Duplicera fjärrkontroll till garageport?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
simfje

Duplicera fjärrkontroll till garageport?

Inlägg av simfje »

Hej!

Vi har just satt in en motorstyrd garageport i våran villa. Med denna port medföljde det två stycken fjärrkontroller som opererar över RF. Optimalt vore att sätta en fjärrkontroll på varje bilnyckel, men att köpa dessa dosor kostar ca 500kr/st. Detta känns ju helt orimligt för en så enkel, elektronisk, sak.

Min fråga är nu om man kan bygga dessa själva, och ungefär vad det kostar i pengar?

Dessa dosor programmeras genom att man trycker på en knapp på huvudenheten till garagedörren, och sedan trycker på den knapp man vill ska ska styra porten, går även denna bit att lösa?

Jag är mycket intresserad av teknik men är ej så kunnig inom elektronikens värld, så förklaringar som man förstår vore bra :) ...eller borde jag ens med min kunskap ge mig in på detta?

Hälsningar
Simon
Pejlaren

Re: Duplicera fjärrkontroll till garageport?

Inlägg av Pejlaren »

Bit i äpplet och köp!
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Bild på fjärren kan nog hjälpa, har sett garageöppnare där det har används gamla hederliga billarmdosor, typ cargarde osv.
Dessa brukar gå att få tag på hyfsat billigt.
Sen om de är samma elektronik i, de vete fan... :wink:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ut och leta på ebay efter liknande, det är ofta standardgrejer, och posta som sagt bild på in och utsidan av fjärren.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det enda du har klarlagt är att det är en garageport med RF styrning. Hur långt tror du man kommer med den informationen?

Ta fram detta:
* Märke och modell på garageporten. Ev importör.
* Bild på fjärrkontrollens fram- och baksida. (högupplöst och skarpt)
* Bild på garageportens kontrollenhet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kommunikationen till en sådan fjärrkontroll är krypterad. Så jag hoppas att man inte kan byggen en ny.
Jag gissar att den har ingång för att kunna öppnas med en brytare, där kan du ansluta en ytterligare mottagare. Typ bil larm eller liknande.
Tänk på att ha en kommunikation som är säker. Ta inte en fjärrströmbrytare tex.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Som danei skriver är troligen kommunikationen krypterad. Det du kan göra är att byta alla fjärrknappar till en hembyggd lösning som innebär att du även byter mottagardelen i garaget. Räkna med att det blir avsevärt dyrare än 500 kronor att bygga en sådan om du skall göra en helt egen konstruktion. Skall du dessutom lägga ut jobbet till någon som är kunnig på området får du förmodligen fyrdubbla priset.

Mot bakgrund av ovanstående är det väldigt billigt med en extra fjärrknapp för 500 kronor.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

På min garageportsöppnare finns det en ingång för nyckelbrytare eller invändig knapp. På den ingången kan man ansluta ytterligare en mottagare. Så man behöver inte byta den befintliga.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag vill rätta tidigare påstående och säga att kommunikationen KAN vara krypterad.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det fanns lösa fjärrar på Tradera för någon vecka sedan av typen (learn) för inte så stora pengar. Tyvärr hittar jag inte annonserna nu. Det spelar väl ingen roll om de är kodade/krypterade eller inte när man själv kan ”lära” dem från huvudenheten?
Nerre

Inlägg av Nerre »

De som man "lär upp" kopplar man in fysiskt till huvudenheten. Alltså måste det vara samma märke, annars lär de köra olika protokoll och ha olika kontakt.

Det går alltså INTE att lära den från radiovågorna (i såna fall skulle det ju bara hur enkelt som helst att kopiera nyckeln genom att sätta upp en avlyssning utanför garaget).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

beror på om det är fast eller rullande kod
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag skulle då inte vilja ha en port där man enkelt kan kopiera sändaren genom att avlyssna den.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det är fjärren som får sin kod från huvudenheten när man aktiverar huvudenheten för prog. Det går inte fjärr till fjärr så klart för då skulle det vara lite väl enkelt. :)

(Man kan snart starta (mm) grannens volvo om man har en ajfån!)
Det är nästan anledning att skaffa en sådan. :D
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men då verkar det ju rimligast att den programmeringen sker via galvanisk förbindelse. Det kan ju inte vara motiverat att sätta en sändare i mottagaren och en mottagare i sändaren bara för att klara programmeringen....?
Skriv svar