Frigolitskärare, strömbegränsande krets.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Lemmy Kilmister

Frigolitskärare, strömbegränsande krets.

Inlägg av Lemmy Kilmister »

Håller på att experimentera lite för att få en ställbar strömbegränsare till en frigolitskärare som jag tänkt bygga. Men nybörjare som jag är så går det inte som jag tänkt. :roll:

Här står jag nu:
Bild

Matningen får jag från en trafo som kommer från en batteriladdare. Den skulle klara att ge runt 5A laddning. Utspänningen är strax under 20VAC. Jag kommer inte att använda någon "resistanstråd", tänkte använda tunn ståltråd eller migtråd. Antar därför att resistansen kommer bli extremt liten, <1Ohm. Potentiometern är på 1kOhm. Den första transistorn är en BC413 (Datablad). Den andra en Power transistor, TIP41C (Datablad).

Det enda som blir varmt för tillfället är den lilla transistorn. :P Så jag skulle behöva lite hjälp med vad som är fel och hur jag ska göra!
Användarvisningsbild
kankki

Re: Frigolitskärare, strömbegränsande krets.

Inlägg av kankki »

Du bör lägga ett motstånd mellan den lilla transistorns emitter och den storas bas.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Nej det behövs inget mostånd.

Däremot måste man fundera på vad man vill göra egentligen. En BC547 har väl en sisådär hFE på 100 och TIP41:an har väl kanske hFE på 25 vid full ström. Det innebär att total förstärkning i kretsen är 2500ggr. Så för att köra 5A i kollektorn så behövs 2mA på basen. R1 bör då vara 20/0.002 ca 10k.

Tänk på att denna koppling är väldigt temperaturberoende. En bättre koppling bygga en source-följare (med en fet alltså) och en op som reglerar strömmen.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Jag tycker en resistor är mycket viktig där, för att förhindra att man spränger transistorn när man vrider potentiometern i botten
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jo man kan tycka det men det är fel. Det är R1:ans jobb.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Jahja, va tänkte jag. Det är ju en darlingtonkoppling ju :fransman: :foliehatt: :dead:
Super7

Inlägg av Super7 »

Har du tillgång till en bilskrot med lite äldre bilar så leta reda på fartreglaget till kupéfläkten (inte själva vredet dock) det brukar sitta i närheten av fläktmotorn för att få kylning, består av resistanstråd ca 50 cm lång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

"riktig" tråd var inte såå dyr heller har jag för mej, men jag har läst om andra som använt 0.6mm MIG-tråd.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag har provat båda delarna, och båda har gått bra. Jag har tillämpat en annan metod att strömbegränsa. Då har jag haft en trafo med lägre utspänning och provat ut en längd som ger rätt värme sedan gjort resten av konstruktionen därefter. Skulle t.ex gå att linda på en del varv på en toroidtrafo eller använda en datornätdel. Transistorn kommer att gå skapligt varm, utan kylning går det inte.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag använder rostfri tråd, lite högre resistans och bränns inte sönder som rent järn.

En transformator på 4 volt och en anpassad anslutningskabel så det blir lagom ström (längden på kabeln blir seriemotståndet).

Protte
Användarvisningsbild
Lemmy Kilmister

Inlägg av Lemmy Kilmister »

Tack för all hjälpen.

rehnmaak: Om R1 ska vara på 10k för att få ut 5A och jag har 100Ohm på R1, hur kommer det sig då att glödtråden inte ens blir varm? :humm: Känns som att något är fel kopplat eller någon komponent är trasig?
Någon FET har jag inte.

Ang resistanstråd så kommer jag inte att använda det. Kommer använda det jag hittar här hemma.

Mindmapper: Jag vill att strömmen ska gå att ställa efter tråden, inte ändra tråden efter strömmen. Anledningen är att jag kommer behöva olika längd på tråden beroende på vad jag ska göra.
Vilken transistor är det du menar som ska gå varm? På power transistorn har jag en kylfläns.

prototypenDen mest passande trafon jag har är just den som ger ut 20V. Dom med lägre ut spänning är för klena allihopa. Så jag antar att 20V blir lite mycket att "bränna" bort med anslutningskablarna.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Reglermetoden är helt fel i den kopplingen, den kommer ungefär att ge konstant ström.
Vad som kommer att hända är att tråden blir varm då ökar resistansen då ökar spänningen över glödtråden då ökar effekten på tråden som blir ännu hetare så ökar resistansen så ökar spänningen så ökar effekten och kanske på slutet så smälter tråden. Vad som kan rädda tråden är att avkylningen mot omgivningen ökar med ökad temp.

Med konstant spänning så kommer temperaturen på tråden att stabilisera sig, blir den varmare så ökar resistansen strömmen minskar, effekten minskar.

När jag kommer ut till min Mac så ska jag rita om din ritning.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Så, nu har jag en riktig dator.
Ta bort dina glättningselektrolyter, de bara kostar, kommer att må dåligt av all rippelström, de kommer även att göra livet surt för transformatorn och likriktarna samt sabotera ut mot elnätet.
Kondensatorerna kommer även att öka värmen och då kylbehovet på TIP transistorn med ca 30%. Finns ingen anledning att glätta ström till en värmetråd.

Med lasten flyttad till emittern på TIP så blir det mera spänningsstyrt och lite mera stabilt på temperaturen.

Sedan har jag en känsla att TIP 41 inte kommer att klara sig då den tål teoretiskt 65W och med 20 V och 5 A har du möjlighet att tryck ut 100W.

Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Lemmy Kilmister skrev:Tack för all hjälpen.

Mindmapper: Jag vill att strömmen ska gå att ställa efter tråden, inte ändra tråden efter strömmen. Anledningen är att jag kommer behöva olika längd på tråden beroende på vad jag ska göra.
Vilken transistor är det du menar som ska gå varm? På power transistorn har jag en kylfläns.

prototypenDen mest passande trafon jag har är just den som ger ut 20V. Dom med lägre ut spänning är för klena allihopa. Så jag antar att 20V blir lite mycket att "bränna" bort med anslutningskablarna.
Gör du som Rehnmaak säger kommer den enda transistorn som blir varm att vara effekttransistorn. Är det en toroidtrafo du har? Har du inte emaljerad koppartråd att linda på en lågvoltslindning med. Isåfall kan du linda av den befintligga lindningen så att du får mindre spänning som ger extraeffekt att kyla bort. Den tillförlitligaste lösningen är den jag och prototypen tipsatt om.

Vill du ändra längden på tråden, kan du seriekoppla med den längd du tagit bort från den längsta tråden du någonsin kommer att använda. Med den lösningen kommer du inta att behöva andra komponenter än trafo och tråd samt säkring.
Senast redigerad av Mindmapper 28 augusti 2011, 10:14:59, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Lemmy Kilmister skrev:Tack för all hjälpen.

rehnmaak: Om R1 ska vara på 10k för att få ut 5A och jag har 100Ohm på R1, hur kommer det sig då att glödtråden inte ens blir varm? :humm: Känns som att något är fel kopplat eller någon komponent är trasig?
Någon FET har jag inte.
Risken är att du har brännt BC transistorn eller effekttransistorn. I fortsättningen kommer en kortslutning på fel ställe, t.ex kortsluten tråd att bränna transistorer.
Skriv svar