Tips på mörkerkikare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Tips på mörkerkikare?

Inlägg av netrunner »

Du vill i mörker kunna se djur på 300m avstånd? Billigt?

"vanlig kamera" utan IR filter och stark IR-belysning är det billiga alternativet.

"Riktigt bildförstärkare" finns från 2k till 2M med kvalite därefter.

EDIT: Som ett gammalt djungelordspråk säger "finns det, så finns det på Ebay"
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=n ... m270.l1313
sorry

Inlägg av sorry »

Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

labmaster

Inlägg av labmaster »

choppertony skrev:Vi har varit ute och tittat lite på hjortarna och de kommer fram när det mörknar.
Hjortar är vackra att se på. Jag var ute några gånger i mitten på Augusti nu i år och de var hos mig i tre timmar under fullt dagsljus. Som längst bort var de cirka 80 meter men för det mesta var det på 25 meters håll. Hemligheten är att du skall smyga till passet, eller vad du kallar platsen där du sitter, tidigt på morgonen just när ljuset börjar komma så att du ser vart du går och att du inte trampar på någon kvist eller gör annat oväsen. Vindriktningen är också en parameter att tänka på och det skall vara motvind där du sitter.

Finessen med att passa på hjortarna på morgonen är att man slipper köpa en IR-kamera eller mörkerkikare. Kommer de inte ut på morgonen så har du helt enkelt valt fel plats för att se dem ty det är sannolikt på annan plats. Välj då ett annat pass där du tror att de finns. Så småningom har du lärt dig deras mönster och kan få kontroll på situationen så att du kan få chansen att se dem på närma håll.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, det är ju sant men de är ju betydligt svårare att komma nära än många andra djur. Sedan spelar ju fler faktorer som vindriktning mm in.
Tror inte de ser konturer så bra på håll om det inte är något direkt avvikande, men däremot är de extremt bra på att urskilja snabba rörelser i konturer, har även något bättre mörkerseende tror jag jämfört med det mänskliga ögats uppfattningsförmåga (hur skallen tolkar det) är osäker på om de kan se färger, om inte uppfattar de det nog i gråtoner såsom vår nattsyn tror jag (borde bli så om de nu saknar tappar utan enbart har aktiva stavar i näthinan tycker man). (med något enstaka undantag kommer de extremt sällan närmare än 50-100 meter sommartid (de går i princip fritt här då det är mycket stor yta i ett litet hägn blir det annorlunda, men de brukar avvakta tills det är klart spår innan de kommer fram till foderplatsen normalt sett, mufflonene och dovhjortarna på tiden vi hade sådana är mycket lättare att komma relativt nära än kronhjortarna. Vilda rådjur har jag vid något tillfälle kommit 5-6 meter ifrån men då var alla förhållanden optimala och det krävdes en del planering. (nu finns här nästan inga rådjur längre över huvud taget, vet dock ej exakt varför men antgaligen något i deras levnadsbiotop som förändrats, hjortar och rådjur konkurrerar normalt sett inte i egentlig mening om föda eller utrymme, då de har delvis olika nicher. De bryter heller inte sönder skog på samma sätt som älgar (däremot kan de gnaga på bark i vissa fall)))

Jobbar för övrigt med att sköta hägnade djur. :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Rådjuren hittar du normalt i villaträdgårdar. Där mumsar dom på allt gott som finns i rabatterna. Man kan öppna fönstret och skrika på dom eller kasta någon på dom. Först om man kommer utspringande så flyttar dom på sig ... till grannens rabatter. :roll:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

att se 300m i mörker är inte lätt

med 72mm frontlins så kan jag ha ca 13 x i förstoring innan utgångspupillen blir för liten, och det är lämpligt ut till ca 100m i månljus

man skulle kunna kolla vad amatörastronomer annvänder för prylar, högre förstoringar,stora objektivdiametrar ljuskänsliga ccd med långa exponeringstider

tyvärr är verkligheten och vad man vill ha inte komplatibla, speciellt inte om man räknar med plånboken i sammanhanget
labmaster

Inlägg av labmaster »

"tyvärr är verkligheten och vad man vill ha inte komplatibla, speciellt inte om man räknar med plånboken i sammanhanget"

Det är därför man skall ge sig ut på morgonen istället för på kvällen. Det är enklare att få dem på lagom avstånd och chansen att kunna se dem en längre tid är mycket god.

Netrunner, jag är helt övertygad om att du skarvar i en hel del när du säger att man kan öppna fönstret och skrika eller kasta saker på rådjuren. De rådjur som lever i stadsmiljö är normalt mindre skygga men att de står kvar i trädgården när man öppnar fönstret och kastar eller skriker på dem håller jag för ganska osannolikt. Öppnar man fönstret mycket försiktigt utan att det skramlar så kan de möjligen stanna kvar givet att man öppnar när de betar eftersom de då är lite mindre uppmärksamma på omgivningen då.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Vore kul om det fanns en med Nikon "F" fattning :-)
emil.s

Inlägg av emil.s »

Ostboll skrev:Vore kul om det fanns en med Nikon "F" fattning :-)
Det finns:
http://www.electrophysics.com/Browse/Br ... 27&Area=NV

Ger en fantastiskt bra bild. Men smakar det så kostar det... :P
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Fräckt :P ..Mjo men om 600 kostar 42 papp så....(jag önskar en del av min kropp var gjord av guld). :mrgreen:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tycker att bilderna ser gryniga ur redan i det lilla formatet. Så det är nog inget jag skulle rekommendera för fotografering.
Jag gissar att det fortfarande är kraftiga exportrestriktioner på generation 3 förstärkarna. De går nog inte att köpa som privatperson.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Belysning med LED strålkastare brukar ju sällan fungera bra på långa avstånd… Men kan man inte ta sig till berget får man väl flytta berget ;)
Dvs att om djuren återkommer till samma plats kan man ju placera ut IR belysning på plats, som drivs med solceller/laddningsbara batterier och tänds när det mörknar. Med dagens priser på lysdioder, solceller och ackar så kostar det inte mycket.
Med bra IR belysning kommer man långt även med enklare bildförstärkare från tex Hobbex. Om än inte i närheten av de militära varianter jag använder, men det är ju en annan prisklass vi pratar om då.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Det finns en nackdel att köra aktiva ir med strålkällan nära i linje med ljsuförstärkaren/ir kameran iaf på långa avstånd.

Den blir oanvändbar vid dimma,regn och snöfall så partiklarna framför lyses upp.

Ni vet köra med heljus i snöfall :(
Skriv svar