Relä eller timer som klarar att bryta 400 volt, 1000 watt?
Relä eller timer som klarar att bryta 400 volt, 1000 watt?
Hej!
Någon som har någon idé var man kan få tag på ett 1-poligt relä som klarar av att bryta 400(380) volt, ca 1000 watt? Vill fixa elementet till vintern, vill bara att elementet sätts på mellan ungefär 05:00 och 09:00 på morgonen, blir för varmt i rummet annars. Ja, det finns elektronisk termostat, men jag vill inte ha elementet på hela natten. Tycker om kallt när jag ska lägga mig och varmt när jag ska vakna!
Så, vet någon var man kan skaffa ett relä eller en timer som klarar av att bryta 400 volt, 1000 watt? Spolens drivspänning spelar ingen roll.
Tack för svar!
MVH Oliver
Någon som har någon idé var man kan få tag på ett 1-poligt relä som klarar av att bryta 400(380) volt, ca 1000 watt? Vill fixa elementet till vintern, vill bara att elementet sätts på mellan ungefär 05:00 och 09:00 på morgonen, blir för varmt i rummet annars. Ja, det finns elektronisk termostat, men jag vill inte ha elementet på hela natten. Tycker om kallt när jag ska lägga mig och varmt när jag ska vakna!
Så, vet någon var man kan skaffa ett relä eller en timer som klarar av att bryta 400 volt, 1000 watt? Spolens drivspänning spelar ingen roll.
Tack för svar!
MVH Oliver
Re: Relä eller timer som klarar att bryta 400 volt, 1000 wat
Det kan de flesta reläer klara av. Ska ju klara 400V sen ska du titta på AC1, Resestiv ström. I ditt fall 2,5A
AC3 är om man ska bryta en motor tex.
AC3 är om man ska bryta en motor tex.
Tack för ditt svar.
Skulle du kunna länka till ett exempel?
Tack!
MVH Oliver
Skulle du kunna länka till ett exempel?
Tack!
MVH Oliver
annars fulfixar man det med ett litet motstånd under termostatens temperaturgivare, värm där så tror termostaten att det är varmt nog och går inte på
ganska vanligt sätt attordna nattsänkning
behövs då bara en vanlig timer och ett motstånd, ev en väggvårta emellan
Sedan finns ju halvledarreläer oxå. Då kan du mha tex en pic reglera effekten så att du får den temperatur du vill ha för stunden.
Tack för alla tips, får se vad jag gör. Grymt bra idé av grym! 
Återigen, tack för tipsen! Ska tänka ut vad jag ska göra, lutar åt idén här nedanför, då jag har dessa komponenter hemma. Har bara bilrelä hemma...
Ha en trevlig helg!
MVH Oliver

Återigen, tack för tipsen! Ska tänka ut vad jag ska göra, lutar åt idén här nedanför, då jag har dessa komponenter hemma. Har bara bilrelä hemma...
Ha en trevlig helg!
MVH Oliver
grym skrev:annars fulfixar man det med ett litet motstånd under termostatens temperaturgivare, värm där så tror termostaten att det är varmt nog och går inte på
Jag gjorde en liknande grej men kopplade ett motstånd i serie med elementets tempgivare för att öka temperaturen.
Om du istället låter ditt relä koppla in ett lämpligt motstånd parallellt med tempgivaren borde det bli kallare i rummet (om det nu är NTC vilket är vanligt).
Om du istället låter ditt relä koppla in ett lämpligt motstånd parallellt med tempgivaren borde det bli kallare i rummet (om det nu är NTC vilket är vanligt).