Har börjat kika på lödugnen jag köpte för ett tag sedan.
I PC-n sitter det ett mycket speciellt drivkort (ISA-Buss), vilket kommunicerar med ugnen över 5 trådar.
Jag vet i nuläget inte hur kommunikationen sker, dock sitter det några optokopplare och en transformator, så jag utgår i frän att kommunikationen är galvaniskt skild.
Nåväl, det mystiska med kortet ifråga är valet av kretsar.
Det sitter:
1 st NS32CG16V.
1 st NS32081N
1 st DT7133SA90J
2 st CXK581001P.
Nåväl.
NS32CG är en 32 bitars Displayprocessor!!! (tidig grafikprocessor)
NS32081 är en flyttalsprocessor för ovanstående.
DT7133 är ett 2k x 16 Dualport RAM.
och slutligen CXK är 128k x 8 SRAM
Samt en hög med PALar och 74HC-kretsar
Varför i jösse namn använder man en displayprocessor för att styra värmen på en ugn???
Mystiskt drivkort, vaffö gö di på detta viset?? (lödugn)
Mystiskt drivkort, vaffö gö di på detta viset?? (lödugn)
Senast redigerad av blueint 29 augusti 2011, 13:57:11, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Anledning: vad det rör sig om
Re: Mystiskt drivkort, vaffö gö di på detta viset??
Varför inte?
Det kan helt enkelt vara ett "time-to-market"-problem. Processorn fanns, hade skaplig pris på hårdvara & kompiler, utvecklaren kände den och var förtrolig med den.
Då är det bara att tuta o köra!
Att processorn kan köra grafikbearbetning lite extra bra betyder väl inte att den är mongo på annat eller hur?
Det kan helt enkelt vara ett "time-to-market"-problem. Processorn fanns, hade skaplig pris på hårdvara & kompiler, utvecklaren kände den och var förtrolig med den.
Då är det bara att tuta o köra!
Att processorn kan köra grafikbearbetning lite extra bra betyder väl inte att den är mongo på annat eller hur?
Re: Mystiskt drivkort, vaffö gö di på detta viset??
Det kan ju också varit så att styrningen funnits som stand alone innan och det var enklare att portera den befintliga till ett ISA-kort än att göra en ny.