Det finns två andra kontrollerchips L4960 och LM3488MM som måste kompletteras med en eller två MOSFET för att bilda en komplett krets. Den senare finns med färdiga förslag för SEPIC och Boost koppling.
Tanken är framförallt att ge en snabblösning för nybörjare att kunna använda switchbaserade omvandlare. Färdigt schema och komponentråd. Detta då behov av sådan lösning verkar vara ett återkommande tema. Där dock komplexiteten sätter stopp..
Nice!
Det är alltså detta jag ska använda om jag ska byta min linjärregulator i min Turnixy 9x remote till en switchad historia? för att få bättre batteritid?
Hittas felaktigheter osv.. så korrigera gärna. Men tänk på att kolla att det rättas till något mer korrekt och inte fel då det är lite matematik och fysik mm bakom. Utveckling till att göra sidan ännu mer lätt att ta till sig välkomnas.
Försökte hitta lämplig FET till LM3488MM men ELFA:s f*&¤%¤nnade javaterroriserade SAP tjänst omöjliggör det.
(finns iofs mouser.com på andra sidan pölen)
Trådkapning på hög nivå men jag skulle behöva en DC/DC-omvandlare som kan ta emot ca 30-100 V in och lämna ifrån sig 12 V ca 2-3 A.
Parametersökning hos national tipsar om lm5116 men den ser ut att behöva en hel del kringkompinenter. Någon som kan tipsa om enklare/billigare lösning?
Jo den är enkel, lätt att göra vettig design med bara ett lager (undersidan som heltäckande jordplan såklart). Finns några exempel här på forumet på bland annat konstantsströmsdrivare för LED. Har själv använt den flera gånger.
Däremot är den inte så effektiv (antagligen för att den är så pass gammal, bland de första SimpleSwitcher) och priset Elfa tar är mycket mer än jag skulle betala. 10kr, möjligen 15kr i litet antal, skulle nog jag kunna betala, blir det dyrare finns det bättre alternativ. Såldes flera hundra här på forumet för bara 2-3kr styck för många år sedan.