Tylö bastu Sport 6 värmer inte alls.
Tylö bastu Sport 6 värmer inte alls.
Säkringarna (automat) är hela. Eftersom det är trefas borde något element värma om elementen började ge upp Har letat både i manual och på aggregatet efter en överhettningsknapp att "resetta" men inte funnit någon. Ingen ide att kalla på elektriker långt ut på landet -- blir troligen billigare att köpa nytt aggregat.
Den röda lampan som indikerar "värme på" lyser nu mkt svagt i normalt användningsområde. Skall jag skruva sönder aggregatet och leta efter en resettknapp eller smältsäkring? Kan jag "brygga över" termostaten för att kolla om det är den det är fel på?
Tacksamma för hjälp
James/Bo Gunnar
Den röda lampan som indikerar "värme på" lyser nu mkt svagt i normalt användningsområde. Skall jag skruva sönder aggregatet och leta efter en resettknapp eller smältsäkring? Kan jag "brygga över" termostaten för att kolla om det är den det är fel på?
Tacksamma för hjälp
James/Bo Gunnar
Re: Tylö bastu Sport 6 värmer inte alls.
Kolla dina huvudsäkringar. Mät spänning både före och efter kontaktor/termostat på alla faser.
- Mizzarrogh
Vi har ett gammalt TYLÖ is tugan, men det är rätt gammalt som sagt, det har inte så mycket automatik i sig själv, tror bara det möjligen sitter någon form av bimetalltunga eller liknande som skydd mot överhettning.
Du kan kanske brygga bort termostaten om du kör aggregatet manuellt och håller noga koll på hur hett det blir invändigt, de nya kanske är annorlunda, men tror de gamla i så fall kör tills brandskyddet löser ut internt, äldre utrustning kan lätt komma upp i temperaturer som kan smälta aluminium om thermosäkringarna inte fungerar som de skall. (normalt skall detta inte kunna hända om det är korrekt inkopplat, bimetallthermostaten skall dock som sagt lösa ut innan elementen uppnår farlig temperatur om den inte är deffekt men det är mycket sällsynt den brännt fast men det kan vara bra att vara närvarande så att man kan hålla ett öga på arrangemanget just in case...).
Elementen borde gå att testa med en multimeter om man bryter strömmen och mäter motstånd hos varje individ, då kan du även passa på att kolla eventuellt överslag.
Troligen är det något med thermostaten eller grejerna det är kopplat till, har dock för mig det är rätt enkla grejer, huvudsakligen mekaniska anordningar.
Thermostaten styrs av ett expanderande medium om känselkroppens rör blivit skadat fungerar den inte korrekt, men det borde då ge motsatt effekt tycker man.
Troligen har någon spole gått. Det borde gå att mäta om du kopplar ur strömmen först och går igenom det hela med en kraftig multimeter som klarar Ohm mätning.
Du kan kanske brygga bort termostaten om du kör aggregatet manuellt och håller noga koll på hur hett det blir invändigt, de nya kanske är annorlunda, men tror de gamla i så fall kör tills brandskyddet löser ut internt, äldre utrustning kan lätt komma upp i temperaturer som kan smälta aluminium om thermosäkringarna inte fungerar som de skall. (normalt skall detta inte kunna hända om det är korrekt inkopplat, bimetallthermostaten skall dock som sagt lösa ut innan elementen uppnår farlig temperatur om den inte är deffekt men det är mycket sällsynt den brännt fast men det kan vara bra att vara närvarande så att man kan hålla ett öga på arrangemanget just in case...).
Elementen borde gå att testa med en multimeter om man bryter strömmen och mäter motstånd hos varje individ, då kan du även passa på att kolla eventuellt överslag.
Troligen är det något med thermostaten eller grejerna det är kopplat till, har dock för mig det är rätt enkla grejer, huvudsakligen mekaniska anordningar.
Thermostaten styrs av ett expanderande medium om känselkroppens rör blivit skadat fungerar den inte korrekt, men det borde då ge motsatt effekt tycker man.
Troligen har någon spole gått. Det borde gå att mäta om du kopplar ur strömmen först och går igenom det hela med en kraftig multimeter som klarar Ohm mätning.
NEJ, det kan man inte göra.Du kan kanske brygga bort termostaten om du kör aggregatet manuellt och håller noga koll på hur hett det blir invändigt
Det ska finnas flera olika temperaturbegränsningar för att förhindra brand.
Är termostaten eller tempskyddet trasigt så byter man det eller köper nytt aggregat.
- Mizzarrogh
Allright, dummt råd till en lekman med andra ord, da stimmt... Sorry for that... (Nej, min skalle är inte i form idag om jag behöver påpeka det...):oops:
Nå, men man kan som sagt få en uppfattning genom att jämföra med en multimeter direkt på elementen om man kopplar ur strömmen först och tex jämför resistans, samt kollar eventuellt överslag mot höljet. Då bör du få samma resultat men på ett ofarligt vis.
Nå, men man kan som sagt få en uppfattning genom att jämföra med en multimeter direkt på elementen om man kopplar ur strömmen först och tex jämför resistans, samt kollar eventuellt överslag mot höljet. Då bör du få samma resultat men på ett ofarligt vis.
Nu får jag det säkert att låta enkelt. Vrid på aggregatet på max. Mät mellan alla faserna ska vara 400V hela vägen till elementen. Normalt använder man inte nolla till elementen men kan bero hur man styr effekten.
Det brukar sitta ett överhettningsskydd i botten på aggregatet som man kan resetta för hand.
Skulle det visa sig mot alla odds att det är elementen så är det bara att köpa nytt. Men har endast stött på aggregat med jordfel (spruckna element) inte att alla lakt av, det verkar osannolikt. Däremot har jag fått byta termostaten på en del. Fast då har det varit på arbetsplattser som används dagligen.
Får understryka att det är väldigt viktigt att allt är helt och frächt. Både i brandsynpunkt och personfara.
Vad är det för modell hur gammalt e det?
Det brukar sitta ett överhettningsskydd i botten på aggregatet som man kan resetta för hand.
Skulle det visa sig mot alla odds att det är elementen så är det bara att köpa nytt. Men har endast stött på aggregat med jordfel (spruckna element) inte att alla lakt av, det verkar osannolikt. Däremot har jag fått byta termostaten på en del. Fast då har det varit på arbetsplattser som används dagligen.
Får understryka att det är väldigt viktigt att allt är helt och frächt. Både i brandsynpunkt och personfara.
Vad är det för modell hur gammalt e det?
Bastun heter Sport 6 eller typ SM6. Är 5 år gammal o mkt lite använd då den sitter i en sommarstuga. Jag lossade och svängde ner panelen. På bakre väggen fanns en svart "mannik" med en röd knapp märkt RESET. Ett tryck på den och aggregatet funkar. Är Tylö i maskopi med elfirmorna? Knappen borde ju vara åtkomlig utifrån, och ingenting nämns bruksanvisningen om denna dolda resetknapp. Tankegången kan ju ha varit att om knappen löser ut skall en elektriker kolla aggregatet.
Knappen ska inte lösa ut såvida inte termostaten är felaktig/felaktigt monterad eller någon har täckt över aggregatet under drift.
Är du helt säker det inte står något om den. Brukar vara ett litet hål man kan sticka in skruvmejselen i för att resetta den.
Som sakt. Om den löser igen bör du nog kolla upp orsaken. Kan vara en stor brandfara om den inte löste ut.
Annars grattulerar ditt härliga bastubad framöver.
Som sakt. Om den löser igen bör du nog kolla upp orsaken. Kan vara en stor brandfara om den inte löste ut.
Annars grattulerar ditt härliga bastubad framöver.
- Mizzarrogh
Jo, är nog därför den är medvetet svår att nå så att ingen skall nollställa konsekvent om fel uppstått, men tror man kan testa utan problem om den löser ut igen.