Byta röd laser mot grön -går det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Byta röd laser mot grön -går det?

Inlägg av DW »

Jag har en Bosch PLL 360 kors- & syftningslaser som har röd laser med våglängden 635 nm. Jag har även en vanlig laserpekare modell grön som lyser någon km?
Den röda i Boschen är ju princip omöjlig att se utomhus. Nu vet jag inte hur kretsar mm ser ut inne i apparaten men kan man byta till grön laser utan
större vetenskap. Är det en diod eller hur ser komponenten ut. Laserpekaren kostade 50:- från Kina, kan man skrota den?

Många frågor men jag är novis på elektroniken men en jäkel på att löda -har en AGA gassvets X11 :humm:
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Byta röd laser mot grön -går det?

Inlägg av SM7CZR »

kan man skrota den?
Jo, det är nog säkrast!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det går men det finns några grejer du behöver tänka på och lite potentiella problem så klart! :)

Den gröna lasern skapas med hjälp av en IR diod som pumpar ett par kristaller med speciell dopning för att skapa de fina gröna fotonerna så storleken är större.
Vidare så är det en ineffektiv process så mycket effekt blir värme på köpet och de flesta gröna lasrar i pekare är inte gjorda för konstant drift som de röda dioderna. Det kan behövas en liten kylare och en fläkt.
Sen så är linje eller kors-optiken oftast ett par små glasstavar som sitter i en hållare framför dioden, det är inte säkert att de passar eller har samma gänga som linserna på den gröna lasern.
Jag har köpt en färdig grön linejlaser från O-like.com, 30mW, och den funkar bra men blir varm. Det står i spec:arn att det är max 60 sek på och 180 sek av som gäller men en rejäl kylfläns fixar så den kan vara på konstant.
Sen är det drivspänningen, de flesta pekare går på 3V medan många röda laserdrivare går på 5V, kolla det, man kan behöva en stab eller ett par effektdioder för att få ner spänningen.

Lycka till!
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Tack för svaret dar303, det blir för avancerat för mej men ditt svar var väldigt informativt.
Frågan blir istället om det är möjligt med enkla medel att öka effekten (byta div delar) så att man kan
använda skiten ute. Det finns tydligen glasögon att köpa, frågan är ju bara hur mycket bättre det blir.
Vad tror du om att trimma den?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Lite meckigt men enklare, du behöver troligen byta drivsteg men det gör du enkelt med en lm317 spänningsstab och dioden finns i en dvd-brännare.
Då kan du få från 0-250mW, den som sitter är nog på 5mW och man behöver ju inte dra på för mycket. Dioderna är nästan alltid av samma storlek så det kan vara så enkelt som att bara pilla ut den andra och in med den nya + driver.
Linje/kryssoptiken gör dessutom så att strålen sprids en del så det är inte like farligt som en koncentrerad punkt.
Har du bild på det som sitter idag så kanske vi kan hjälpa till lite mer?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Det låter ju bra dar303, du verkar förstå vad som sker :tumupp:
Demontering, Nej, jag bygger verkstad för fullt och har inte hunnit pilla med annat.
Den är <1mw 635 nm så kanske man bara behöver trimma upp den till det dubbla.
Jag har ju annat o göra än spika på nätterna. Sen har ju givetvis Bosch mer grejor att sälja -mottagare för upp till 50m
men då utgår jag ifrån att jag inte ser någon linje. Jag har fått utnyttja laserpekaren o syftat i den aktuella röda linjen
för att få aktuella höjder. Blir ju inte 100 men bättre än inget.
-måste kolla med en servicekille jag känner. Den delas inte så lätt ser jag, behöver en skiss.
Återkommer
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det som står på den är effekten på ljuset som kommer ut, dioden kan vara på högre effekt men linserna äter upp en del av ljuset.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ah, 635, det skulle jag ju har förstått när det är proffsgrejer!
Ögat är inte linjärt i sitt uppfattande av färger, 635 syns flera gånger bättre än de vanligaste röda laservåglängderna som sitter i t.ex dvd-brännare, 650-660nm. Alltså behöver man mycket starkare lasrar för att matcha, 635 dioder finns men är ofta mycket dyrare. kolla ebay för sådan på 20mW eller kolla om man kan trimma drivaren, har du tur är den strypt.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Proffs o proffs, Bosch har varit proffsiga förr i tiden numera är de som Husqvarna. De finns men du kan inte få tag i dem.
Varför prata med kunden när man bara vill sälja? Husqvarna o Bosch hänvisar till sina säljare ute i det fria.
O vad kan dessa om det tekniska -intet ett jota om du vill fråga om saker under kåpan!

misstänker att jag kanske får ett svar på mitten av veckan!
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-fick svar idag och Bosch svarar med en pdf-fil. Deras sprängskiss var allså bara en bild på PCL20 på utsidan, osprängd :tumner:
Som jag sa innan, de är inte intresserade av frågor, bara av att sälja :tumner:
Skriv svar