Nybörjarhjälp med fuzzpedal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Attack

Nybörjarhjälp med fuzzpedal

Inlägg av Attack »

Tjenahoppsan, första posten här. :)

Det är så att jag planerar bygga en gitarrpedal, närmare sagt en fuzzpedal. Men jag har ingen erfarenhet av elektronik, och undrar lite kring komponenter.
http://smallbox.zeonhost.com/projects/fface/fface.txt
I länken ovan står de komponenter som behövs, antagligen ingen rocket science för er, men jag är ingen rocket surgeon, undrar om watt/volt-tal och dylikt spelar någon roll? Eller endast motståndet i sig? Samt undrar jag vart man hittar telejack och en on/off-knapp som är lite mer robust i utförandet.
Här är kopplingsschemat... för noobs! http://smallbox.zeonhost.com/projects/fface/

Vart är billigast att handla, elfa?

Tack på förhand! :D
Senast redigerad av blueint 1 september 2011, 20:25:22, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Nybörjarhjälp!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Nybörjarhjälp!

Inlägg av psynoise »

Välkommen till forumet.

Skriv gärna en bättre rubrik nästa gång, t.ex Komponenter till fuzzpedal. Det finns enkla böcker som svarar på dina frågor, Elektronik för alla brukar finnas på dom flesta bibliotek och där borde den första delen av bokserien hjälpa dig. ELFA burkar inte vara billigast men oftast enklast, kolla tråden Återförsäljare för fler komponentdistributörer.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... ?f=11&t=24
Attack

Inlägg av Attack »

Nja, tror inte jag skulle få ut så mycket av att gå till biblan. Jag vet ju inte ens vad som händer i kretsen eller något. Det är ju därför jag undrar om vilka komponenter som helst funkar, sålänge motståndet är rätt?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ta med dig komponent listan och knata iväg till Elfa så får du nog ihop vad som behövs
Attack

Inlägg av Attack »

Om det ändå vore så enkelt... bor i Malme och dom har bara butik i Göteborg/Stockholm.

Hur som, hittade någon butik som har telejack och dylikt, lär inte hitta det någon annanstans så beställer därifrån. Men det jag undrar är om jag kan använda en 5k lin potentiometer istället för 1k lin? Vad händer, får jag mer fuzz eller smälter jag kretsen? (dom har ingen 1k lin på den sidan)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och generellt: om det behövs att motstånd osv. tål mer än "vanligt" ska det vara skrivit i komponentlistan. Och en fuzzpedal är inte en högeffekt-grej så helt vanliga motstånd osv. fungerar ganska säkert.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Nybörjarhjälp med fuzzpedal

Inlägg av SM7CZR »

Använd de värden som anges på ritningen, annars funkar inte pedalen som det är tänkt.
Denna firma har antagligen allt du behöver:
http://www.electrokit.se/

/Ingvar
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>bor i Malme

Vet inte om du menar Malmö , men i så fall finns ju Electrokit (Hämtlager i Malmö). De har allt du behöver och är billigast.

Inga särskilda effekter eller volt behövs i den här kopplingen. (kondensatorerna bör tåla minst 10 volt).
Står det 1k lin bör det nog vara det.
Attack

Inlägg av Attack »

Tack för hjälpen. Har beställt delar nu, men undrar om det är DC eller AC? Jobbigt att inte kunna plugga in den när den är klar...
Här var kopplingsschemat än en gång; http://smallbox.zeonhost.com/projects/fface/ :humm:
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

undrar om det är DC eller AC?
Vad menar du?
Den går ju på ett 9-volts batteri (DC).
Eller tänker du använda en DC-adapter istället?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jaa... på bilden sitter det ju ett 9V batteri.... och batterier brukar vara DC.
Attack

Inlägg av Attack »

Aha, alla batterier = DC, lägga på minnet. Och ja, tänkte skippa batteriet och köra ut i väggen. :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det går ju att göra också OM du kör via en väggbula, wallwart, nätadapter (tjärat garn har många lamm). Ska du köra väggbula direkt ska du bara kolla att den ger 9V DC!

Bild
Skriv svar