C/C++ böcker som bygger ett program från grunden?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
jonte_s
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 februari 2006, 17:13:48
Ort: Stockholm

C/C++ böcker som bygger ett program från grunden?

Inlägg av jonte_s »

Jag vill alltså inte ha 50 olika uppgifter i slutet på varje kapitel som inte har någon direkt sammankoppling. Det ska finnas en röd tråd igenom hela boken som i slutet resulterar i ett komplett program. Gärna med ett GUI (alltså inte text-baserat) och kanske någon enkel grafik, typ plotta data i en graf eller enklare 2D/3D visualiseringar.

Jag vill hellre lära mig att typ använda färdiga rutiner (bibliotek, templates eller vad det nu heter) än att lära mig skriva effektiva sökalgoritmer osv.

Jag är nybörjare i C++ och kan lite C.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: C/C++ böcker som bygger ett program från grunden?

Inlägg av sodjan »

Generellt brukar inte böcker vara upplagda på det sättet.
Det blir ju väldigt styrt mot ett visst behov/applikation
som kanske bara intresserad en bråkdel av läsarna.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2496
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: C/C++ böcker som bygger ett program från grunden?

Inlägg av bit96 »

Det är nog svårt att finna.

Det närmaste är nog att hitta någon som skrivit ett sådant program och som vill berätta hur arbetet gick till.
Många skriver ju egna program, med öppen kod, och berättar sen på sin hemsida om sitt program.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7159
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: C/C++ böcker som bygger ett program från grunden?

Inlägg av psynoise »

På svenska finns ändå bara en bok Vägen till C av Ulf Bilting och Jan Skansholm. Finns säkert ett par tusen studenter som läst denna genom åren.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: C/C++ böcker som bygger ett program från grunden?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

För 20 år sedan gick jag en kurs i Danmark. C++! Läraren heter Bjarne Stroustrup! A4 Pärmen heterObjektorienteret programmering og C++.
Jag kan kolla i skrubben vad jag har mer i C, typ C# i ett nötskal.
Jag vet inte vad ett postpaket skulle kosta. Kan det vara intressant undrar Lasp
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: C/C++ böcker som bygger ett program från grunden?

Inlägg av Gustav180 »

Jo, som Sodjan säger, så brukar böcker vara uppbyggda och det från min synpunkt pedagogiskt fel. När jag började utforma mina läromedel gjorde jag dem som jonte_s önskade. Det gav snabbast resultat på hjärnkontoret. När de sedan började säljas till de snåla kommunerna, så vill de ha lärobok och övningar separerade av kostnadsskäl. En lärobok kan användas i flera år medan övningarna var förbrukningsvara. Därmed försvann även den pedagogiska finessen.

De böcker jag knåpar med nu är uppbyggda enligt jonte_s önskan och jag har tänkt lansera dem på detta forum. Det är dels en fortsättning på PIC och en nybörjarbok för elektronik.
Skriv svar