Tips på mörkerkikare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
choppertony

Tips på mörkerkikare?

Inlägg av choppertony »

Vi har varit ute och tittat lite på hjortarna och de kommer fram när det mörknar. Vi kan med systemkameran titta på dem en stund på håll
men rätt som det är så är det för mörkt för kameran.

Nu undrar jag om någon har en mörkerkikare att rekomendera utan att man tömmer hela börsen för att köpa den. Vad har ni för erfarenhet med dessa kikare, och vad rekomenderar ni
att man skall köpa... Och var köper jag en sådan????

///// Tony
Senast redigerad av blueint 27 augusti 2011, 15:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: mörkerkikare!!!!!!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: mörkerkikare!!!!!!

Inlägg av Walle »

http://tinyurl.com/3m3yzkx

Varför sex(!!!!!!) utropstecken i rubriken, det var väl en fråga?????? (;))
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Tips på mörkerkikare?

Inlägg av Glenn »

En kollega köpte nån japansk sak för ett par tusenlappar, den skulle jag ju inte köpa iaf, riktigt usel, på gränsen till oanvändbar.

Han köpte också ett ryskt mörkersikte, det var faktiskt bättre i mitt tycke, men tämligen klumpigt, den japanska moderna saken var ju i fickformat.

Jag tror tyvärr det blir dyrt om det ska vara bra, förutsatt att du inte kan fuska och belysa infrarött.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

sony superhad och aktiv belysning och skärm är hittils det vettigaste
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Sony:s TR250PK videokamera har bl.a IR läge. Annars sök på "Sony camcorder infrared clothes" så hittar du.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Med en 8x56 eller liknande kikare av bra kvalitet kommer man långt.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Ir är nog inget att satsa på för hjortarna kanske är på 300 meters håll.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tja då så

zeiss 6-24x72, lite över 20kkr :wink:

att med budgetbildförstärkare se något på dom avstånden är i stort sett lönlöst

det går at ha aktiv irbelysning på dom avstånden, med antingen en icke bra focuserad irlaser eller med bra linser och irlysdioder på flera watt, men däremot så kräver det en hel del av optiken för ex en superhad, men man skulle kunna annvända systemkameralinser, ex en 300/2.8 om det funnes, men då behöver man ordna en hållare som man kan ansluta på objektivet

har gjort det en gång i tiden och det funkar förvånadsvärt bra
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad är syftet?
Det finns ju lite olika vägar för att få ljuskänslighet.

Night Vision.
IR kamera.
Ljusstark optik.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Persönlig skulle jag leta en begagnad men frech tex Zeiss, Stein..., Swarowskij eller motsvarande, men (de förstnämnda bäst de andra bara grisdyra, men swarovski har många modeller som är i liknande klass men i mitt personliga tycke måhända inte lika smidiga som fältkikare). Jag vet inte hur det är med japanarna.

Carl Zeiss och liknande är svårt att hitta här till vettigt pris begagnad, men finns något större urval om man köper från Tyskland (EU regler medger köp över gränsen).
Tyskarna brukar för visso överlag vara ärliga och så men ibland är system för orderhantering och liknande fortfarande på samma nivå som på 50 talet (antagligen manuellt med skrivmaskin kan man tro...) vad det verkar så det kan dröja hos vissa företag. Har vid något tillfälle varit med om att det dröjt månader så att artiklar utgått om man beställt surplus från ett företag men resten fungerade klockrent och pengar för bortsjabblade och förstörda artiklar (pga ett packningsfel) återbetalades utan problem.

Edit: Carl skall det stå, ingenting annat... :)
choppertony

Inlägg av choppertony »

allt låter väldigt dyrt. IR-laser låter intressant. Men jag gillar inte att ha med laser o göra när man skall använda kikare. absorberas irlasern i material te,x en lins till en kikare. Eller förstärks den så den gör mer skada på ögat. Man har ju bara 2 ögon så man har inte så många försök att göra fel.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Borde gå med starka vanliga LEDs men vet inte om de får för kort räckvidd. (jag menar brukar själv studera hjortar i skymmning (enda tiden de visar sig ute i någon större utsträckning) och det brukar ju röra sig om ganska stora avstånd (ofta flera hundra meter) då de är väldigt skygga, i synnerhet kronhjortar).

Det finns ju hybridkikare (med enbart mekanisk optik) som fungerar bra för detta, teoretiskt sett borde det finnas en heldel i omlopp av rysk produktion, vet ryssarna har gjort en heldel bra grejer i vettig prisklass kring detta, kanske inte kinapriser direkt men fortfarande betydligt billigare än motsvarande västeuropeisk tillverkning om man väljer bort nyproduktion av de dyraste märkena. Finns tex mycket militär surplus i omlopp som håller överlag väldigt hög kvalitet sett till priset.

Edit: Men det finns en heldel tex gamla Laika, Zenith (Zenit kikarna med expansionshylsorna (stora modellen) är rätt ok och man kan hitta dem skitbilligt på loppmarknad med litet flyt), mfl i omlopp som (relativt sett) är helt ok men kostar en bråkdel av Zeiss och liknande.
Senast redigerad av Mizzarrogh 29 augusti 2011, 18:51:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ir laser enbart om man har bildförstärkare, ex sony super had, annars gör den ingen nytta, och för sådant här ska den vara icke fokuserad, ungefär som en väldigt smalvinklad ficklampa
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

De första bildförstärkarna för civilt bruk kostade 90 kk... Misstänker man fortfarande vackert får pynta runt 20 laxar för en som är vettig. :humm:
(här funderar jag starkt på att leta militär surplus).

Mörkerseende Optiska kikare utan elektronik får man fortfarande lägga upp minst runt halva den summan för om man vill ha toppkvalla, men måste finnas mycket beggat som är vettigt av enklare modeller i omlopp tycker man. (har inte heller någon egen men önskar en...)
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

choppertony skrev:allt låter väldigt dyrt. IR-laser låter intressant. Men jag gillar inte att ha med laser o göra när man skall använda kikare. absorberas irlasern i material te,x en lins till en kikare. Eller förstärks den så den gör mer skada på ögat. Man har ju bara 2 ögon så man har inte så många försök att göra fel.

Han menade att du kunde använda en dålig bildförstärkare och hjälpa upp den med ir-ljus - G1,G2 eller t.o.m videokamera med ir känslighet.

Inget passerar genom en sådan kikare eller kamera rakt igenom så så sett är det ju riskfritt , däremot kan du ju rikta den av misstag mot en spegel eller annan yta och få osynligt kraftigt ljus - ögat reagerar ju inte men bränns som av synligt.

Så riktigt kraftiga aktiva prylar passar nog bäst för fjärrmanövrerat bruk.

Desutom bör t.ex ir lasern vara placerad en liten bit från mottagande optik , annars bländas den av av ljuset i den direkta strålgången av dimma,regn eller snö.

Jmf att plåta med kamera i snöfall.....det går däremot om man håller blixten en bit från.

Så försök istället och hitta nån G2(kanske vissa) eller G3 och utöver ljusförstärkare med zoombar optik - kostar fläsk dock

Så dyrt var de inte sök på "g3 mcp nvg" - men det fanns lite träffar på andra sidan pölen men de blir ju tull o skit typ en 2000$ - men du kan ju trimma en dålig billig med ir ljuskälla - sådana G1 , generation 1 kan du säkert få för några hundringar.

Tänk på att bildförstärkare slits om du köper begagnat - speciellt dom tidiga generationerna - så du inte sitter med en utbränd för 200spänn som inte ens ser en bil me heljus på 30m avstånd.

Dom bra ser en cigg glöd på nån km...
Skriv svar