Bygga Högtalare/Stereo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rask

Bygga Högtalare/Stereo

Inlägg av Rask »

Hej, är ny på detta forumet.

Pluggar på en Ky-utbildning i Göteborg för att bli Dator/Elektronikingenjör.
Och vi har då ett Ky-arbete som vi ska göra, man får välja vad man ska ha som projekt.

Så jag tänkte att jag skulle bygga ett högtalarpar för att sedan kopplas till en förstärkare http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=3953.

Högtalarparen som jag tänkte bygga kommer att ha följande högtalarelement inkluderade.

HSQ-50 högtalarsats till SQ-50
Sidan uppdaterad 2009-01-12

HSQ-50 består av ett baselement LS 18532, ett diskantelement LST 9221 och delningsfilterkomponenter för en SQ-50-låda.

eller SPEAKA-HÖGTALARBYGGSATS 3 från Conrad.se

Men frågan som jag ställer är faktiskt om hur bra ljud förstärkaren klarar av att fixa med högtalarna om det driver dessa bra.
Detta är första gången jag bygger högtalare överhuvudtaget, men jag hade tänkt att även använda dessa hemma och inte bara för ett projektarbete. Så man vill ju att det ska låta bra i vilket fall.. Är det någon som kan sånt bra här? :)

Tack på förhand
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Re: Bygga Högtalare/Stereo

Inlägg av maDa »

Hej och välkommen!

Jag har byggt lite högtalare i mina dagar, och när det kommer till en lågspänningsdriven Klass-D/T som en T-amp så gäller det att ha högtalare med hög känslighet (dB/SPL) per watt och absolut helst 4 ohms impedans för att kunna spela på lite.

För att räkna ut en bra låda kan man använda t.ex WinISD

Om jag vore blivande Elektronikingenjör hade jag passat på att bygga en Chipamp typ LM3886 istället. Den ger enligt mig både bättre ljud och har inga bekymmer med driva de flesta normala högtalare. Så här ser min ut:
http://www.adamwesterberg.se/?p=foto&m= ... 00_chipamp
Rask

Inlägg av Rask »

Okej, men har du några tips på högtalarelement isåfall..Eller något tips på en förstärkare för 8ohms högtalarelement? För vad jag har hört så är ju OPI T-amp en av de förstärkarna som är mest prisvärd..Men eftersom de högtalarpaketen jag har valt ligger på 8 ohm..Hur mycket är det man missar av effekten på ljudet isåfall?

Jag är inte intresserad av fjortisdunket utan att det ska låta bra, då jag mest kör på rock/Hårdrock/Metal och liknande stilar så vill jag ha ett cleant ljud med en djup bas. Och dessa högtalarelement i sq50 från valutronic verkade jättebra.

Då jag läst igenom flera mail som de hade fått på valutronic..Men det är själva optimeringen som jag har svårt för, vilken förstärkare jag ska använda till högtalarna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur mycket får det kosta?

Har du kollat HiFi-kit resp Ljudia?

Ska du ha lättdrivet med resurser, ska du kolla med Bill och Steve: http://www.greatplainsaudio.com/. Deras Model 604-8H-III lät helt djäkla otroligt. 8)
Rask

Inlägg av Rask »

Jag tänkte ju då högtalarpaketet från valutronic sq-50 passade min budget. Då jag pluggar i göteborg så kan jag hämta kittet där. Sen är det ju tänkt att jag skall bygga delningsfiltret själv med, och det får jag i den satsen också. Och vad jag sett flera andra skriva så är det väldigt bra ljud för pengarna med detta kittet.

Så det har jag nog bestämt mig för, sen är det ju vad det gäller förstärkaren..högtalarna är 8ohmiga. Så klarar en opi t-amp av att driva dessa?
Jag antar att det funkar att driva med hjälp av t-ampen...SÅ om man lägger ihop 2 Högtalarkit och förstärkaren så är det min budget. Sen tillskjuter skolan med 500kr och det är materialet till själva lådorna ska jag kunna tänka mig.

Är tacksam för alla svar jag kan få!
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Kan kanske vara intressant att veta att de elment som Valutronic har i SQ-50 är av märket Monacor.
Samma i Voight hornen vill jag minnas.

Många tycks tro att Valutronic är ett märke.

Dom har samma modellnummer hos Monacor om man vill leta rätt på dom.

Själv hade jag tittat närmare på EAD element (före detta Jordan), som tydligen skall kunna skapa extremt välljud för betydligt billigare peng än motsvarande konkurrenter.
Trots detta kanske dom är en prisnivå högre än jag misstänker du satsar på.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

"Klarar" är ju svårt att definiera.

Du kommer få ut 6W vid 8Ω och det är då vid 10% THD (distorsion), vilket gör att det kommer låta rätt illa.

Till smålyssande (t.ex radion på i bakgrunden när man läser/pratar) går det säkert jätte bra. När du ska damsuga eller diska ute i köket och måste vrida upp kan det bli problem med distortion.

Jag har själv en 2x100W (2x40W i 8Ω) Klass-T/D i ett projekt. Den klarar mina Dynavoice DF-5 (180W, 8Ω, 92dB) i partyvolym utan problem.
Rask

Inlägg av Rask »

Ja, jag har ju inte så mycket att röra mig med..Det är väl det som är grejen..Visaton har ju ett utbud på högtalarelement på elfa iallafall.
Ska man gå den vägen istället för att köpa monacor kittet från valutronic. Eller är det så att högtalarna i sig är bra från monacor, och att distortionen kommer av mitt val på förstärkaren?

Känns som att det är lite jobb, men jag är villig att lära mig.
Rask

Inlägg av Rask »

Jag skickade nyss i väg ett brev till Valutronic, så förhoppningvis kan jag få svar på lite frågor där samt kunna lyssna på högtalarna de har i affären.

Tacksam för den konstruktiva kritiken, men ska kolla upp lite saker på egen hand nu.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Måste bara inflika här lite angående projekt valet.

Vad går projektet ut på, vad ska ni lära er? Att bygga högtalare kan väl knappast vara något för KY-utbildning, träslöjd har man ju i grundskolan och även då under högstadiet byggde jag högtalare efter enkla färdiga ekvationer och formler.

Om du ska bli elektronikkonstruktör får du nog satsa lite högre, en ide är att bara koncentrera sig på delningsfiltret beroende på hur mycket tid ni ska lägga på det.

Inget illa menat, men att bygga något kan väl knappast vara tanken om man nu vill lära sig något användbart för framtida jobb.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

maDa skrev:när det kommer till en lågspänningsdriven Klass-D/T som en T-amp så gäller det att ha högtalare med hög känslighet (dB/SPL) per watt och absolut helst 4 ohms impedans för att kunna spela på lite.
Beror väl heltpå vad målet är, ger förstärkaren mycket brus eller annan distorsion som är oberoende av volyminställningen bör man kanske istället satsa på högtalare med låg känslighet för att slippa höra störningarna likt en bilstereo. Är det maximalt ljudtryck man vill ha får man satsa på hög känslighet som sagt. Dock kan även en vanlig HIFI effektförstärkare ge ifrån sig hörbart brus om man kopplar in PA-högtalare med volymen i botten.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Hade vart häftigt att bygga små hornhögtalare. Eller design typ Cheops. Rektangulära reflexhögtalare är för enkelt :-)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Då det är elektronikingengör, vore det inte mer logiskt att bygga förstärkaren ? :wink:
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Sant. TDA 2040 hade väl vart ett bättre projekt med en dc/dc omvandlare. :-)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

LM3886 eller liknande chipamp är väl roligare då dom låter mycket bättre än TDA2040 och liknande.
Skriv svar