Bygga programerbart usb-minne

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
xddx

Bygga programerbart usb-minne

Inlägg av xddx »

Hej,

Jag är inte så duktig på detta med elektronik och hoppas det finns någon som kan hjälpa mig här.

Jag behöver ca 100st USB-minnen där jag kan tända och släcka fyra lysdioder som ska finnas på minnet. Jag har hittat ett på Elfa men det kostar ju 238kr/st. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20990

Min fråga är nu, kan jag använda mig av USB-minnet som finns på Elfa för att skapa programmet som ska tända och släcka lysdioderna och sen bygga ihop något billigare själv med endast de komponenter jag behöver?

Tack på förhand,
xddx
Zeela
Kontakt:

Re: Bygga programerbart usb-minne

Inlägg av Zeela »

EZ430-F2013 är inget USB-minne. Det är bara ett utvecklingskort för MSP430 processorer (F2013) som man stoppar i en usbport istället för att ha ett separat kort med sladd...
xddx

Inlägg av xddx »

Tack för det snabba svaret.
Som tidigare nämnt är jag inte speciellt duktig på elektronik :D

Så den på elfa är inget usb-minne som man kan programmera utan endast en processor som man kan ansluta via USB?
Vill du förklara hur jag kan lösa mitt problem med hjälp av EZ430-F2013 eller är det onödigt med den produkten?

Mvh
xddx
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Hur stort ska minnet vara? Räcker det med 4 bitar (en för varje lysdiod) eller ska det vara flera GB?
Vad ska det användas till?
Hur hade du tänkt interfacea/interfäjsa :?: det mot en PC?
Ska det komma upp som "disk" i Windows, där du kan lagra filer?
Och hur hade du tänkt påverka lysdioderna med det interfacet i så fall?

Om du *bara* ska ha en USB-pryl som tänder/släcker 4 lysdioder blir det genast mycket enklare.
Då använder du kretsen FT232 och en krets som kan läsa av en byte via UART. (Eventuellt en processor som tar emot data, lagrar i minne och sätter lysdioder). Då kan du använda processorns RAM och EEPROM som lagringsutrymme.

EDIT: det kanske t.o.m räcker med enbart en FT232 eftersom den kan ha några GPIO (generella programmerbara in/utgångar) som du kan koppla lysdioder till. Programmering av dessa kan du läsa om i databladet för FT232.
Senast redigerad av jesse 25 augusti 2011, 15:19:44, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Imponerande av ELFA... Kalla en programmerare USB-minne =/
xddx

Inlägg av xddx »

Hej

Min beskrivning är definitivt informationssnålt.
Det ska finnas fyra lysdioder i färgerna brun, gul, grön och blå (finns det bruna lysdioder?). Minnet ska vara på 4GB och det ska användas för att lagra filer osv. På minnet ska jag också ha ett program som kan tända och släcka lysdioderna alltså måste det interfäjsas med en PC.
Så i minnet måste jag lägga till något som läser av datan som skickas där för att tända och släcka dioderna.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns ingen bruna LED till att börja med.

Och du har knappast "ett program" på USB-minnet för att tända o släcka olika LED, du kan dock ha några pinnar som gör detta. Men du bör vara ganska bra på att programmera och bygga.

Vad styr vilka LED som ska lysa? Är det efter hur mycket minne som används? Och du har väl klart för dig att den bara lyser när USB-minnet sitter inpluggad?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Låter som ett avancerat projekt.
Det finns "bärnstensfärgade" lysdioder.
xddx

Inlägg av xddx »

LEDen har jag tänkt styra manuellt genom mitt program. Eller att där finns en text-fil som talar om vilken diod som ska vara tänd vilket mitt program läser av och tänder.

Hehe, jo jag har klart för mig att den bara lyser när man pluggat in den i datorn.

Var kan man hitta bärnstensfärgade lysdioder? De verkar inte ha det på elfa.

mvh
xddx
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

J, jag förstår att du inte riktigt har tänkt igenom projektet men jag önskar dig lycka till.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Varför ska det vara lysdioder på USB minnet ?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Bärnstensfärgad är de som kallas Amber på engelska.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det du antagligen måste bygga är alltså en grej som emulerar ett USB-minne och som samtidigt innehåller en mikroprocessor som kan läsa innehållet på USB-minnet och baserat på en fil som finns där kunna tända rätt lysdioder.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Man kanske kan tänka sig att köpa ett litet USB-minne, en USB-hub och ett färdigt mikrokontroller-utvecklingskort med USB samt några lysdioder (eventuellt en RGB-diod för den bruna färgen) och motstånd och montera alltihop i en passande låda? Fysiskt sett blir det naturligtvis lite större än en vanlig USB-sticka men det är ett lite mer realistiskt genomförbart projekt för en nybörjare. Prismässigt så är det omöjligt att matcha små serier mot tillverkare som öser ur sig miljontals exemplar i veckan - småskaligt gör-det-själv blir dyrare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Får man fråga varför du vill ha 4 lysdioder på USB-minnen? Vad är poängen?
Skriv svar