5 pulser ska bli till 4 pulser

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Moberg

5 pulser ska bli till 4 pulser

Inlägg av Moberg »

Hej, jag är rätt rookie på Elektronik och därför vänder jag mig till er.

Jag har ett eftermarknadsstyrsystem i min bil som heter Nira i3+
Bilen som styrsystemet sitter i har en 5 cylindrig motor.

Mitt problem är att varvtalssignalen som skickas ifrån nirat har 5 pulser (tack vare 5 cyl motor)
och mitt mätarhus vill ha 4 pulser.

Det går inte att ändra i Nirat hur många pulser man ska skicka ut eller ändra mätarhuset. så man måste bygga någon enhet emellan som kan ta väck en puls på vägen.

Systemet går på 12v. (bil-el)

jag har fått tips om att göra så här:

"Jag vet inte om det kan hjälpa saken, men jag hade samma problem fast på min 960. Där är orginalvarvräknaren gjord för att få fyra korta pulser på två motorvarv (dvs som för en fyrcylindrig motor). Min gissning är att samma gäller i en 850. Från Nirat får man givetvis sex pulser på tachometerutgången (på två varv). Dessa har jag dragit in i en digitalräknare (CMOS krets) som tar bort var tredje puls.

Jag valde 4000-CMOS-kretsar då dessa är 12V-tåliga. Det blev en 4017- dekad räknare och en 4011- Quad 2-input NAND.
Det är lite annorlunda att ta bort en av fem, men principen funkar.

Dra Reset-pinnen till "5" utgången på räknaren. Gatea tachometersignalen från Nirat med "4" utgången så att ingen ignal kommer ut när räknaren står på "4". På "5" resetas räknaren omedelbart så den räknar bara "0", "1", "2", "3" och "4". En liten filtrering är bra då räknare ripplar och kommer skicka ut en kort spik även på "5". Jag vill minnas att Nirat har en open collectorutgång så pull-up-motstånd kan behövas, men jag minns inte riktigt."

jag är som sagt väldigt rookie och fattar inte mkt av det han skrev, är det någon här som kan hjälpa?
är prylarna dyra som nämn i texten ovan?
är det någon här som är intresserad av att bygga en sådan manik till mig för en rimlig peng?

tack på förhand

/mvh Jimmie Moberg