Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2089
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av gunne »

Noratel vill ha ca 11000 + mums för en 20 kVA isolertrafo. TRAMO-ETV vill ha 15 lax exklusive mums. IP23 i båda fallen och ska man ha IP54 så sticker det upp till ca 19000 spänn. IP23 borde väl räcka... :humm:

Det känns som att trafon från blocket är ett bra köp även om den är kraftigt överdimensionerad. Man kanske ska slå till på den innan den försvinner.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 23103
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Tycker den verkar vara ett bra köp, särskilt om du kan dra den via företag om det går, då är det ju snorbilligt, är säkert 100 kg koppar i dendär...
Borde inte vara mycket som kan gå sönder i dedär tycker man så det borde vara ett säkert kort tycker man.

Från 400V till 230.
20 kva,vikt ca 140 kg.


Ang motorn, jag är inte helt 100, men antar man skall koppla "inlet" till ett grovfilter och en ventil under vattenlinjen; skrovets botten (brukar vara en sil av brons på utsidan med, grovfiltret om detta inte fins på motorn skall förhindra skräp och att djur bosätter sig innuti kylsuystemet (however havstulpaner och annat gillar inte koppar och mässing (koppar är giftigt för dem) men trivs bra på rostfritt vad det verkar)), via en kikkran eller liknande som går att stänga (måste vara en bra kran på alla skrovgenomföringar under vattenlinjen, även en U-böj som går över vattenlinjen om någonting intrffar på det som är anslutet till denna (inkluderat toa och annat men till detta kan man ha plastslang eller liknande om man vill, bara det håller ordentligt, lägg igen alla oanvända genomföringar om sådana finns med en bit plåt som svetsas vattentätt i skrovet eller riktigt bultförband/skruvplugg, etc om man vill kunna öppna den igen i framtiden.) och helst en U-böj över skrovets vattennivå (man kan bocka röret så det följer skrovet insida så är det minimalt i vägen, man måste inte ha det till huvudmotorn, men är det tekniskt möjligt utan problem rekommenderar jag det (kolla att den inte torrkör pumpar och annat på motorn bara innan den sugit in vatten om du väljer denna lösning, är osäker på om sjövattenpumpen tål torrkörning men det borde gå att lösa relativt enkelt), dock bör alla mindre anslutningar alltid ha ett sådant rör) fall man behöver koppla ur motorn eller något händer på den. Sedan outlet rakt ut över skrovets vattenlinje, hittade inga detaljritningar, men håller på att leta, men
verkar som att motorn har ett eget dubbelsystem så den delar av grenar och annat själv, antagligen går vattenmantel runt grenrör och annat om sådant finnes, på sötvattensystemet eller en avgrening från sjövattenlinan så det verkar i princip bara att plugga in och köra om jag inte mizzat något... (installationsmått fanns ju i ritningen) :humm: Men, kan ju vara begåvat att kolla en extra gång så det verkligen är så enkelt, det skulle jag avgjort också gjort.

På icke integrerade system brukar det vara en rörvärmeväxlare med vertikal och horisontaldel (eller vad man nu använder för konstruktion).


Edit: Bulta inte koppar eller rostfritt direkt i stålskrovet då detta skapar galvanisk korrosion, använd brons och mässing som passar för marina tillämpningar (dvs går väl ihop med järn).
Samma med rostfritt, det finns särskilda övergångselektroder om man behöver göra tex genomföringar och andra detaljer i syrafast.

Måste du ansluta ren koppar eller mässing med hög kopparhalt direkt mot skrovet behöver man någon form av issolernade mellanlägg, primer, etc först.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2089
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av gunne »

Bjuder på lite bilder från maskinrummet eftersom vi ändå har glidit in på det.

Motorn. Täckt av blästersand...
cat d343.jpg
Gneomföring i skrovet. Det sitter en till likadan på andra skrovsidan fast lite längre ner.
genomföring.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 23103
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Hittade en video med bänk körning:


Alltså, Inlet är ovanför vid exhaust, och outlet (uppåtriktad) i främre änden, som jag då ej tror spelar någon avgörande roll hur det (outlet) kopplas, måhända är det meningen att det skall gå ut under vattenlinjen för att förhindra isbildning eller någonting sådant, men det är bara en vild spekulation...

Det lilla uttaget vid burken i bakänden är vevhusventilation. (ej i bild vad jag ser).
(Edit: Jag tror det skall anslutas till en expansionsburk av lämplig typ, finns det inte kan man säkert tex bygga om ett expansionskärl från en lastbil eller traktorskrot tror jag, mest bara det inte kommer in skit i vevhuset.)

Edit: Även insugsfiltret bör ha en egen pipa om detta inte finnes, tex 120mm PVC rör i motorrummet och en pipa av syrafast spirorör, eller valsat rör från skroten (eller tex en gammal men väl rengjord skorstenspipa från någon som river ut en gammal oljepanna) Denna dras sedan tex parralellt med avgaspipan men kan sluta strax nedanför denna så man slipper dra in skit från avgaserna och ha tex en tvärbit så man får en T-avslutning eller en U-bock eller vad man nu önskar så att pipan är skyddad. I detta knippe kan man nu även med största fördel lägga pipan från eventuell hjälpkärra (den bör ha en egen men här kan man använda rostfria bildelar eller vanligt rullsvetsat rostfritt rör från någon skrot eller industriombyggnad, det kan du även göra till insuget, tex pappersbruk och liknande byter ofta rördelar så det kan vara ide att fråga runt bland byggföretag som är sysselsatta med sådant om du kan få köpa några längder för skrotpris samt kanske flänsbitar till kylningen och annat om du tar med en bullpåse brukar det gå lättare. Villaoljepannor hade ofta pipor av syrafast stål med rätt diameter för motorns insug samt avgaspipan (denna måste vara kraftigare än spirorör men här kan man använda corteenstål iställetför syrafast om man vill) (det gör inget om den är litet större bara den inte stryper luftflödet och gör rent den omsorgsfullt invändigt (however filtret skyddar motorn om man missat några lösa flagor))) och dessa pipor blir för varma för ved eller pellets.)), gör en liten T avslutning eller snygg u krök på denna också i och med att pipan blir ganska lång). Dra samtliga pipor ovan bryggans tak eller i jämnhöjd med dess slut tex (men avgaspipan en bit ovan så röken blåser bort, bör dock skilja någon halvmeter eller så mot insugspipan och denna naturligtvis förläggas så att dess mynning inte suger in avgaserna. På avgaspipan kan man göra en kortare U sväng bakåt och snedkapa litet tjusigt eller hur man nu vill ha det (avsluten har visst skydd för pipan när den inte används men man bör täcka alla pipor vintertid när motorn ej är igång, T/U rören är även att minska risken för stänk och dropp i luften när man kör.).). Det är bara avgaspiporna som ovillkorligen måste vara brandsäkert installerade till insuget går det att kombinera med PVC rör invändigt i delar som är lätta att komma åt och inspektera men utomhus blir det sprött med tiden. Nytt syrafast rör är dyrare än knark men som sagt det finns mycket begagnat i omlopp som fungerar bra för detta.

Edit: Finns ej gammal skorsten eller man av andra skäl inte kan använda den går det att dra rören på ena sidan av hytten och låte dem följa bryggans utsida där man kan staga fast dem. Detta är vanligt på fiskebåtar och andra mindre eller medelstora yrkes skepp. Om du i så fall vill svepa ut avgaskröken över relingen (endast sista biten i så fall, men detta lämpar sig bäst på mindre båtar, på en större är det enklare att rikta den rakt bakåt pga virvelströmmar efter sidorna)) i gammal fiskebåts anda bör du tänka på att det blir virvelströmmar uppåt som man måste ta i beaktande. De kan bli rejält kraftiga på utsidan om det blåser hårt. (också därför (förutom det uppenbara i att slippa få rök i fejan när man vistas ute... :mrgreen: ) man måste dra upp samtliga pipor så mycket, på yrkes skepp kan det annars skapa farliga situationer om vatten dras ned i motorn men fritidsbåtar går sällan lika hårt)

Edit: Torpedbåtar och liknande (jag tror även de svenska) hade även system där luftinsugen satt placerade bakom skorstenen i två "svampar" så detta kan man ju justera så det stämmer med eventuella önskemål om rörens placering etc. Edit: "svamparna" man ser på en del äldre fiskebåtar är till vevhusventilation för gamla tvåtaks stånkor, tes Callessen dieslarna som gick att köra på det mesta i petroleumväg... Cat motorerna behöver ej detta men man kan göra en mindre om man vill till vevhuset.

Edit: Försöker återkalla saker och ting ur minnet så beklagar om eventuella sakfel smugit sig in.
Ett jag kom på, Nej, man absolut inte avsluta vevhusventilation ovan däck om den inte är vattenskyddad på fyrtaktsmotorer på samma sätt som med tvåtaktarna.
Tvåtaktarna har ju insuget i samma lina och förbrukar oljan (i fantastiska mängder...) kontinuerligt varför de är betydligt mindre känsliga. En fyrtaktare kan haverera om oljan blir förorenad eftersom den inte ersätts.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2089
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av gunne »

Allt ska upp i skorstenen som slutar en bra bit ovanför taket:
Bild

Sen finns det två ventilatorer (original) som ska monteras nånstans där det passar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 23103
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Aha, jo hon blir nog snygg med litet färg och kaffeved. 8)
Då borde väl allt redan finnas i princip bara att ansluta allt där det skall vara.

(Glöm allt jag sade om vevhus och sådant, tänkte på en helt annan motortyp (denna skall inte ha något alls av detta förutom den lilla anslutningen till ventilationen som jag inte vet exakt hur den skall kopplas externt ännu då jag inte kommer åt mitt arkiv för stunden.)... :oops: )

Edit, skall se om jag hittar bilder på trålarna men nu har min HD krachat... :( ,.-
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 23103
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Ett tips jag kom på nu är att leta efter kronans gamla mobila (eller enheter för stationär drift) elverk, slit ur arrangemanget ur vagnen, skruva ihop vagnen och sälj den igen som redskapsvagn eller något. Sedan har du ju ett fint komplett verk med 220/380V som man knappast sliter ut. Har sett några för runt 30kk komplett (då får du ju med all kringutrustning också). andra saker som innehåller bra motorer och annat är tex kronans gamla stjärnkompressorer och liknande de brukar också innehålla mycket motor för pengarna om man letar litet. Kronan använde också en del nätagg konverters och annat för radioutrustning mm som kan ge tex 24V från nätspänning osv. Brukar vara ganska bulkigt men kvaliteten går över huvud taget inte att jämföra med nytillverkade grejer i normal prisklass och man kan fynda mycket i nyskick eller väldigt bra skick (tex från mobförråd och bunkrar) för en struntsumma om man letar litet.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27548
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av danei »

Normal kopplas väl vevhusventilation till insuget.
Den där transformator verkar väl inte så extremt över dimensionerad. Kan bli en utmaning att koppla in mot nätet om det är lågt avsäkrat kanske. Man bör nog tänka på att landstöm kan vara av olika styrka. Så att man kan ansluta enbart en fas tex.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 23103
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, det är korrekt. (om jag inte är helt grötig i skallen dvs...)
Råoljestånkorna är något annat, men det är tvåtaktare så det bortfaller, sorry för det. (de har istället två låga torn tex som är förbundna med vevhusets insugskanaler istället för separat insug (vad det nu heter...))
CAT motorerna har i detta utförande heller ej extern oljekylare vad jag vet så det bortfaller också.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2089
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av gunne »

Ska hålla ögonen öppna... Lombardini borde ju hålla hyffsad kvalitet: http://www.blocket.se/vi/35543715.htm
nifelheim
Den första
Inlägg: 2501
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av nifelheim »

Finns en stor båtskrot i Grenå, dom skrotar "nästan nya" båtar också (fiskebåtar med skrotningspremier)
Kolla priser där om du ska köpa nåt dyrt, tror dom heter Fornäs eller nåt liknande.

edit: Fornaes var det http://www.fornaes.dk/
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 23103
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, tyverr är reservdelar till CAT motorerna grisdyra nya men det är samma som till en del entreprenadmaskiner och liknande.

Jo, en grej jag tänkte på, ang vinterkonservering, antingen kan man ha typ en björnfläkt eller liknande och issolera kring R... hade gjort följande på trålaren värmekabel som tål utomhusbruk av den typ man lindar kring ledningen några stycken kortare längder som man lindade runt rörsystemet och isolerade runt, sedan kopplar man bara i alltsammans till tex land el och låter det stå och gå på låg effekt så det håller kanske 4-5 grader. Han sade mig även att han tänkt placera ut koltrådslampor på strategiska punkter där det inte gick att använda värmekabel, sedan issolera med tex stenull (Edit: Alltså temporär issolering som ej kan brinna annars är stenull ej lämpligt att lägga löst pga att det har en tendens att suga åt sig vatten som skapar korrosion på sikt om det inte göres korrekt) runt lamporna på utsidan. (slingorna kan man göra permanent monterade på ställen där det inte blir alltför hett).

Han hade också installerat ett system med flexslang i aluminium under durkplattorna och länkat samman dem enligt konsten för vanlig ventilation till en centralfläkt (typ de som brukar sitta som centralfläkt för systemen i bostadshus och tål denna miljö (dvs de med stålhölje och nylonhjul jag ordade om tidigare de låter heller inte så mycket) ) detta fläktsystem skulle sedan sade han, blåsa ut den värsta fukten från utrymmet ovanför kölsvinet ut genom en rörkanal av spirorör i fören (eller var man nu vill ha den, tror han hade den där för att den var skyddad under valbacken, tror han hade en huv där sedan, men det beror ju på hur det ser ut på båten i fråga). Men ett stålskepp skall inte bli lika fuktigt men man får räkna med en heldel kondens.

Kom ihåg att göra alla utrymmen mot skrov och spant tekniskt tillgängliga för underhåll (tex paneler som går att lossa om det skulle krävas) om du tänkt bostadsinreda.
Tyverr kräver egentligen stålskepp mycket mer underhåll i det avseendet än träskeppen. Men en riktigt utförd epoxibehandling håller länge. Du måste också, men det vet du säkert redan, antingen ha en luftspalt som fungerar eller limma ett tätskikt direkt mot skrovet om du behöver issolera. Den stora fienden kommer inte utifrån utan inifrån i sakta men säkert tempo om man inte tar sådant i beaktande. Just as You know... :)

Edit: Med litet flyt kan du kanske få tag på en del inredning och annat på båtskroten som är fin och går att göra frech annars lär du ha ett jättejobb framför dig... :shock: :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 23103
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har också funderat litet kring detta med solfångare ombord, samt även frågat runt på ett annat forum, för visso ingen som testat där heller, men om man istället för trävirke och stålplåt använder aluminium/ impregnerat till kapslingslådan (fast idag använder man väl vacumrör så man slipper bygga ram då dessa inte behöver ytterligare glas pga röret runt tror jag), sedan bör man kunna vinkla den så att den om möjligt även kan ta upp viss reflektion från havet, bäste blir det ju om den kan vrida efter solens bana, men det går nog inte på riktiga solceller i full skala då de nog väger för mycket och får för stor yta (tippar på du behöver 6-7 kvadrat, eller ett 30 pinnars "galler"). Här är det sedan kopplat till en egen värmeväxlarcentral där ett glykolfyllt system servar panelerna, sedan går det från värmeväxlaren till en slinga i pannans accumulator (denna pjäs har inbyggd ackumulator och väger flera ton, men går det inte är det brukligt med en mindre accumulator som då agerar varmvattenberedare för solpanelerna samt vanlig accumulator om man vill koppla in tex en vedpanna (från början avsedd för en elpatron (edit: Här beror det på att elpatronen ligger på en egen acctank, men önskar man en sådan lägger man den helt enkelt i serie eller en egen rörslinga) så den kan använda samma ackumulator)) automatik reglerar sedan cirkulationspump så att panelerna endast är igång då de ger värme. Tanken med detta är att man kan stänga av systemet under vintern för att förhindra att cellerna fungerar som kylpaneler. Önskas en värmepump kan man ju antingen installera en luft/luft värmepump, fördel, billigare system, nackdel inte lika effektivt. eller, luft/vatten till det vattenburna systemet, dyrare men smidigare, alternativt kan man nog även använda havet om man får till någon slags kölkylning (skrovplåten eller en separat slinga) så att man får maximal effekt. Kölkylare som använder skrovplåten brukar vara ett slags kanalsystem som bildar en radiator med den aktiva sidan nedåt och överbyggnaden som ett skal mot skrovets insida, eller så kan man säkert fylla en del av utrymmet ovanför/runt kölsvinet så att man får en accumulator, vet dock inte hur effektivt det skulle bli men avsevärt enklare och billigare tror jag, men man borde ju få hyfsad yta tycker man.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2089
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av gunne »

Min arbetsplan för tillfället är att använda sjövattnet till en värmepump. Två meter ner fryser det inte så man bör ha mellan 1-20 grader till evaporatorn. Men man får passa så att man inte får isbildning på vintern...
Gimbal
Inlägg: 8701
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Gimbal »

Elinstallation i all ära, men ser det inte ut som om du behöver tak och fönster i första hand?
Skriv svar