/sakerhet.html

Vad är gasol?
Gasol är en petroleumprodukt, officiellt kallad Kondenserad (förvätskad) Petroleumgas, som till huvuddelen består av gaserna propan, propen och butan. Dessa gaser är enkla, kondenserbara (kan omvandlas till vätska) kolväten som utvinns vid raffinaderier eller petrokemiska anläggningar.

Gasol i form av propan och propen ger tryck till brännaren ända ner till -40°C och kan därför användas även vid mycket sträng kyla. Dessa gaser säljs i metall- eller kompositflaskor.

Butan däremot ger endast tryck ned till 0°C och kan bara användas ned till denna temperatur. Butan säljs i s k engångsflaskor.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

jaha, något nytt lärde man sig idag med.
Men åter till säkerheten, vad ska man tänka på?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Att det inte ska brinna tillbaka löser du med att ha en backventil och en sådan där säkerhetsventil som slår av om den blir varm eller vad dom nu gör sittande på gastillförseln till varje brännarmunstycke och en större där gasen kommer in i brännaren och naturligvis den obligatoriska på flaskan.

Att ändra storleken på lågan borde ju bara vara olika tryck, alternativt att man har syretillförsel vid munstyckena också...

Att ändra färg däremot måste vara någonslags metallsaltskanon som skickar ut metallsalter i lågan...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns ingen backventil i gassystem.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Är ett system med T-röd och en "bensin pump" uteslutet? Samma system med pilot-låga.

Säkerheten skulle vara bättre tror jag. Man kan testa med vatten så att systemet fungerar och en även ha flera nödstopp på pumpmotorn. Kanske en rörelse sensor som kolla att "kusten är klar" där lågan ska ut. Grejen behöver bara laddas med så mycket bränsle man måste ha. T-röd är inte giftigt och blandarsig bra med vatten, osv...

Istället för pump kan man har en tryckluft kompressor som ger samma effekt. Kan vara smidigare att jobba med i "pump-fasen" av systemet men inte lika säkert kanske.

Risken finns alltid att man råkar grilla någon och det är inte bra. Kanske kan en linknade effekt fås av "icke-eld"?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

I princip bara saker som skall säljas på konsumentmarknaden som behöver CE-märkas. Jo, jag vet att det inte är hela sanningen, men att sälja komponenter till ett system som OEM är helt oki och då tar slutanvändaren/systembyggaren ansvaret för säkerheten, men det innebär också i princpi förbud att sälja sådana prylar till en privatperson - iaf om maninte vill bli stämd om något händer...
Skriv svar