Spela upp film av typen .mp4
Spela upp film av typen .mp4
Filmerna kan heta t.ex. 720p eller 1080i.
Dessa filmer får jag inte att flyta med med någon ordning.
Vad är felet?
Jag använder VLC för att spela upp.
Dessa filmer får jag inte att flyta med med någon ordning.
Vad är felet?
Jag använder VLC för att spela upp.
Re: Spela upp film av typen .mp4
Dom är mkt högupplösta och rätt tunga för datorn att spela upp...
Jag tror samma sak som Meduza, hade det så på min gamla dator när jag försökte kolla på inspelat matrial från systemkameran.
Har en kompis som är rätt insatt i sånt och det är helt enkelt så att man måste ha en rätt bra dator för att spela sådana filmer. Sen sa han nått om att det beror på storleken på skärmen också, har man en liten skärm så är det viktigare med bättre processorkraft än bra grafikkort och tvärt om om man har en stor skärm. Men jag kan ha blandat ihop det med nått annat han sa.
Sedan jag laddade ner cccp - mediaplayer classic (Länk) har jag aldrig haft problem med att spela högupplösta filmer.
Har heller aldrig råkat ut för att jag saknat någon codec.
Rekomenderar det paketet, det bästa jag provat.
EDIT: Säter, har du någolunda modern dator som du använder? Har sett att du kör en del lite äldre.
För att köra filmer i 1080 så krävs nästan en PC som max är ett par år gammal.
Har heller aldrig råkat ut för att jag saknat någon codec.
Rekomenderar det paketet, det bästa jag provat.
EDIT: Säter, har du någolunda modern dator som du använder? Har sett att du kör en del lite äldre.
För att köra filmer i 1080 så krävs nästan en PC som max är ett par år gammal.
Har man inte acceleration på grafikkortet behöver man oftast en processor på ett par GHz. Att försöka spela HD på en burk med 1.5 GHz-processor brukar vara svårt.
Det beror såklart lite på arkitektur och sånt, men HD kräver rejält med kraft.
Det beror såklart lite på arkitektur och sånt, men HD kräver rejält med kraft.
Jag gillar Media Player Classic - Home Cinema. Den behöver inga codec-packs som cccp.
Har du en modern version av VLC? Då borde du ha möjlighet att hårdvaruavkoda filmer med hjälp av grafikkortet.
Har du en modern version av VLC? Då borde du ha möjlighet att hårdvaruavkoda filmer med hjälp av grafikkortet.
Håller med om Media Player Classic - Home Cinema, helt klart den bästa videouppspelaren jag har testat. Tunga HD-filmer som är helt ospelbara med VLC i min HTPC flyter på smärtfritt med Media Player Classic!
Det enda codec-paketet jag hittat som orkar med att spela upp 1080p-filmer på min laptop (Core 2 Duo 1,86 GHz) är det som heter Core AVC, VLC har inte en suck där, funkar hyffsat med 720p däremot.
Tack för tipset, jag har alltid kört VLC och varit nöjd men kommer att testa MPC-Home Cinema för att se om jag gillar den bättre 
Jag håller med LHelge, CoreAVC är överlägset snabbast på att spela högupplöst med klen cpu.
Har man ett ps3 så kan man med fördel streama från pc'n till ps3'an med ps3 media server. 1080 funkar fint.
Nja, oftast kräver de att de kodas om och då krävs de fortf rätt bra cpu prestanda från servern om man inte har hårdvara som kan accelerera!
Vet inte vilka format som behövs kodas om och vilka ps3:an kan köra direkt, sjukt krångligt är de att pyssla med i alla fall.
Skulle föreslå en billig mediaextender ifall man vill se film på tvn. Har själv en Western Digital TV HD Live, och den tar precis allt jag slänger på den, fixar även 1080p i 24Hz så jag är nöjd... Man slipper på så vis ha en dator som fläktar på högvarv för den kodar om material till ps3:an
Vet inte vilka format som behövs kodas om och vilka ps3:an kan köra direkt, sjukt krångligt är de att pyssla med i alla fall.
Skulle föreslå en billig mediaextender ifall man vill se film på tvn. Har själv en Western Digital TV HD Live, och den tar precis allt jag slänger på den, fixar även 1080p i 24Hz så jag är nöjd... Man slipper på så vis ha en dator som fläktar på högvarv för den kodar om material till ps3:an
mkv i 720 1080 funkar bra (då man inte behöver förlita sig på datorns grafik prestanda) ...