Gimbal\Tri\Quad\Hex IMU styrsystem.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lond

Re: Gimbal\Tri\Quad\Hex IMU styrsystem.

Inlägg av lond »

Snubblade över denna tillverkaren på nätet http://www.rclogger.com, deras kameror har inbyggt roderhorn för tilt + anslutning för sensorer.

/// Marcus
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Morsning

Jag håller lite på med ett sånt här kort också och har stött på ett tämligen löjligt problem.

Kortet är bakåfram dvs när kortet är likadant som i multiwii_conf så är powerdioden bakåt.

Jag har testat hela eftermiddagen att reversera detta men tyvärr så går det inte hur än jag försöker.

Har testat att ändra i koden nedan med minustecken före:

Kod: Markera allt

//if you want to change to orientation of individual sensor
#define ACC_ORIENTATION(X, Y, Z)  {accADC[ROLL]  =  Y; accADC[PITCH]  = X; accADC[YAW]  = Z;}
#define GYRO_ORIENTATION(X, Y, Z) {gyroADC[ROLL] = Y; gyroADC[PITCH] =  X; gyroADC[YAW] = Z;}
//#define MAG_ORIENTATION(X, Y, Z)  {magADC[ROLL]  = X; magADC[PITCH]  = Y; magADC[YAW]  = Z;}
Men de inställningarna verkar inte fungera för 5 öre.

Någon med idéer?
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Jag ändra direkt i koden där den läser raw datan från gyrot. Kanske inte optimalt men det funka.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Och var är det?

Spelar det egentligen någon roll om kortet är felvänt?
janbjorn

pinne för RX?

Inlägg av janbjorn »

Nu har jag äntligen fått ihop min Quad och testflugit lite. Funkar lysande. Har en liten fundering dock. Har sett att många kopplar in blåtand på sina MultiWii kort för att kunna ändra PID-värden trådlöst (antingen från en dator eller från sin android-telefon)

Jag har skaffat en Serial Bluetooth RF Transceiver Module RS232 +backplane som funkar bra till mitt andra Quad-kort (en PIPO) och nu funderar jag på var jag ska ansluta RX/TX på mitt ToPNoTCH kort. Tror jag har klurat ut var det ska vara, men tänkte fråga här innan jag börjar löda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det stämmer.

Men tänk på att FTDI'n är live även vid batterianslutning och jag fundrar lite på om det ställer till det.

Det borde nog inte göra det.

p.s
var är filmen :cry:
d.s
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Ny version av mjukvara släppt nu.
Tänk på att PC programvara och Firmware måste ha samma version.
Har själv inte hunnit test alls men en hel del intressanta förändringar verkar finnas.

Kolla http://code.google.com/p/multiwii/sourc ... change.txt
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Film kommer, var så säker!

Det lilla jag kört är med 1.8patch1 och den verkar funka bra men mina referenser är ju aningens begränsade ;)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Hallå där, nu har jag smetat in både kompass och barometer. Båda tycks fungera rätt bra efter lite trimning. Höjden håller den hyffsat inom säg kanske en meter och snoken pekar alltid åt samma håll.

Dock tycker jag att ibland får den rejäla fnatt och wobblar och har sig tex när det blåser lite så vinglar den betänkligt emellanåt.

Någon som har bra input för mig, gärna om de olika PID inställningarna och hur man lyckas _BRA_ samt vad ni testat med?!

Gjorde en liten film typ andra dagen jag flög, detta är utan ovanstående sensorer och kameran bara påklistrad med dubbelhäftande tejp, därav vissa vibrationer mm. :vissla:
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Den gäller det inte att krascha: octocopter med $40K kamera :) :)
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Första bemannade flygturen
Nu är det bara att börja att samla ihop material och börja bygga :shock: :shock: :shock:

/// Marcus
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Oj jösses! någon tänkte riktigt STORT! :mrgreen:
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Eftersson detta dök upp i min designtråd så vaill jag bara passa på att säga att jag tar inget som helst ansvar för HUR man använder mitt kontroller kort :mrgreen:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Lite mindre problem här då kanske. För att få ordning på det hela har jag köpt ett sånt bluetoothkort som inlänkades tidigare (ja finns ju inte några andra att köpa så det är ju inte så mycket att välja på) och pga otroligt snabb frakt så har jag nu testat att det funkar så nu är det bara in med en kontakt i quaden.

MEN mitt problem är egentligen PID-inställningarna jag får helt enkelt inte till det. Jag vet vad värdena står för och så vidare MEN hur får man till det bra?

Det jag vill veta är hur man får till en bra grund samt hur man får den stabil, som det är nu får jag oscillationer när jag går ner från höjd, dessa är såpass stora att jag kraschat två gånger.

Sen har även två USB-portar brunnit på datorn så nu eliminerar jag den möjligheten, konstigt nog brann de TROTS att bara USB var inkopplat, tror att det kan vara att servona (för kamerastabben) är inkopplade direkt man slår på strömmen och jag inte orkar dra ur dem varenda gång. Men detta problem ska ju nu vara eliminerat (iom bluetoothmodulen). Datorn är en skitdator så den skiter jag fullständigt i det är mest irriterande att de är de två frontmonterade usbkontakterna :evil:
Johanb

Inlägg av Johanb »

Berätta gärna hur/var du ansluter bt-modulen, tänker mest på om det går att lösa utan att offra USB-möjligheten.
Skriv svar