Fundering på sänkgnist
Fundering på sänkgnist
Funderar på att pröva använda en svetsinverter som bas för att göra en enkel sänkgnist. Vad tror ni????
//Stefan
//Stefan
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Fundering på sänkgnist
Det finns en hel del på nätet om gnist byggen, hur stora jobb som du köra styr ju en hel del hur generatorn ska vara funtad.
Finns DIY ritnings satser att köpa via Ebay som kan vara en bra grund att titta på, böcker finns en del också. Kommer tyvärr inte in på mitt Yahoo konto (glömt lösenord pga automatiserad inloggning i datorn som åskan tog) där jag kunde länka ifrån.
Finns DIY ritnings satser att köpa via Ebay som kan vara en bra grund att titta på, böcker finns en del också. Kommer tyvärr inte in på mitt Yahoo konto (glömt lösenord pga automatiserad inloggning i datorn som åskan tog) där jag kunde länka ifrån.
Dan har ritningar på både sänk- och trådgnist
http://s120220635.onlinehome.us/index.asp han är rätt aktiv på Mach3listan
http://s120220635.onlinehome.us/index.asp han är rätt aktiv på Mach3listan
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Precis dom var det som jag tänkte på, tack för länken hummel. Har bägge dessa ritningarna som ligger till grund för de byggen jag håller på med. WEDM generatorn kommer dock att bli nåt helt annat som det ser ut nu, sänkgnisten vet jag ännu inte vad jag kommer att göra beträffande generatorn.
hihi. Hade lite tråkig nu på morgonen så jag gjorde en liten enkel sänkgnist med ett relä och koppartråd. "nötte" hål på en 1mm aluminium på ca 30 minuter 
Fördelen med att vara egen företagare är att man kan göra lite som man vill ibland
//Stefan

Fördelen med att vara egen företagare är att man kan göra lite som man vill ibland

//Stefan
Försökt att ladda upp en liten snutt men det är så j----la segt på nätet här idag.
//Stefan
//Stefan
prövar lite bilder istället.
Hade slut på avjoniserat vatten hemma men använde flytande flussmedel istället
Dock ej på dessa bilder.
Hade slut på avjoniserat vatten hemma men använde flytande flussmedel istället

Dock ej på dessa bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Häftigt!
Jag skulle kunna tänka mig att äga en sån där liten gnistmaskin som man kan gnista bort borrar och gängtappar med.
Du lovar väl att lägga upp en projekttråd när du börjar bygga "the real deal".
Jag skulle kunna tänka mig att äga en sån där liten gnistmaskin som man kan gnista bort borrar och gängtappar med.
Du lovar väl att lägga upp en projekttråd när du börjar bygga "the real deal".

självklart. Ska prova med en svetsinverter och avjoniserat vatten i helgen.
Återkommer med resultat!!!
p.s.
Hade min multimeter bredvid påslagen men ej ansluten. Den fick frispel och började pipa titt som tätt. Undrar hur mycket störningar som gick ut från denna uppkoppling
Återkommer med resultat!!!
p.s.
Hade min multimeter bredvid påslagen men ej ansluten. Den fick frispel och började pipa titt som tätt. Undrar hur mycket störningar som gick ut från denna uppkoppling

Jag köpte ritningarna tidigare i år jag med. Bra att läsa på inför EDM-projektet (ska först göra klart ett CNC-projekt...).tecno skrev:Precis dom var det som jag tänkte på, tack för länken hummel. Har bägge dessa ritningarna som ligger till grund för de byggen jag håller på med. WEDM generatorn kommer dock att bli nåt helt annat som det ser ut nu, sänkgnisten vet jag ännu inte vad jag kommer att göra beträffande generatorn.

Perfekta skåla att ha, stadiga, och elektriskt ledande vilket gör dom bättre än oledande plas i ESD syfte