Signalstyrkemätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Signalstyrkemätare

Inlägg av MadModder »

Har köpt ett set med fjärr och radiostyrda vägguttag från clas ohlson. Såklart öppnade jag allt för att se hur det funkade, och såg i fjärren en trimkonding i antenndelen. Tänkte att AHA! Man kanske kan ställa frekvensen där lite grann, så man kan ha fler kanaler. Märkte läget med en penna och skruvade lite grann. Nehej, det funkade ju inte alls. Verkar vara nån intrimmning för antennanpassning eller nåt. Saken är den att jag tror inte jag lyckats få tillbaks kondingen exakt som den stod, för ibland reagerar inte en del av mottagarna utan att jag går lite närmare.

Nu skulle jag vilja ha nånting som på något sätt visar hur stark radiosignalen är. Frekvensen är 433.92MHz. Hur göra på enklast sätt?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Den trimkondingen ska man ge tusan i om radioöverföringen funkar som den ska! Den styr radiofrekvensen deviation (eller hur det nu stavas). Alltså finjustrerar man frekvensen runt 433.92 MHz-bandet. Har man väl fått den fel så är det minst sagt störigt jobbigt att trimma den rätt igen.

Tänk på att att alla föremål, framförallt metallföremål, påverkar kapacitansen hos trimkondingen. Så när du trimmar och testar ska du du inte hålla kvar skruvmejslen på trimkondingen medans du sänder.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Gah... Så det är bara trial&error då? Jobbigt... :cry:
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Jag köpte på mig ett par packar av RUSTAs motsvarighet, (Så'na här), som jag tänker leka lite med.
Jag plockade sönder en för att montera bakom ett fönsteruttag. Det blev lite trångt så jag böjde undan en "bygel"/spole som var krökt över en annan spole (hänger ni med? :wink: ). Det resulterade i att mottagaren slutade reagera på sändaren. Som tur var så verkar den inte vara så kinkig, då det fungerade igen om man böjde tillbaka "bygeln" inärheten av var den var från början.
Skriv svar