Hej
-
kingcrimson
-
danielr112
Re: Fråga om en transformator.
Bilder underlättar.
Synten briner nog inte av för lite effekt. Isåfall är det transformatorn som brinner. Men billder så ser man vad du menar.
Synten briner nog inte av för lite effekt. Isåfall är det transformatorn som brinner. Men billder så ser man vad du menar.
Re: Vilken typ av transformator behövs till synthen?
Nej, det är växelspänning (AC).nu blir det väl 2st + och 2st - på kontakterna
Men trafon verkar i klenaste laget, då blir den onödigt varm och kan lämna lite för låg spänning till synthen.
-
kingcrimson
Bu,p
Senast redigerad av kingcrimson 27 september 2011, 12:37:39, redigerad totalt 1 gång.
Först och främs är trafon inget hembygge. Den är fabrikstillverkad som de flesta andra transformatorer som används inom elektroniken. Den är ju dessutom packeterad i ett plasthölje med etikett.
Om man läser i handboken eller studerar ett schema så kan man förmodligen se att det är två av stiften i den fyrpoliga kontakten som används. De andra två är sannolikt inte anslutna vilket kan verifieras genom att öppna locket på synten. Då spelar det ingen roll att kablarna är hopkopplade i sockerbiten. Det kan samtidigt vara så att alla stiften skall matas med AC och då är det fortfarande rätt.
Det som för övrigt är hembygge om man nu kan kalla det så är inskarvningen av ny trafo. Om jag vore i dina kläder skulle jag köra på utan att bry mig. Möjligen skulle jag linda på lite vulktejp över skarven så blir det lite snyggare. Om trafon är för liten så blir den varm samtidigt som den kan tänkas leverera aningen låg spänning i förhållande till vad som står specificerat på synen men det finns säkert marginal att ta av så du behöver inte bry dig om detta.
Om man läser i handboken eller studerar ett schema så kan man förmodligen se att det är två av stiften i den fyrpoliga kontakten som används. De andra två är sannolikt inte anslutna vilket kan verifieras genom att öppna locket på synten. Då spelar det ingen roll att kablarna är hopkopplade i sockerbiten. Det kan samtidigt vara så att alla stiften skall matas med AC och då är det fortfarande rätt.
Det som för övrigt är hembygge om man nu kan kalla det så är inskarvningen av ny trafo. Om jag vore i dina kläder skulle jag köra på utan att bry mig. Möjligen skulle jag linda på lite vulktejp över skarven så blir det lite snyggare. Om trafon är för liten så blir den varm samtidigt som den kan tänkas leverera aningen låg spänning i förhållande till vad som står specificerat på synen men det finns säkert marginal att ta av så du behöver inte bry dig om detta.
Jo, den där märkningen på 4.2A är ju sannolikt det allra mesta synten kan dra i det allra värsta fallet. Oroa dig inte för mycket för det.
Känn på trafon ofta i början. Blir den inte varmare än att du fortfarande kan hålla handen på den, glöm bort det hela och kör på bara. Blir den däremot varm, då kan du börja leta ersättare. (Vilket inte borde vara speciellt svårt.)
Känn på trafon ofta i början. Blir den inte varmare än att du fortfarande kan hålla handen på den, glöm bort det hela och kör på bara. Blir den däremot varm, då kan du börja leta ersättare. (Vilket inte borde vara speciellt svårt.)
För att svara på alla dina frågor, köp en trafo från KORG.
-
kingcrimson
"Först och främs är trafon inget hembygge. Den är fabrikstillverkad som de flesta andra transformatorer som används inom elektroniken. Den är ju dessutom packeterad i ett plasthölje med etikett."
Sorry att jag använde fel uttryck....men jo, det förstod jag också
"För att svara på alla dina frågor, köp en trafo från KORG."
Der var det första jag kollade upp, men tyvärr tillverkas de inte längre och har inga mer på lager.
Men om ni intre tror synthen tar skada av för lite spänning/ström så kör jag väl på...
Sorry att jag använde fel uttryck....men jo, det förstod jag också
"För att svara på alla dina frågor, köp en trafo från KORG."
Der var det första jag kollade upp, men tyvärr tillverkas de inte längre och har inga mer på lager.
Men om ni intre tror synthen tar skada av för lite spänning/ström så kör jag väl på...
Jag själv har använt flera synthar och annan audioutrustning med för lågt specificerade transformatorer. Oftast fungerar det helt kanon men blir transformatorn för varm kan det vara läge att byta. Börjar apparaten i fråga stänga av sig eller bete sig konstigt på annat sätt kan man ha i tanke att transformatorn man använder är lågt specificerad. Sammanfattat, kör på så länge det fungerar bra, strular något tar man problemet därifrån.