VFD åldras?
Re: VFD åldras?
Ja dom påstod att den blev slöare, inte att den plötsligt la av.
Åldras och gå sönder är såklart en självklarhet men åldras och bli slö på 3-5år känns konstigt tycker jag.
jag påstår igentligen inte att det ena eller andra är rätt/fel jag bara undrar om det är så det fungerar.
Åldras och gå sönder är såklart en självklarhet men åldras och bli slö på 3-5år känns konstigt tycker jag.
jag påstår igentligen inte att det ena eller andra är rätt/fel jag bara undrar om det är så det fungerar.
- Mizzarrogh
Den som styrde fläktarna där jag var förut höll deffinitivt längre, har inget minne av att den blev bytt över huvud taget på mer än dubbla den perioden. 
He he,kankki skrev:Vi talar om Variable Frequency Drive, inte Vacuum Flourecent Display
har varit medom att servostyrningar där dom stora kondingarna ger upp får problem, dock under ashård körning dygnet runt i en 4-5 år
annars verkar det rena skitsnacket, antingen går dom sönder eller så funkar dom, inte ens med kondensatorfel blir det segare utan man får felmedelenden oftare och oftare
annars verkar det rena skitsnacket, antingen går dom sönder eller så funkar dom, inte ens med kondensatorfel blir det segare utan man får felmedelenden oftare och oftare
-
Mindmapper
Fungerar bandet utan bekymmer, finns det väl ingen anledning att göra något!
Att VFD ska bli slöare kan jag inte tänka mig om den inte är felkonstruerad.
Att VFD ska bli slöare kan jag inte tänka mig om den inte är felkonstruerad.
Ansluter mig till skaran som säger bullshit...
Men visst kan en VFD gå sönder, men jag har aldrig hört om att de blir slöare och slöare. Belastas de däremot hårt och sitter varmt+någon dusch med lut då och då så händer det dock att de går sönder....
Men visst kan en VFD gå sönder, men jag har aldrig hört om att de blir slöare och slöare. Belastas de däremot hårt och sitter varmt+någon dusch med lut då och då så händer det dock att de går sönder....
Det kan ju vara något i transportbandet som går tungt dår får motorn en större grundlast och blir så klart lättare att bromsa. Frekvensaren har ju en strömbegränsning inbyggd.
Fast då är det mekaniken som är sliten, inte VFD. Lite som att beskylla SCART-kabeln för den dåliga programkvalitén.. 
Ja det var vad jag menade att felet kanske ligger nån annanstans än i frekvensaren.