Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
NULL

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av NULL »

Bytte ett av orginalbatterierna mot ett hemmabygge med mer ös i Trilobite-dammsugaren.
Tog tillvara på kablar, givare o.dyl. 15st Sub-C med lödtabbar var lite för tajt, men det gick.
Trilobitebatterier.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

Hittade denna lilla pjäs i en flyttkartong och tänkte att den kanske kunde komma till användning med en liten modifikation :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har gjort en notering någonstans om mitt miniprojekt till jobbet. Till en brandlucka som har ändlägesbrytare (signalgivare) vid fullt öppen och helt stängd skulle det följa en indikator: Röd lampa - helt öppen, Grön lampa - helt stängd. En färdig dosa kostade visst 400 och innehöll en röd och en grön lysdiod med förkopplingsmotstånd.
jag monterade i en kopplingsdosa två lysdioder (röd och grön) med förkopplingsmotstånd (för 24V) och en likriktarbrygga så man kan koppla hur fasen man vill, tom AC.
Jag ska sno ihop en till och fixar några bilder då.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Kapade upp ett hål i en täckbricka till ett chassie och stoppade i en LCD display.
Denna stoppades sedan in i min server.
Den visar CPU användning med en horisontell stapel och % i siffror efter
Den visar också ledgigt hårddisk utrymme på den undre raden.
Bild
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

LCDSmartie? Trevligt iaf :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Japp! LCDSmartie! :D riktigt kul program.
Har skrubbat bort spritpennan från panelen också.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Inte mycket Sun kvar i den lådan med andra ord. Tycker att Suns maskiner ser riktigt snygga ut. Som riktiga datorer på något sätt.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Ja, de är ju åtminstone inte gjorda av den ökända gulgrå plasten.. usch jag avskyr den
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

mjo. det sitter en P4 maskin i Sun chassiet. Ser riktigt fin ut där den står! :) Och låter ingenting!
Bild
Tycker verkligen om chassiet!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Åh, en 450. En sån har vi i samlingen. Den är inte tyst.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

hahahaa nej i orginal så låter den som en mindre dammsugare!
Men jag har orginalfläktarna kvar med en hembyggd fläktkontroller. Så nu låter dom inte alls mycket :)
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Electricguy skrev:Kapade upp ett hål i en täckbricka till ett chassie och stoppade i en LCD display.
Denna stoppades sedan in i min server.
Den visar CPU användning med en horisontell stapel och % i siffror efter
Den visar också ledgigt hårddisk utrymme på den undre raden.
Bild
Snyggt, men du har gjort den klassiska missen som många gör och kapar upp även för metallramen istället bara för göra för själva glaset på displayen.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

miss? nehej du! latheten kom krypande! :D
Jag försökte faktiskt att kapa ut bara runt glaset. Men det var stört omöjligt eftersom täckbrickan hade ganska dålig kvalite och skprack lätt. Så det blev att ta till dremeln och kapa upp ett större hål med lite sämre precision istället! :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ÄNTLIGEN så lyckades jag ladda upp en youtube video! Det är en liten video som visar server displayen i action
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

hornfeldt skrev:Gjorde ett litet test att bygga om en 3-pin fläkt till 4-pin.

Resultatet vart inte så bra som jag hade hoppas. Farten går bra så länge inte den stannar, då behövs PWM-signalen gå upp till >60% och tacho-signalen försvinner med PWM < ~80%.

Hade tänkt försöka hålla det simpelt men måste nog köra en MCU för test2
Det där projektet är jag klart intresserad av att veta mer om ifall du får det att funka bra.

Jag har en PC med en AMD-processor som har 3-pin-fläkt och moderkortet har 4-pin-uttag, så givetvis låter den burken som en dammsugare konstant. Det verkar dessutom inte finnas 4-pin-fläktar att köpa för den processor/sockeltypen, undrar hur moderkorttillverkaren tänkte där?

Jag har också funderat på det där med att få fläkten att inte stannat. Min idé som jag inte orkat provköra är att bygga en krets som känner av när tacho-pulserna kommer för sällan och då knuffar på lite spänning på en konding som i sin tur via drivsteg (emitterföljare) matar fläktmotorn, med rätt komponentval så borde man kunna få till ett grundvarvtal. Om man vill kunna stanna fläkten helt så kan man göra en pulsdetektor på PWM-signalen vars utgång utgör strömmatningen för tacho-pulsdetektorn, d.v.s. finns det ingen PWM-signal alls så struntar man i att lyssna på tachopulserna och då kan fläkten stanna. Vid PWM på bara nån enstaka procent så startar fläkten.

Fast det gäller ju bara om min teori stämmer med praktiken. Om det funkar återstår att se år 2020 :)

Klas-Kenny skrev:Med tanke på vad som är modernt nu för tiden skulle de där hyllorna göra sig utmärkt i valfri heminredningstidning :humm:
Den där meningen får mig att tänka på den där byggvaruhusreklamen som driver med heminredingsprogrammen, där de har gjutit toalock och toasits i betong :wink:
Skriv svar