>Men var kan jag hitta AVR "starter-kit" nånstans?
hmm... måste fundera lite...
Själv använder jag bara en AVR-ISP programmerare (via USB) men den har bara en 6-polig kontakt som ska anslutas till ditt egna kretskort. Man kan lätt bygga ett litet kretskort med ett experimentkort, en stiftlist till programmeraren och en IC-hållare till processorn, ett batteri (eller väggvårta) och en spänningsregulator på 5 volt.
Borre skrev:Glenn,
Det där stämmer inte. Det går alldeles utmärkt att nyttja Arduinon som en programmerare. Så när man väl har en Arduino så är det bara köpa lösa kretsar, allt från Attiny till flera olika Atmega osv, och programmera med Arduinon. Det är snarare billigt då man får en färdig utvecklingsplatform och en programmerar för samma pris.
Visst KAN man göra så, men vad har man då vunnit ? man har ju fortfatrande låst in sej mer än om man hade köpt en lös programmerare, speciellt om man vill köra med aurdinos egen utvecklingsmiljö.
Någon som vet ett bra AVR start-kit med experimentkort ?
E lite lazy och vill egentligen bara kunna tuta o köra direkt.
Vill ju liksom kunna ansluta reläer och motorer direkt och börja köra.
MEN, borde man inte kunna köpa en kopplingsplatta och sticka ner AVRen och sen koppla därifrån om man vill labba lite?
Var de 5V den drevs på?
Det betyder alltså att man kan köpa ett relä som slår till på 5V ?
Vad är det riktiga ordet för där man kopplar slå-på-reläet benet?
Hur gör jag med en motor om den går på mer än 5V ? Har jag ett relä där oxå som kör motorn fram och tillbaka?
Med en H-brygga?
Glenn,
Inte vet jag, eller jo en utvecklingsplattform på köpet, men det är iaf inte en "specialplattform som är dyr". Dessutom låser man inte in sig eftersom den går att använda som en programmerare (som en AVR-ISP).
> PicKit2 är lite "out of date" numera tyvärr - har själv en - nyare processorer
> stöds inte av den. där med inte sagt att den är dålig !
Nja, det saknas stöd för vissa nyare kretsar i den integrerade miljön
med MPLAB. Men det går aldeles utmärkt att programmera i MPLAB
och flasha med den fristående PICkit2 programvaran. Den stöder
så vitt jag vet i princip alla nyare PICs.
> E lite lazy och vill egentligen bara kunna tuta o köra direkt.
> Vill ju liksom kunna ansluta reläer och motorer direkt och börja köra.
OK. Med den inställningen kan du i princip bara glömma det hela.
Verkligheten är inte så enkel "där ute"...
En annan liten kommentar bara...
> Men jag läste för ett tag sen att en MCU inte kan göra saker samtidigt...
Vad exakt betyder "samtidigt" för dig ?
"Samtidigt", på samma sätt som "exakt" och "så billigt/snabbt/bra som möjligt",
är helt värdelösa krav att ställa på något. "Inom 10 ms", "under 100:-", "med
ett fel på max 1%" o.s.v är däremot något som går att jobba med/mot.
Vadå inställning?
Jag menar bara att man vill komma igång och greja utan att hålla på löda sig eller greja sig fram ett experimentkort. Alla är inte funtade på samma sätt vettu, jag tycker det är skönt att ha så mkt klart som möjligt när man ska starta något sånt här. Och ingen idé att som amerikanerna säger re-invent the wheel när det finns så mkt hjälp att få.
Och angående min specificering så blir det så när man inte vet så mycket.
Men hänger du med i trådsvaren så har vi nog kunnat bena ut vad jag letar efter.
Du behöver ju liksom inte börja om från början.
Jag personligen tycker Jesse's tips verkar bra, en programmerare med det där 40-pins experimentkortet.
Du kan ju flika in vad du tycker om det så går diskussionen framåt därifrån.
Du menar att dom där två går ihop alltså?
Att man ansluter programmeraren på 5x2 pins kontakten?
Det verkar fiffigt i mina ögon.
Nån annan som har kommentarer på det?
EDIT:
Passar inte experimentkortet med följande? :
Senast redigerad av kenntoft 5 september 2011, 20:04:47, redigerad totalt 1 gång.
Programmeraren har en 3x2 och en 5x2 kontakt. Så det är bara att byta kontaken, så funkar det. (Vet dock inte om 5x2 kontakten följer med alla modeller, men i så fall får man använda en adapter eller flytta ett par trådar. Min begagnade AVR-ISP (USB) hade t.ex. bara en 5x2 kontakt, så jag har fått använda en adapter åt andra hållet, eftersom alla mina egna kort har 3x2 pinnar.
och, jo - den passar med den där andra programmeraren också.
Då behöver jag ingen programmerare säger det i texten.
Då räcker det med USB. Men jag kan väl fortfarande programmera vad som helst och flytta AVRen till en annan krets?
kenntoft skrev:
Jag vill ju kunna styra allt via PC/USB.
För det behöver du väl ingen mikrocontroller? Det verkar väl i såna fall vettigare med ett I/O-kort för USB-anslutning. Det finns kort som har inbygg PWM och A/D- och D/A- omvandlare utöver rena digitala in/utgångar.
En mikrocontroller behöver du egentligen bara om du vill göra nåt som ska kunna köras fristående.
Då behöver jag ingen programmerare säger det i texten.
Då räcker det med USB. Men jag kan väl fortfarande programmera vad som helst och flytta AVRen till en annan krets?
Jag undrar om det inte fanns någon eclipse miljö till AVR också men jag är inte alls säker. Det fanns en eller flera trådar för inte så länge sedan som diskuterade utveklingsmiljöer för AVR.
Ursprungligen är det GNU-C som gäller under Linux, men miljön har blivit portad till andra OS.
Lawicel är en annan bra leverantör som har utvecklingskort till AVR här i Sverige.