Ja det finns flera möjligheter till att få det att fungera.
Jag läste följande i en text från Texas:
"An inverting summing circuit (Figure 7) is the basis of an audio mixer. A single-supply voltage is
seldom used for real audio mixers. Designers will often push an op amp up to, and sometimes
beyond, its recommended voltage rails to increase dynamic range.
Noninverting summing circuits are possible, but not recommended. The source impedance
becomes part of the gain calculation."
Sedan så har jag läst att kondensatorer med X5R dielektrikum ska vara bra val.
Från Wiki...
"X5R performs better than other dielectrics, such as Y5V, and permits the construction of physically smaller capacitors than other dielectrics, such as NP0 and X7R. Typically its temperature variation of capacitance is +/-15% over a range of -55 to +85 degrees Celsius. The temperature variation is, however, non-linear."
Soundcraft har väl använt ±17 V till NE5532 när rekommenderat har varit ±15 V. Det man vinner är extra dynamik utan att göra konstruktionen dyrare . Angående keramiskakondensatorer som du nämner lär du knappast hitta någon ekonomiskförsvarbar, det är elektrolyt och stora kapacitanser som gäller för likspänningsblockering.
4kTRB skrev:Ja det finns flera möjligheter till att få det att fungera.
Att bygga ihop något som ger ut signal har aldrig varit svårt inom audio. Dock om man vill bygga något med bra dynamik och lågt brys får man lägga sin tid på förarbete innan man slänger ihop något schema. Sätta upp mål för sin konstruktion är alltid en start.
Och att man tänker lite på vad det är för typ av OP man använder och låter designen utgå från den.
Speciellt för/nackdelar mellan BJT och FET baserade ingångssteg och hur det påverkar designen.
Förhindra bias strömmen från ingångsstegen att påverka pottar/ev switchar (ta bort DC klick/skrap). NE5532 har vanligt transistorbaserat ingångssteg.
C3 kanske verkar mest konstig, men det är ganska vanligt att ha den i mixersummasteg. Hadde det varit en FET baserad op hade man i praktiken kunnat ta bort dem.
Senast redigerad av pern 6 september 2011, 12:25:16, redigerad totalt 1 gång.
Man bör också ta med de olika kopplingarnas Noise Gain
när man väljer koppling. Ickeinverterande koppling har lägre
NG vid låga förstärkningar jämfört med inverterande.
Sedan så strömbruset hos en JFET-op är ofta lägre och tenderar
att bli tystare med generatorresistanser över 10k medans om
källresistansen går under 10k så får bipolära typer större fördel
då de har lägre spänningsbrus.
Sedan så är det allra viktigaste att ha lågt brus redan från CD-spelaren,
vinylspelaren eller vad nu källan är. Efterföljande steg behöver inte ha
samma höga krav.
I mitt förslag är inte motstånden optimerade för bästa SNR. De flesta kan sänkas en hel del. Det var mer ett snabbt kretsförslag.
Men jag har använt denna typen av summasteg/utgångsbuffer många gånger (med lite andra motståndsvärden) och den både fungerar och låter utmärkt.
Om minsta antal komponenter är den viktigaste parametern kan du ju även göra något liknande detta (Ej optimerade värden.)
Normalt gillar jag inte passiv mixning av signaler men för bara 2 kanaler så funkar det ganska hyffsat i de flesta fall.
Där har du en rätt så bra lösning.
Välj sedan att inkludera 100 ohmaren på utgången i återkopplingen
så får du en ännu stabilare koppling och en koppling som tar hänsyn
till förlusten i 100 ohmaren.