Ja pumpar, när man trycker på start så tänds lysdioderna och fläktarna går upp i varv så slocknar dioderna och fläktarna varvar ner och så startar det igen, och stoppar och startar.....
Det finns en cyckel på 2, varannan nedsläckning är lite längre. Aldrig något på skärmen
Plockade ur RAM minnena och då piper eländet 3 ggr men pumpar inte.
Har provat båda minnena i sockel 1, bara ett i taget och det pumpar.
Plockade loss HD och det pumpar.
Körs utan batteri men spänningen är stadigt 19 volt och sedan finns det en tråd till från nätaggregatet och den ligger 8 volt från ena och 11 volt från andra matningen.
Bakgrunden var att den var otroligt seg (med en massa aftonbladet och expressen) så jag ryckte ur strömmen (reagerade inte på några knappar) och sedan så pumpar den när jag försöker få igång den.
Finns det hopp eller ÅVC
Protte
Laptop HP Pavilion zd 8000 som "pumpar"
- prototypen
Re: Laptop HP Pavilion zd 8000 som "pumpar"
Det verkar dessvärre som RAM-minnet är dött... Har varit med om ett dött RAM-minne som gav precis den effekten, gick bra om man satte dit ett helt minne. Datornätdelar beter sig så om de är överbelastade, de slår av sig i någon sekund och sen startar de igen. Fast om överlasten beror på en kortslutning så är den ju kvar när den startar igen, så då blinkar den bara en massa...
Att den piper är ett ganska bra tecken, den är bara sur för att den inte har något minne installerat, så förhoppningsvis är det just minnesmodulen som är paj och inte något på moderkortet (för det är ju trixigare att byta...)
Att den piper är ett ganska bra tecken, den är bara sur för att den inte har något minne installerat, så förhoppningsvis är det just minnesmodulen som är paj och inte något på moderkortet (för det är ju trixigare att byta...)
- prototypen
Nej, helt fel. I gårkväll så behagade skrotet att starta så frun hann att betala lite räkningar och surfa på lokaltidningen.
När den hade gått och blivit varm och stängdes av så ville den inte starta något mer.
Nu på morgonen så puttrade den igång och bevisligen så vill den för det är den jag skriver med nu.
Skulle tippa att det är ett termiskt fel så det blir nog ÅVC till förmån för en lite fruktigare apparat.
Protte
När den hade gått och blivit varm och stängdes av så ville den inte starta något mer.
Nu på morgonen så puttrade den igång och bevisligen så vill den för det är den jag skriver med nu.
Skulle tippa att det är ett termiskt fel så det blir nog ÅVC till förmån för en lite fruktigare apparat.
Protte
- SeniorLemuren
Ett standardfel på Pavilion 8000 serien var att grafikkretsens lödning lossnade från moderkortet. Jag råkade ut för detta på den dator jag skriver detta på. Kretsen var helt enkelt kall-lödd på ett stort antal HP laptop. Ett tag gick det att köpa flera datorer med detta fel, på Blocket för någon tusenlapp.
För att åtgärda felet så Gogglade jag fram servicemanualen på nätet. Där står hur man plockar isär datorn steg för steg. Jag värmde sedan fast grafikkretsen på moderkkortet med en varmluftspisol.
Det finns en hel del att läsa om detta på You Tube. Min dator har funkat felfritt i nästan ett år nu och gör det fortfarande.
Det typiska med min dator när problemet började, var att man kunde få igång den någon enstaka gång, men slutligen lade den av helt.
För att åtgärda felet så Gogglade jag fram servicemanualen på nätet. Där står hur man plockar isär datorn steg för steg. Jag värmde sedan fast grafikkretsen på moderkkortet med en varmluftspisol.
Det finns en hel del att läsa om detta på You Tube. Min dator har funkat felfritt i nästan ett år nu och gör det fortfarande.
Det typiska med min dator när problemet började, var att man kunde få igång den någon enstaka gång, men slutligen lade den av helt.
- prototypen
Det är termiskt, efter 45 minuter surf så går den inte att startaOM, så länge den är igång så funkar den men den tar sig inte igång om den är varm.
Den åker ut tillammans med Bills produkter, även alla 3 högljudda fläktar och den trasiga nätdelskontakten (nu hänger en WAGO plint på baksidan).
Även trälisterna den står på för att bättra på luftflödet till de högljudda fläktarna kan vi kasta.
Problemet är att vi precis skrivit på kontrakt för nya köksskåp för 62 papp + häll + ugn + bänkskivor och då köpa en MAC för 11 papp till känns inte rätt i dag men MediaMarkt öppnar kl 11.
Protte
Den åker ut tillammans med Bills produkter, även alla 3 högljudda fläktar och den trasiga nätdelskontakten (nu hänger en WAGO plint på baksidan).
Även trälisterna den står på för att bättra på luftflödet till de högljudda fläktarna kan vi kasta.
Problemet är att vi precis skrivit på kontrakt för nya köksskåp för 62 papp + häll + ugn + bänkskivor och då köpa en MAC för 11 papp till känns inte rätt i dag men MediaMarkt öppnar kl 11.
Protte
Ah, beklagar. Det var ju inte ett lika lättordnat fel som att köpa nytt RAM för några hundringar... Låter definitivt som typ spräckta lödningar som beter sig olika när den är varm eller kall. Man kan ju prova att gå lös på den med varmluftspistol om den ändå ska bort 
MAC-ar är ju klart snygga, hade jag varit biljonär och inte student så hade jag nog haft en sån

MAC-ar är ju klart snygga, hade jag varit biljonär och inte student så hade jag nog haft en sån