Bygga plastspruta för tillverkning av plastdetaljer?
Bygga plastspruta för tillverkning av plastdetaljer?
är det ingen här som har funderat på att bygga en plastspruta för tillverkning av plastdetaljer?
Senast redigerad av blueint 29 augusti 2011, 14:00:04, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: plastspruta
Anledning: var: plastspruta
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: plastspruta
Jodå..... (det var en gång i tiden man var ung och hade massor med produkt ideér)
Det fanns en till salu för ett tag sedan här på forumet men tyvärr såld.
Det fanns en till salu för ett tag sedan här på forumet men tyvärr såld.
när jag ser plastsprutorna på jobbet så undrar jag hur i sjutton det skulle kunna gå på hobbynivå!!?? 

Jodo har varit i närheten av dessa själv och varit operatör en liten tid på en vertikalspruta. det som kan vara knepigt är trycket som verktygshalvorna trycks ihop med samt skruven för inmatning av plast men annars är det bara metall 

Ahhh.. joo.. jag såg "skruven" uttaget liggandes på pall... tror den en defekt på nå't vis... eller så var det värmaren som hängde med som var paj.. vet inte.
Jao... dom är inte nådiga dessa hydraler som mosar ihop halvorna. En del bitar som görs på jobbet har en yta av 40 x 30 cm... tror den är jäkligast på att skapa belastning på maskinerna.
Jao... dom är inte nådiga dessa hydraler som mosar ihop halvorna. En del bitar som görs på jobbet har en yta av 40 x 30 cm... tror den är jäkligast på att skapa belastning på maskinerna.
Jag jobbar mycket med prototyper inom elektronik å det är ett helvete att få tag på bra kapslingar. Du som jobbar i branschen kanske kan hjälpa mig med ett bra pris på al- verktyg för att få fram kapsling till ett larm vi gjort åt kund?
Leta upp en firma som har "insats verktyg" dvs man gör ett ohärdat verktyg som monteras i pelarstället.
Kan ni göra ritningsunderlaget själva finns det plastfirmor med egen verktygsavdelning som gör ett lågserie verktyg till rimliga pengar.
Är det prototyper är friformstillverkning ett billigare alternativ funkar som en bläckstråleskrivare fast med plast inga formkostnader då.
Kan ni göra ritningsunderlaget själva finns det plastfirmor med egen verktygsavdelning som gör ett lågserie verktyg till rimliga pengar.
Är det prototyper är friformstillverkning ett billigare alternativ funkar som en bläckstråleskrivare fast med plast inga formkostnader då.
Förra året var jag på TAJMAC-ZPS på studiebesök.
Där tillverkade de plastsprutor som drevs med servomotor + kulskruv.
Intressant konstruktion. Det var den biffigaste kulskruv jag någonsin skådat.
Principen kanske lämpar sig för hembygge?
Där tillverkade de plastsprutor som drevs med servomotor + kulskruv.
Intressant konstruktion. Det var den biffigaste kulskruv jag någonsin skådat.
Principen kanske lämpar sig för hembygge?
Ok det "namnet" ska jag lägga på minnet. Vi har egen 3d ritning. Vi har jobbat med FF men det blir j....logt dyrt när man ska fram med 200 st och dessutom är hållfastheten inte den bästa.Mauritz skrev:Leta upp en firma som har "insats verktyg" dvs man gör ett ohärdat verktyg som monteras i pelarstället.
Ok det "namnet" ska jag lägga på minnet. Vi har egen 3d ritning. Vi har jobbat med FF men det blir j....logt dyrt när man ska fram med 200 st och dessutom är hållfastheten inte den bästa.Mauritz skrev:Leta upp en firma som har "insats verktyg" dvs man gör ett ohärdat verktyg som monteras i pelarstället.
Materialvalen för FF är som du säger tyvär rätt begränsat.
Låter som ett lågserieverktyg är rätt lösning.
Minns att vi tillverkade kapslingar i modulsystem samma verktyg hade en stor och en liten halva som man kunde kombinera till liten/mellan/stor låda ville man ha bara små eller stora pluggade man ena halvan.
Har en bra verktygsmakare att rekomendera om du behöver.
Enda nackdelen med insatsverktyg är att man är i fast hos den som har grundverktyget.
Låter som ett lågserieverktyg är rätt lösning.
Minns att vi tillverkade kapslingar i modulsystem samma verktyg hade en stor och en liten halva som man kunde kombinera till liten/mellan/stor låda ville man ha bara små eller stora pluggade man ena halvan.
Har en bra verktygsmakare att rekomendera om du behöver.
Enda nackdelen med insatsverktyg är att man är i fast hos den som har grundverktyget.