Instabilt larmsystem (AVR), störningar?
Instabilt larmsystem (AVR), störningar?
Har byggt ett väldigt simpelt larm till en verksamhet som farsan driver. Larmet består av en larmpanel med knappsats och display på väggen och en liten stydosa i undertaket som är kopplad till 2st IRdeckare och en magnetkontakt till dörren. Det hela är enkelt uppbyggt och när rätt kod matas in skickas en puls till styrdosan som aktiverar larmet efter ca 1 min. När någon sensor påverkas skickas en puls till panelen som väntar på kod och därefter skickar tillbaka en puls och larmet stängs av.
Nu till det roliga, allt fungerade klockrent hemma vid köksbordet och jag hade det igång och testade i flera dagar utan problem.
När jag kopplade upp i lokalen fungerade som det skulle tills vi utlöste larmet som tystna efter 5 sek istället för de 15 min som var programmerade.
Detta fel återkom 2 ggr men efter en omstart verkade allt fungera.
Vi lät larmet vara på men avaktiverat. Dock så aktiverade det sig själv och skrämde slag på en anställd dagen därpå.
Vad kan ha påverkat så dessa skumma fel uppkommer nu men inte hemma vid köksbordet. Hur ska jag minimera störningar?
I panelen sitter en ATMEGA8515 och i styrdosan en ATTTINY2315 Båda drivs av varsin
transformator med en spänningsreglerare och är avkopplade med kondingar.
Nu till det roliga, allt fungerade klockrent hemma vid köksbordet och jag hade det igång och testade i flera dagar utan problem.
När jag kopplade upp i lokalen fungerade som det skulle tills vi utlöste larmet som tystna efter 5 sek istället för de 15 min som var programmerade.
Detta fel återkom 2 ggr men efter en omstart verkade allt fungera.
Vi lät larmet vara på men avaktiverat. Dock så aktiverade det sig själv och skrämde slag på en anställd dagen därpå.
Vad kan ha påverkat så dessa skumma fel uppkommer nu men inte hemma vid köksbordet. Hur ska jag minimera störningar?
I panelen sitter en ATMEGA8515 och i styrdosan en ATTTINY2315 Båda drivs av varsin
transformator med en spänningsreglerare och är avkopplade med kondingar.
Senast redigerad av blueint 7 september 2011, 18:28:35, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Störningar?
Anledning: var: Störningar?
Re: Störningar?
Det är ganska omöjligt att svara på men avstörning av alla ingångar är första steget! Det finns reda en tråd om detta, just i larmsammanhang.
Det är ganska säkert ledningsburna störningar som ställer till det hela och det är lite av en vetenskap att göra sånt korrekt för störst möjlig stabilitet.
Kolla HÄR
Det är ganska säkert ledningsburna störningar som ställer till det hela och det är lite av en vetenskap att göra sånt korrekt för störst möjlig stabilitet.
Kolla HÄR
Håller med om att det låter som fel på mjukvaran men då hade felen uppkommit hemma. Ska spana in den larmtråden, missa den när jag sökte. Tack!
Det är på sätt o vis även programfel men inte i logiken, snarare i hur omstarter hanteras. Men fixa de elektriska designfel först, resten tar sig enklare.
Men mjukvaran ska kollas avseende lite konstigheter:
* Om larmet är utlöst och µC'n startar om, vad händer då?
* Om något blir fel, vad händer då?
* Används watch-dog? Och vad händer o larm är utlöst eller icke när en omstart kommer?
Det är ingen konst att göra ett program som fungerar under normala förhållanden, det svåra är att göra ett som fungerar med alla fel som kan komma.
Men mjukvaran ska kollas avseende lite konstigheter:
* Om larmet är utlöst och µC'n startar om, vad händer då?
* Om något blir fel, vad händer då?
* Används watch-dog? Och vad händer o larm är utlöst eller icke när en omstart kommer?
Det är ingen konst att göra ett program som fungerar under normala förhållanden, det svåra är att göra ett som fungerar med alla fel som kan komma.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Schema + skiss på hur du gjort underlättar
Har du t.ex. dragit iväg 5V signaler mellan de olika korten?
Swech
Har du t.ex. dragit iväg 5V signaler mellan de olika korten?
Swech
Det kan vara störningar och dålig mjukvara.
Om du har mjukvara som t.ex. reagerar på en kort spik på en ingång där det sitter en knapp så är det inte bra. Förutom kondensator på ingången ska mjukvaran verifiera att knappen är intryckt en stund, inte bara i en mikrosekund. På så vis kan man slippa att störningar påverkar ingångar i onödan.
Om du har en lång kabel med t.ex. ett högohmigt pull-upp motstånd så skapar det mycket störningar. Försök skicka signaler som har tydliga logiska nivåer, inte högohmiga. Måste du använda pull-up så ta ganska låga värden. ( < 5k )
Om du har mjukvara som t.ex. reagerar på en kort spik på en ingång där det sitter en knapp så är det inte bra. Förutom kondensator på ingången ska mjukvaran verifiera att knappen är intryckt en stund, inte bara i en mikrosekund. På så vis kan man slippa att störningar påverkar ingångar i onödan.
Om du har en lång kabel med t.ex. ett högohmigt pull-upp motstånd så skapar det mycket störningar. Försök skicka signaler som har tydliga logiska nivåer, inte högohmiga. Måste du använda pull-up så ta ganska låga värden. ( < 5k )
Skulle tex strömmen gå så startas båda microkontrollerna bara om men styrkortet väntar i 15 sek innan den aktiveras så att panelen hinner starta upp ordentligt och inte skicka massa skräp på aktiveringstråden. Klart det kan vara fel på mjukvaran men jag tycker det skulle visat sig innan. Alla i/o signaler som lämnar korten går via små DIL relän och det är även kodat en liten delay på alla insignaler, larm pinnarna har hela 2 sek innan larmet aktiveras.
Ja det är 5V som skickas mellan korten ca: 3m.
Tackar å bugar för svaren, ska se om jag inte kan rita upp ett litet schema när jag kommer hem ikväll..
Ja det är 5V som skickas mellan korten ca: 3m.
Tackar å bugar för svaren, ska se om jag inte kan rita upp ett litet schema när jag kommer hem ikväll..
Och 5V (VDD) som skickas mellan korten... är den avstörd så att störningar inte kan komma in i kretskorten? Det är ett mycket typisk fel...