Var skaffa dioddosa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Var skaffa dioddosa?

Inlägg av mrfrenzy »

Klickar det i fjärrströmbrytaren när man manövrerar fjärrkontrollen?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Man skulle lätt kunna tro att det är en rejäl felkonstruktion den där fjärrströmbrytaren. Men antagligen är det inte tänkt att den skall kopplas in på det sätt som kunden gjort. Det vill säga till en apparat som är spänningsmatad från annat håll som jag tycker det låter som i beskrivningen.

Ett schema på kundens krets skulle underlätta ifall TS vill har råd och dåd i hur detta skall lösas eller hur han skall förhålla sig till kunden som eldat upp sin fjärrbrytare.

By the way, 16 amper är inte att leka med. Det går att bränna upp ett helt hus med en sådan ström om det vill sig illa. Eller hur?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om man förstorar bilden på fjärrströmbrytaren kan man på etiketten se att det står 1.0Ax1CH eller möjligtvis 10Ax1CH, i vilket fall så indikerar det att reläet i burken inte klarar 16A som texten säger utan bara 10A (eller 1A i värsta fall). Som det är nu vet vi ju inte riktigt vad som gäller och vi vet inte heller hur "kunden" har kopplat in produkten, alltså är det omöjligt att ge några säkra svar...
remote_switch.jpg
*OM* det är så att fjärrströmbrytaren skall användas för att styra en lampa är det enklaste (och bästa) att helt enkelt låta reläet kortsluta strömbrytaren. Det betyder att man inte kopplar in 12V på DC IN utan att man kopplar + på DC in på ena sidan brytaren (den sida där 12V finns hela tiden) och att man kopplar + DC OUT till andra sidan knappen. Denna koppling fungerar bara om det *faktiskt* är ett relä på insidan av burken, är det halvledare gäller annat.

Om det är halvledere (eller relä, det funkar lika bra) så kan man styra ett extra relä som klarar 40A (bilrelä) med denna fjärrströmbrytare, det extra reläet kopplar man över brytaren. Man slipper då både diod och klarar samtidigt betydligt mer ström. MEN(!) man skall ha klart för sig att det inte går att släcka lampan med knappen så länge fjärrströmrytaren är "på". När fjärrströmbrytaren är "av" kan man däremot använda knappen. Man kopplar då 12V på ingången "DC IN" (både plus och minus), sedan kopplar man spolen på det extra reläet till utgången "OUT" (plus och minus). Själva kontaktorn på reläet som normalt är öppen kopplar man över strömbrytaren till lampan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej PeterH!

Jag gillar din lösning, den är sådär härligt förvirrande för den som inte är så hemma i elektronikens värld. Jag tror inte att TS klarar att reda ut ditt förslag men det kanske inte var meningen :-).

Jag tror att både TS och hans kunder skulle vara förtjänta av en liten skrift med applikationexempel och hur denna apparat inte får kopplas in.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Klarar man inte en så enkel beskrivning (tyckte själv jag var överdrivet detaljerad) ska man inte sälja såna prylar till kunder. Hur ska man någonsin kunna sköta sina kunder och ge support om man säljer elektronikprylar men samtidigt inte har minsta kunskap om elektronik?
Skriv svar