12 volt ska sänkas till 6 volt med hjälp av motstånd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zagagaz

12 volt ska sänkas till 6 volt med hjälp av motstånd

Inlägg av zagagaz »

Tjena folket !
Behöver lite hjälp...har en massa microlödpennor som är på 6 volt 6 Watt.
Behöver veta vilket motstånd jag skall använda mellan ciggkontakten och pennan.
har letat som en galning efter kalkylator typ som dom som finns när man skall beräkna vilka motstånd man skall använda till Led´s.
Vore riktigt tacksam för svar då jag behöver bli av med alla grejor,har massvis med lcd´r led´s skärmar å allt annat bröte som jag så småning om kommer att lägga ut här på köp / sälj.

MvH Zag
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: 12 volt ska sänkas till 6 volt med hjälp av motstånd

Inlägg av tecno »

Om du har många så snabbaste sättet ät att seriekoppla två, alternativt seriekoppla med motstånd av samma värde och minst 6W. Se till att ha 'motståndet' på ett sådant sätt att man inte bränner nåt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Att sänka spänningen med motstånd är synnerligen ineffektivt. Lika mycket värme som alstras i lödpennorna kommer att alstras i resistorerna! De (resistorerna) kommer alltså att bli lika varma som lödpennorna..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Walle har rätt men 6W är ju inte så enormt...

Vill man ha en mer effektiv lösning är en PWM-reglering bättre, den kan t.o.m. bli reglerande så att "6V" hålls stabilt trots varierande systemspänning.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Icecap: Visst är det så, det handlar mer om principen ;)

En liten undran bara, hur effektiva är 6 W lödpennor? Jag har en gammal 30 W lödpenna nånstans, och den är helt värdelös :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fast om man frågar om resistans så behöver man nog en färdig lösning för PWM.

Uträkningen går till så att man tar reda på strömmen genom microlödpennan I=P/U med ohms lag. Eftersom strömmen är densamma överallt vid seriekoppling så blir strömmen genom motståndet detsamma och om spänningen från matningen är 12 och microlödpennan skall ha 6 V återstår 6 V till motståndet. Resistansen blir då R=U/I.

Uträknat:
I = P / U = 6W / 6V = 1 A
R = U / I = 6V / 1A = 6 Ω

Bild
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har man en massa 6W lödpennor, skulle jag nog försöka köra dom med lite mera fart än med 6W. Prova att köra dom på 9W, bränner du en må det väl vara hänt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Walle skrev:
En liten undran bara, hur effektiva är 6 W lödpennor? Jag har en gammal 30 W lödpenna nånstans, och den är helt värdelös :)
30W är ju användbart, det körde jag i många år :) ..15W har jag däremot en som jag aldrig stått ut med.
zagagaz

Inlägg av zagagaz »

Tjenare igen !
Tack för alla svar först :bravo:
Jag har själv använt den med ett vanligt nätagg från en gammal dator men då körde jag på 5 volten och det funka fint.
Testade att köra rak på 12 volt en gång men då blev den helvetiskt varm men den höll.
Här är lite spec om den själva pennans längd 150mm spetsens tjocklek 2,4mm...total längd med kabel 1600mm.
Kopplar inte hur jag laddar upp en bild här men om det går bra så lägger jag en länk till tradera.
http://www.tradera.com/Micro-lodpenna-a ... _138563431
Ha det bra så länge och lev gott / Zag
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är ett par småsaker som jag vill invända...
1: 6W är väldigt lite att löda med! Jag skulle vara tveksam till att ens löda ett vanligt hålmonterat ben på en transistor.
2: Man kan inte hiva ut 6W från USB! 0,5W är normalt, med lite kommunikation kan 2,5W gå men mer medger standarden inte. En del USB-laddare ger dock 1A eller så.

Min 80W lödkolv är klen ibland, jag skulle inte ens tänka tanken att använda en 6W.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

zagagaz skrev:Tjenare igen !
Tack för alla svar först :bravo:
Jag har själv använt den med ett vanligt nätagg från en gammal dator men då körde jag på 5 volten och det funka fint.
Testade att köra rak på 12 volt en gång men då blev den helvetiskt varm men den höll.
Här är lite spec om den själva pennans längd 150mm spetsens tjocklek 2,4mm...total längd med kabel 1600mm.
Kopplar inte hur jag laddar upp en bild här men om det går bra så lägger jag en länk till tradera.
http://www.tradera.com/Micro-lodpenna-a ... _138563431
Ha det bra så länge och lev gott / Zag
Håller med Icecap! Dessutom så är det inte så bra att göra som jag föreslog tidigare. Kör man den på högre effekt så får man naturligtvis högre temperatur. Man bör hålla max 325 grader C för att inte riskera att bränna upp flussmedlet (vid blyat tenn), vid oblyat ska man upp högre.

Vid 12V blir det definitivt för hög temperatur, tills man kyler den mot lödstället. En så klen lödpenna tappar fort temperatur när man sätter den mot lödstället. 6W är inte nog effekt för att tillföra det som lödstället suger åt sig så temperaturen kommer nog bara vid mycket små lödställen att hålla rätt temperatur för att inte riskera kallödning.

Vid 12V borde den utveckla 24W men den klena massan gör den i stort sett oanvändbar. Den kommer att pendla mellan mycket för hög till för låg temperatur vid lödning.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Kära forummedlemmar, notera att TS inte frågar efter hur lämplig hans lödpennor är att använda i praktiken. Han frågar endast efter värdet på en resistor för att få ned spänningen från 12V till 6V. Men jag håller med alla som försöker ge TS goda råd, jag hade inte använt denna lödpenna till praktiska ändamål. I varje fall inte att löda med. Har TS för avsikt att sälja dem på Blocket eller Tradera behöver han ju inte bry sig om hur de fungerar i praktiken. Jag skulle i och för sig inte ens vilja sälja dem till någon som avser att löda med dem men vi vet ju inte hur TS har tänkt marknadsföra lödpennorna. Det kanske finns något annat finurligt område där de kan göra nytta 8).
Skriv svar