Var hitta nätaggregat i närheten av 60V (likriktat)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
X-IL
EF Sponsor

Var hitta nätaggregat i närheten av 60V (likriktat)

Inlägg av X-IL »

Jag kommer snart att köpa stegmotordrivare och behöver då lite kraftigare nätaggregat än vad jag kört med hittills (24VDC 10A). Jag skulle behöva något i stil med 60-70V efter likriktning och 10-15A. Om man kollar på begagnat/skrot, var hittar man liknande nätdelar? Switchat eller ej spelar mindre roll.

Truckladdare är väl en källa, men någon som har nån annan idé? Jag springer ju rätt mycket på skroten så jag tänkte hålla ögonen öppna.
labmaster

Re: Var hitta nätaggregat i närheten av 60V (likriktat)

Inlägg av labmaster »

Om drivarna är specad för 60V kan det kanske vara bra att ligga något under 60V. JB har ett nätagg som lämnar 48V 10A för 895 kronor ex moms.

Alternativt köper du tre av denna:

http://www.ebay.com/itm/400W-60V-6-7A-S ... 2c5eeef492
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Drivarna klarar 80V
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den behöver väl inte vara stabbad?

kan ha en udda rinkärnetrafo som ger ca 60v likriktat, 800va om jag inte minns fel

kan kolla om det finns intresse

kan ha en hel djävla hope trafos till för den delen, har inte hunnut städa så långt in att jag nått dom delarna av fornlämningarna :oops: :vissla:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Kolla gärna Grym. Likriktning och glättning fixar jag till själv isf, inga problem.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag ska undersöka den här klumpen närmare, den borde ha en sekundär som ger åtminstone 48V likriktat. Satt nämligen i en UPS med 48V batterispänning. Väger väl ca 15kg, tyvärr var det inte så lätt att lista ut var 230 skulle in, så det blir lite mätning och kvalificerad gissning för att få fram det.

EDIT: Och så bilden...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag blir inte riktigt klok på transformatorklumpen ovan, i mitt sinne borde de grova kablarna vara sekundärsidan. Men på primärsidan är det i så fall en hel hope olika lindningar, eller kanske snarare olika ingångar i samma lindning, för olika spänningar kan man tänka. Men hur jag än mätte kunde jag inte få ihop vad som var "ändarna" på primärsidan. Så denna trafo får nog gå i skroten, och jag får leta efter något annat lämpligt. Grym hade ju eventuellt något som kunde passa.

Vad borde jag kunna förvänta mig för resistanser i lindningarna förresten? Mellan de grova mäter min multimeter 0,9Ohm, vilket mycket väl kan vara fel. På det som jag tror är primärsidan hittar jag inga högre resistanser än 1,6Ohm, skall väl testa att löda ihop de självklara "mittenpunkterna" för att se vad jag får ihop för total resistans.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Prova att mata in en låg växelspänning på någon av lindningarna så att du får omsättningsförhållandena. När du tror dig ha lokaliserat primären kan du försiktigt mata in högre och högre spänning (se upp om du använder en sparkopplad vridtrafo) medan du mäter strömmen. När den börjar sticka iväg har transformatorn mättats. Därifrån borde du kunna få en ungefärlig uppfattningen om lindningens spänning.

Primärlindningar kan ibland ha en herrans massa uttag, 100/110/117/200/220/230/240 V.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag har ju tyvärr inte någon vridtrafo att tillgå, men någon AC-väggvårta finns väl samt en 24V-transformator...

Eller vänta nu, jag har ju en märklintrafo :) Då borde jag kunna koppla den på sekundärsidan och mäta fram förhållandet till de olika uttagen på primärsidan. Jag har en plan! Stor försiktighet kommer dock att iakttagas. Däremot har jag ju ingen möjlighet att få till några högre spänningar. Sekundären borde vara på nånstans runt 35-40V då batterierna den skulle ladda var på 48V. En märklintrafo ger väl upp till 24VAC.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Så denna trafo får nog gå i skroten
Nej inte åka till skroten, fortsätt utforskningen på det sättet som HCB beskrev.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jaja :P
Jag har ju inget att förlora.
labmaster

Inlägg av labmaster »

:ajabaja: Transformatorer skall man aldrig köra till skroten oavsett vilken kondition de är i.

Misslyckas du med att hitta primärlindningen/lindningarna så kan du ju alltid linda av sekundärlindningarna och på så sätt få lite mera sikte på primärsidan. Det är säker ett väldans jobb men med lite tålamod går det.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Här är ett exempel på hur jag gjorde i ett fall, och här finns en referens till originalartikeln.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag var inte så vetenskaplig i min utprovning. Jag lödde ihop de kablar som uppenbarligen hörde till samma uttag på primären, sen letade jag reda på de anslutningar som hade störst resistans mellan sig och mätte där när jag matade med Märklintrafon på sekundären. Fick vid ca 16V ungefär 150V på primärsidan, ajaj, bådade inte gott. Nå efter att ha mätt lite till så kopplade jag primärsidan till 230V och fick 25V ut på sekundären, mycket mindre än jag hade hoppats på, trodde nog att det skulle ligga närmare 40 obelastat.

Hur som helst så vet jag nu att den här transformatorn inte är mitt förstahandsval till nätdel till stegmotordrivarna.

Mätte sen en annan lindning och där var det 55V obelastat. Denna har dock mycket klenare anslutningar så jag gissar att den inte är lindad för så höga strömmar. Det sitter ju nån form av termoskydd på den, så man skulle ju kunna testa att köra på den lindningen och se om det orkar med och inte blir för varmt.

EDIT: Tillägg och stavning
Skriv svar