VFD åldras?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

VFD åldras?

Inlägg av POS »

På jobbet har vi ett löpband, det används flitigt av rätt många anställda så det behöver service ibland.
Nu senast när dom servade bandet så pratade jag lite med killarna från servicefirman, dom påstod att VFD:n började vara sliten
och vid nästa tillfälle skulle den nog behövas bytas ut.

Enligt dom slets den ut och att byta den var vanligt förekommande, det var inte det att den la av utan blev slöare.

Det är en 2,2kw VFD som förmodligen är anpassad till motorn den driver, bandet för övrigt är av hög kvalité och kostade ca 75k för tre år sen.

Men nu till min fråga, slit sen VFD på sånt vis att den blir svagare med tiden som servicekillarna påstår???

I mitt huvud känns det fel men jag har inga belägg för att påstå att dom har fel heller.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: VFD åldras?

Inlägg av tecno »

Känns ju som lite 1:a april, vete fan hur gammal min VFD är i svarven och den rullar på som vanligt.

De kanske känner på sig att där finns det slantar att plocka.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Precis så kännde jag också, som att dom ville mjölka pengar.
Byter dom så ska dom inte få med sig den gamla i alla fall, en 240v 2,2kw VFD kan jag nog tänka mig att lägga i "bra att ha lådan"
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Halvledare åldras väl inte (i vettig temperatur).. kondensatorer, relän och dylikt är ju en annan historia. Och de finns ju i VFD
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

"...Men, För att spara litet pengar åt er som kund kan vi på plats snabbt ordna fram en fin begagnad vi kan sätta dit istället" :mrgreen:

Edit: Jo, det är ju klart, Elektrolykondensatorer och liknande förbrukas ju så småning om som sagt, men de skall ju hålla åtskilliga år om de är av hyfsad kvalitet, men man tycker ju även tex reeder reläer och liknande bör hålla mycket länge även om de används mycket.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

kankki skrev:Halvledare åldras väl inte (i vettig temperatur).. kondensatorer, relän och dylikt är ju en annan historia. Och de finns ju i VFD
ja nu pratat vi ju om en VFD som är ca tre år gammal och går ca 2h/dygn inte nått som går dygnet runt och står utomhus.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Jahap, bullshit då MAO! :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

En kondensator av bra kvalitet skall hålla minst tio år, så man får väl anta att kineserna borde hålla litet längre än ett par-tre år.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Reparatörens sätt att visa "problemet" var att med våld stoppa eller försöka stoppa bandet och sen säga att han kände att det började bli slött.

Att saker kan gå sönder förstår ju alla, men att en VFD gradvis blir slöare och slits på det viset??
Senast redigerad av POS 31 augusti 2011, 22:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det kan inte vara så att tex spikar i matnings spänning, eller liknande gör att komponenter av någon oklar anledning utsätts för onormala påfrestningar?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Bandet koppas alltid ur vägguttaget när det inte används, skulle bli mycket förvånad om vi hade några "spikar" i uttagen då
det är en brandstation med komunens krisledningscentral placerad där, det finns batteridrift och resverkraftverk så vi aldrig frår strömavbrott, dessutom är inkommande ledningarna skyddade på nått vis med filter, det är ett helt skyddsrum bara för inkommande el och batteribackup.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är ett allmänt känt faktum att VFDer lägger av pga ålder, Bla. händer det på Flukes Bänkmultimetrar.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Vi talar om Variable Frequency Drive, inte Vacuum Flourecent Display ;)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Man tycker ju sådär rent spontant att viktigare komponenter borde lägga av tvärt om det hände något, eller? :humm:

Men, E-lyter kan ju för visso bli dåliga om de står urladdade länge och sedan belastas hårt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Men, om det nu skulle vara så enkelt, be att få den gamla för analys så har du ju en frech och fin sedan med några enkla handgrepp (du bör ju kunna se relativt enkelt om det nu verkligen är det), men vad mer skulle kunna bli dåligt av sådan behandling ombord tro... Måste tänka vad de egentligen kan tänkas innehålla mer exakt som kan tänkas slitas på¨så kort tid... :humm:
Skriv svar