Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Åtminstone till kylsystem finns ju tex sådana "badrumstvålar" av cintermetall man kan svetsa under skrovet och ansluta med central dubbelmantlat rör så man slipper flera genomföringar (vet inte om det bara är jag som är paranoid igen, men alla extra skrovgenomgångar har en tendens att bli potentiella läckor som snabbt kan sänka båten om något fallerar, tro mig, det är inte roligt när det händer, men räcker ju med en eller två genomföringar så tycker detta verkar vara en vettig lösning). Tror det även finns färdiga värmeväxlare för detta som tex används till luftkonditionering (vanligt i staterna) som borde gå att modifiera så den passar en värmepump. Nu kanske ni främst tänkt ligga i hamn, men en grej en person på ett annat forum där jag brukar hänga gjort var att dra en kylslinga med cirkulerande färskvatten (för kondensorns kylslinga) några varv genom sötvattenstanken men misstänker det blir otillräckligt om det gäller en värmepump i full skala, men till frysboxar och annat funkar det, men går ju relativt enkelt att modda om en vanlig frys med en konverter och litet kring grejer så slipper man dyra specialgrejer. Borde vara nemas problemas att bygga om en vanlig hushållsfrys till tex 24V också om man önskar det (kraftig omvandlare + någon konding, etc kan rota fram exakt hur man gör från folk som testat om det blir aktuellt men det är inte svårt).
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Gimbal skrev:Elinstallation i all ära, men ser det inte ut som om du behöver tak och fönster i första hand?
Jo :lol:

Taket är nog faktiskt det första jag ska ta tag i. Elen lär inte bli förrän nästa sommar kanske, men alla system är som sagt jävligt insyltade i varandra så det gäller att man planerar ordentligt från början.

I dagsläget finns bara två genomföringar och jag har som mål att inte sätta in fler.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Fönster är väll inte så viktigt?, el är bra att ha så fartyget kan gödslas med ett gäng 18s20:or och en PC. :D
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Hur är det med skrov/botten är det tjockleksmätt och bytt ? så det är "bara" resten kvar :-)

Var ska hon ligga, har du redan någon kajplats på gång?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Brukar mest vara vattenlinjen samt aktern det slits (det senare pga is på vintern) i så fall. Kostar nog skjortan att röntga, men nitade stålplåtar brukar vara betydligt starkare än tunn svetsad plåt (om det inte är gjort på varv dvs), de behöver man som regel inte röntga om det inte verkar väldigt misstänkt, men finns enklare och billigare metoder för plåt som saknar bärande svetsförband om man vill besiktiga skrovet. Jag skulle inte laga med tunnare än 8mm om det behövde läggas i större partier. Allt under 6 mm är skit (edit, om man vill lägga in ny plåt alltså, det är bara dummt att lägga i tunnare plåt än 6 eller 8 minst) (edit: om det inte är originalplåt eller motsvarande med partier som är sämre men funktionabel i övrigt spelar det ingen roll om man inte tänkt bryta is), men det finns för all del ingen anledning att börja riva så länge det fungerar som det skall.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Tjockleken på plåten mäter man med ultraljud.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, är väl bara svets sömmar man kan behöva röntgenkolla om de har bärande funktion, men är skrovet nitat är ju så ändå inte fallet.
Börjar tro att nitade skrov faktiskt är starkare i vissa situationer även om de är svårare att få täta så det bör vara keine problemas.
brukar ändå mest krypläcka om det går igenom om det är väl underhållet, sällande det blir akut pga sådant om det inte är förenat med extrem mekanisk påfrestning men det blir det ju sällan på ett fritids skepp.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Skrovet är mätt 1997 och allt som var under 6 är bytt. Ca halva skrovet är bytt och det nya är såklart svetsat medan det gamla är nitat.

Elektroniskt gasreglage måste man ju ha. De verkar kosta svinigt mycket nya men det finns ett begagnat här:
http://www.bat-kusthandel.se/?sida=till ... MG_0023#c6
Bild

Som mekatroniker blir man ju lätt lockad av att bygga nåt eget när man ser hur mycket skrotet kostar. Ett lite större servo, en styrspak och lite komponenter så är man ju hemma. Men man kanske måste tänka lite på redundans och felsäkerhet m.m...

Nån som har erfarenhet av styrreglage till fartygsmotorer? Input?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tycker i och för sig det var rätt ok med tanke på nypriset... men, utan att kunna svara på frågan, jag vet inte exakt vad den kan tänkas innehålla (hittade inget på google so far om just denna).

Men antar att den rent funktionsmässigt behöver styra ett par mekaniska reglage (motorns internpanel borde gå att flytta med längre kabel om detta inte redan är gjort om man nu behöver göra det).

Några lösa tankar, PLC eller minidator, tex fordonsdator borde kunna ersätta en del funktioner, frågan är om man inte kunde ta någon lämplig microkontroller tex ett gäng Aurdinos eller så och dela upp en del funktioner som ytterligare alternativ, vet ett av seglargängen jag följer rapportering från börjat labba med detta för kontroll av vindkraftverket ombord i system med övriga elproducernade organ kontra förbrukare etc.

Ett par servokontroller samt DC motorer (eller stegmotorer) som styrs av denna enhet, sedan länka den till vad man nu behöver koppla in.

Borde väl vara... nu skall vi se, med stark reservation för faktafel och att det antagligen är inkomplett... Ett vridreglage som är relativt starkt för motorns pådrag, samt ett relativt starkt linjärt reglage (eller något som kan åstadkomma en dragrörelse i båda riktningarna) för reglaget som kan dra stången/fjädern(vad man nu använder). Startmotor och annat bör väl gå separat antar jag.

Vet ej hur växling och annat funkar, men bör väl vara ett fåtal fasta lägen om det är en turbinväxel antar jag. Alltså ytterliga ett drag samt linjär om detta inte är helt elhydrauliskt så man styr spolarna direkt.

(Behåll manuell backup med mekaniska anordningar till motorn om nödläge uppstår!)
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Tbax till motorinstallationen. Vad behöver man för tvärsnitt på pipan till en sån här spis? Från motorn är det först en kompensator och en ljuddämpare och jag vill minnas att de har en innerdiameter på ca 100 mm eller 4". Kan det vara rimligt? Sen ska pipan svänga rakt upp och ut genom skorstenen och den sträckan är ca 6-7 meter.

Jag har hittat ett lämpligt RF-rör på blocket med innerdiameter ~100 mm som jag är sugen på. Det borde väl vara tillräkligt?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag tror det bör fungera, nu blev trålar´n såld vad det verkar annars hade jag kunnat fråga om vi fick mäta pipan på den, men det är vanlig spiro (corteenstål i avgaspipan dock, spiro är för tunnt) men minns ej om det är tio eller tolv, men det känns rätt sådär på rakhand. Har för mig det inte är så noga så länge det inte är mindre diameter.

Glöm inte bälgen emellan (RF veckrör med bultflänsar (flänsarna kan dock vara tex corteenstål om det är svetsat med övergångs elektrod) tex) för att slippa vibrationer skapar materialutmattning i skorstenspipan (och inte minst oljud). Dvs att det inte är stummt mellan motor och pipan.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

P-sis, men det är ju där kompensatorn kommer in i bild. Röret som jag tror passar direkt mot motorns utblås har en fläns, sen en bälg (kompensator), sen en böj med avgastempmätare och sen en liten raksträcka. Den tar ju upp vibrationerna.

Jag ska ut till skutan imorn så då kan jag fota avgasbitarna om jag kommer ihåg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, gör det.

Då bör det ju vara nemas problemas (med en väldigt liten reservation om att jag inte minns om det är tio eller 120, men som sagt är det tio (eller 4") på kompensatorns utgång bör det stämma.).

Bara å börja skruva och svetsa. :tumupp:
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Så här ser kompensatorn och ljuddämparen ut. Det var lite grövre än vad jag kom ihåg, innerdiameter ca 150 mm ~ 6". Det känns ju lite överdödning att köra 150 mm hela de 6 metrarna upp i skorstenen... 120 mm kanske? :humm:

Bild

Sensorn som sitter i böjen uppfattar jag som en avgastempmätare. Men vad ska sitta i anslutningen under, på den raka delen direkt efter motorn?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Om du mäter utblåset på motorn (vad var det, 4"/100mm?) så tror jag det bör stämma, lägger du till ett par cm är du garranterat helgarderad, men tror det skall vara samma, bara du inte stryper motorn skall det vara nemas problemas. Då räcker det med en övergång i vardera änden, så du kan nog bygga på med 100 mm i så fall. (men jag måste kolla detta).

Måste ut och mäta litet på fordonsmotorerna och se om jag kan hitta någon form av backup på arkivet med båtbilder ang det senare, vad det skall vara emellan.

Kan du se anslutningar och sådant på sensorn?

Edit: Jaha, nu såg jag den andra anslutningen, återkommer om det längre fram.
Senast redigerad av Mizzarrogh 8 september 2011, 15:23:57, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar