Kabeltestare med PIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Jochen_birch

Kabeltestare med PIC

Inlägg av Jochen_birch »

Hej
Jag vill bygga en kabeltestare kring en PIC men har för dålig koll på elektroniken.
För att jag skall komma igång med detta så behöver jag tips om vilka komponenter som krävs för att klara kablar med många ledare (upp till 30-par kabel)?

Reslutatet jag är ute efter är något liknande nedan när man mäter i varje ände:

PinA-pinB resultat
1-2 ingen kontakt
1-3 4 ohm
1-4 ingen kontakt
1-5 2 ohm
...
2-3 osv
2-4 osv
2-5 osv
....osv
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Kabeltestare med PIC

Inlägg av Icecap »

Att mäta ohm gör det hela lite mer besvärligt, det ställer nämligen krav på hur effektivt man kan koppla om och hur likartad omkopplingen blir från kabel till kabel.

Grunden kan vara att du har 1 st P-MOSFET per kabel som ska mätas, i fallet med 30 par blir det alltså 60 st. Dessa P-MOSFET sitter då till "någon VDD" via en strömbegränsare.

Andra ändan av kablarna kan då sitta till var sitt motstånd till GND, då behövs "bara" en analog multiplexer med 60 ingångar och en utgång som då kopplas till en AD-ingång, gärna via en förstärkare.

Sedan är det bara att mäta spänningen efter strömgeneratorn och på lämplig motstånd och räkna på det hela, det svåra är att få testat alla kombinationer igenom för att säkerställa att inte par X råkar vara "smittat" av par Y.

Om man mäter t.ex. på ledare 1 (par har ingen betydelse i detta) ska den först ha ström via strömgeneratorn.
Sedan ska man kolla alla de 59 andra vilken ström som går, om det går ström alls osv.

När den ledare är klar upprepar man det hela och det mest knasiga är att man även ska kolla mot båda kontaktdonen så det blir inte 60 ingångar på den analoga multiplexern, det blir 120.

Egentligen är detta sätt jag beskriver lite väl primitivt men det hela beror ju på vad du behöver kolla.

Det finns ett antal fel som kan ske under t.ex. tillverkning av kabel:
* Fel kopplat.
* Kortsluten mellan stift i ett don.
* Avbrott helt o hållet.
* Avbrott från rätt stift men ihopkopplat på fel stift med rätt ledning för stiftet.

Att hitta alla dessa är svårt utan ganska mycket kretslopp, man ska kunde mäta spänning till varje punkt, koppla varje punkt till strömgeneratorn, koppla varje punkt till GND och med varje punkt menar jag varje stift på alla kontaktdon.

Detta betyder att varje stift ska ha en P-MOSFET till strömgeneratorn, en N-MOSFET till GND och en kontakt med den analoga myltiplexer. Med 30 par blir det 120 st av varje komponent/ingång.

Du ska alltså styra 240 transistorer + 7 bit till multiplexern.
Jochen_birch

Inlägg av Jochen_birch »

Tack för utförligt svar..
Finns det något enklare sätt att testa detta på om jag bara behöver kontrollera kontakt/ej kontakt mellan pinnarna?

Mvh Johan
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kretsloppet är i stort det samma, om du bara ska göra en "fungerar/fungerar inte" är det enklast att koppla kontaktdonen i testaren så att strömmen skickas igenom varenda ledning fram och tillbaka. Om alla är hela kan strömmen sedan dra en lampa eller liknande, detta visar dock inget med kortslutningar eller liknande.

Ska du kunde mäta ATT det är kontakt där det ska vara det och INTE kontakt där det inte ska vara det kryper det upp på 120 pinnar som ska mätas hur man än vänder på det.

Det går att trixa till det lite men ska du ha en "riktig" testare blir det en satans massa punkter som ska styras.
bearing

Inlägg av bearing »

Ifall den inte behöver mäta resistansen så borde det bli få komponenter. En digital multiplexer i ena änden, och demultiplexer i andra änden. Processorn får i en slinga lägga en etta på multiplexerns utgång 1, och sedan läsa varje ingång i demultiplexern, därefter lägga etta på utgång 2, osv.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Tyvärr är det inte så enkelt!

* Vad om ett par ledningar är kortslutna? Då blir det '1' på ena och '0' på andra, summan blir '½', hur detekteras detta säkert?
* Vad om det är glappkontakt? Mätströmmen/mätsättet måste vara så att sånt kan detekteras om någon tillförlitlighet ska uppnås.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Kan det här hjälpa dig till en enklare lösning?

Jag gjorde en sådan långt innan den fanns på marknaden med en NS INS8060 + en PIA-krets. Den skulle både kontrollera att kablaget var helt och tala om vilken kabelpart det var i andra änden. Ledningens längd var flera tiotals meter 16-ledar kabel för ett snabbtelefonsystem från Philips. I stort fungerde den så här:

* De 16 kabelparterna som skulle kollas gavs nummer 1 - 16.
* Varje part anslöts i ena änden till en utgång på PIA-kretsen PA 0-7 och PB 0-7.
* I andra änden fanns en räknare (enbart HW) som kunde räkna till 16 (decimalt så att alla begrep) och display som visar 2 tecken.
* I varje part sänds så många korta pulser som dess nummer. Det sänds bara i en part åt gången, övriga är satta till noll.
* Mottagarens "jord" kan anslutas till valfri part och mätpinnen kan sedan flyttas från part till part för att se att den ligger kopplad till rätt plintpol.

Det var en mycket effektiv testare och väckte på den tiden (runt 1980) många funderingar för de som bara fick se räknaren. Ingen visste att det satt en liten dator i andra änden på kabeln.
Skriv svar