Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av gunne »

Det känns som att det är smidigast att försöka komma under 100 brutto... Jag ska slänga ihop en CAD-modell utifrån utslagsritningen och då kan jag ju räkna på lite volymer m.m.

Sen måste jag fundera hur jag ska göra med elförsörjningen när man inte är kopplad till nätet. En hjälpmaskin måste man väl ha, men det är ju inte så kul att ha den dundrandes dygnet runt när man ligger still och lapar sol vid ett skär. Riktigt krallig batteribank och och tre invertrar på några kW (länk) vill man ju ha men det lär kosta många sköna $$$$$$. Kör man bara en fas så slipper man ju undan med ett lite enklare/billigare system men frågan är om det räcker till.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det vettigaste är nog att försöka fixa en tyst hjälpmaskin... I alla fall om det handlar om större effekter. Att köra med batterier och inverters blir ju dels en hög installationskostnad, sen får du ju börja fundera på livslängden på batterierna och verkningsgraden. Och hur du ska ladda dem... För om batterierna inte räcker för den tid du ligger still måste du ju ladda dem, och för att den laddningen ska bli rimlig så bör ju generatorn ge en effekt som är minst 50% högre än normalförbrukningen (för annars får du ju inget överskott att ladda med).
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Skulle du inte kunna köra det mesta av belysning (led så långt det går) och diverse annat på dc alltid. Med solpaneler och kanske en liten vindsnurra som underhållsladdning. Fast då blir det ju förstås mera kabeldragning då du säkert vill ha 230 på de flesta ställen också.
cetex

Inlägg av cetex »

Frågan är ju hur många saker man måste ha 230v till..
Jag antar att det inte kommer vara el-golvvärme, elspis o.s.v, utan det blir (eventuellt) vattenburen golvvärme med gasspis m.m, så det mesta av vardagsbehovet kan förmodligen gå att köra på 12v, och sen 230v som komplement för t.ex xbox'et. :)

När han ändå ska planera allt från grunden så kan det ju gå lika bra att bygga all belysning och div förbrukare på 12v istället för att konvertera upp till 230v, och tillbaka igen. Om det ska vara vettig mängd belysning, som det man har i ett vanligt hem så är det väl nästan bara LED som gäller.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Bygg tre nät,
ett 24 volt till framförandet och all allmänbelysning, kanske en hydroforpump mm

ett prioriterat nät som matas från landström, hjälpkärra eller konverter från batteribanken, detta nät driver
kyl, frys, ventilation, oljepanna, osv då klarar du dig med en 2kW konverter.

ett nät som bara går att köra på landström eller hjälpkärra, för diskmaskin, spis, tvätt och tork, bastu, feta vinschar och ankarspel osv.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Min sådär ren persönlisch rekommendation är att du letar reda på en frech beggad listerkärra med riktig maringenerator modell riktig från något pensionerat yrkesfartyg eller stationär anläggning av samma typ där någon tex vill byta upp sig eller riva ut den av andra orsaker, eller en lös listerdiesel som är frech och provkörd samt en lös generator med riktig gjutgods stomme och korrekt kapsling/skydd för denna miljö.

Denna ställer du sedan på en ram, tex under taket på maskin, eller liknande där den är minimalt i vägen utan att banka i huvudet... (gör en separat avgaspipa av syrafast rör från skroten och en rak bil, lastbil eller traktordämpare av rostfritt (tex en slutdämpare eller en traktorpipa eller en volvo240 slutdämpare i rostfritt från feltema som du lägger ovan och gör en krök och hänger dämparen i ett vinkeljärn på så sätt att kondens inte rinner från pipan ovan däck rätt ner i motorn eller ansamlas i dämparen; man bör kunna komma åt att tömma och rensa kanalen efter dämparen om man vill undvika framtida korrosionsproblem) denna drar du sedan tex parallellt med den riktiga avgaspipan eller på annat ställe med lämplig brandfast genomföring som är lätt att göra genomföringen i, genomföringen bör vara svetsad till en plåt med legerings elektroder som klarar övergången mellan stålsorterna om biten inte är rostfri) Sedan omformare eller vad man nu önskar emellan den och systemet, då klarar du dig med betydligt mindre batteribank. Listerdieslar brukar gå att hitta för hyfsad penning tex på blocket om man ber att få testa den ordentligt innan så man ser allt av vikt är frecht. De är i original näst intill ohyggligt robusta och lätta att meka med, du lär inte slita ut ett friskt exemplar under en livstid och på ett sådanthär skepp spelar ju vikten inte så stor roll. Denna kombination är vanlig på fiskefartyg och andra medelstora yrkesfartyg. Det finns/fans kombinationsgeneratorer för fartygsbruk som har "kombinerad" (läs separat koppling) uttag för tex 220 och 380V. Behöver du 24V kan du komplettera med tex en mindre kärra tex från kronans surplus eller liknande då de också använde 24V system på en del stridsbåtar, etc. Det är nu inte helt lätt att hitta dessa anläggningar, men de förekommer även i rätt mycket av kronans gamla utrustning, en del entreprenadgrejer och du kan nnog även höra dig för på båtvarv som servar yrkesfartyg, skrotfirmor mm. Du skall inte behöva ge mer än max kanske 20-30 k för en komplett enhet i fint bruks skick, och mindre än hälften för en frech 24V enhet i nyskick eller motsvarande.

Du behöver också en nivåbränsletank till denna om det inte medföljer som skaqll sitta ovanför motorn, tex en begagnad koppartank från en mindre fiske eller fritidsbåt, brukar dyka upp för skrotvärdet ibland om man letar litet.

Edit: nifelheim han före.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Tack för alla bra ideer! Tre elsystem kan ju vara nåt. Det är ju skönt om man kan göra det mesta utan hjälpmaskinen igång och sen bara starta den när man behöver köra nåt effektkrävande. Kommer bli en helvetes massa kabeldragning men det kan man väl ta.

Det här kommer helt klart bli en iterativ process. Jag håller samtidigt på att fnula på värmesystem och det kommer ju behöva dimensioneras i samband med elsystemet. Min tanke än så länge på den fronten är att ha en värmepump (sjövatten) och en fet ackumulatortank med elpatron. Till tanken kopplar man även solpaneler och vattenmantlad vedeldad kamin. Det funkar nog bra när man ligger vid kaj. Men man kanske måste in med en oljepanna också för att få tappvarmvatten på sommaren? Undra hur väl man klarar sig på solpaneler på svenska sommaren? Men man kan ju kanske låta VP jobba när man har maskin igång för att lagra lite värme i tanken och slänga igång en mysbrasa på kvällen...

Blir kanske till att räkna lite på hur många kWh man förbrukar per dag under olika förhållanden.

Edit: -> Mizzarrogh, du verkar ha intresse för och koll på såna här grejjer. Kom förbi Stockholm så bjuder jag på kaffe och låter dig svetsa lite på skutan! :D
Edit2: Gäller såklart även alla andra som är intresserade oxå...
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Eller så dundrar jag in den här i maskinrummet och sätter in en elmotor som huvudmaskin: http://www.blocket.se/gavleborg/Elverk_ ... ?ca=10&w=3 :twisted:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

När du har maskin igång är det väl lämpligt att köra kylningen mot acktanken.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Klart som fanken jag gärna kommer upp (ned) och tittar på skönheten om jag får vägarna förbi. 8)

Jodå, jag tror man kan ta ut värme direkt från huvudkärrans kylsystem om det var det som avsågs, samma princip som paketet på en bil menh man kan använda fullskale rörradiatorer tex, bra dock om man kan koppla förbi dem med en kran eller något när man behöver frostskydda fall något händer med radiatorn... Edit: Jag tror radiatorn om den skall vara direktkopplad bör ha större genomströmning än en modern flatradiator, den får naturligtvis inte blockera eller hindra genomströmningen till motorn så man behöver ha den på en egen lina med sidouttag eller vad man skall säga.

Men, nu är det antagligen inte så ofta som man vill man kan ha huvudmotor igång på ett fritidsskepp (om man inte har tillgång till billig sjödiesel eller liknande dvs).
Om det nu inte finns så brukar det vara ungeffär följande: en liten diesel/oljepanna med cirk pump, mm är inkopplad i ett system med motorns sötvattenskylning så att den fungerar som motorvärmare, jag vet inte vad det är för grejer men den är som regel bara litet drygt hälften så stor som en stor villapanna och brännarens inspänning är anpassad till fartygets spänning (tex 24 eller 48V vad man nu använder...). Men behöver man mer värme kanske det vore smartare med ett eget system med acctank och värmexäxlare samt litet större panna, tex en kombipanna om man har plats, men är kanske smartare att köra kombo med en vattenmantlad kamin och det som föreslogs här, har för mig senioren kör något liknande men i mindre skala på sin skuta. Sedan koppla in elpatronen på samma system. Jag kan dock i skrivandets stund ej svara på om det är en bra lösning för motorns underhållsvärme vintertid (om man vill slippa tappa ur den måste man hålla några plus i maskin för att slippa frostskador och kondens i oljan, mm, men till viss del ger det sig med hjälp av det omgivande vattnet värmer, systemet är mer som säkerhet, använder man glykol och så som man bör behöver man "bara" tömma saltvattensdelen i kylsystemet och hålla koll på kopparrör och annat)). Möjligt det fungerar med en elektrisk motorvärmare modell kraftig (men rimlig effekt) om den får gå länge, jag vet inte har faktiskt inte tänkt på det innan. Men det brukar gå bra att vinterkonservera motorn (tappar man inte ur genomföringar och annat riskerar hela båten att sjunka om saltvattenskylningen springer läck vid skrovanslutningarna under vattenlinjen tex Dessa rör med tillbehör är extremt viktigt att se över på ett stålskepp och i princip "det enda" (inom citationstecken...) som kan bli akut kritiskt, i övrigt kan man närapå slappna av till skillnad mot ett träskepp so måste passas hela tiden... (om man sett över skrov och annat i vattenlinjen mm där det kan slitas vintertid om plåten är åldrad)...).
cetex

Inlägg av cetex »

Nu är väl detta lite OT, men då vi är inne på värme/kyla så:

Om det går att få fartyget reggat som arbetsfartyg genom att t.ex äga det i ett AB som hyr ut det till dig (eller liknande), Då borde du få tanka skattefri diesel. (alltså Inte bara momsfri, det är väl helt eller nästintill helt skattefritt när det gäller sjöfart?)
Då kan du tanka 2-3m3 diesel och köra en oljepanna i båten hela vinterhalvåret, samt varva detta med att starta huvudmaskin någon gång ibland för att ladda.

Huvudmaskinen i båten borde ju vara sötvattenkyld för att spara motorn ifrån korrosion och för att det minskar frysrisken eftersom man då kan ha glykol i kylsystemet. (som även det minskar korrosionseffekterna)
Detta gör ju även att du kan pumpa kylvattnet igenom oljepannan (eller vad du nu kommer att ha) för att få upp motortempen om du behöver starta den vintertid.

Risken för förfrysning i ventiler m.m. kan man ju lösa enkelt genom en liten cirkulationspump som ser till att det alltid är rotation på vattnet i saltvattensystemet. Ska man köra motorn på vinterhalvåret kan det även vara vettigt att göra som t.ex isbrytare m.m. och kunna ställa om så motorn enbart kör mot ackumulatortank.
Jag tror ackumulatortanken i isbrytare siter monterad mot skrovet och är på några kubikmeter vilket gör att de inte har akut behov av konstant fritt flöde i inloppsventiler m.m. Sen om jag inte missminner pumpar de vatten mellan ackumulatortankarna för att "vicka" sönder isen. (har för mig det på den som det var visning av i hudiksvall för något år sedan)

Antagligen vill du inte ha några kubikmeter med kylvattentankar i fronten av båten för att kunna köra motorn mot dessa och vicka loss dig från isen, det känns ju bättre med en Bar, elektroniklabb, enorm sovhytt eller så. (Kanske t.o.m ett garage och en liten hydraulkran på däck som du kan hissa ner pallar med öl/proviant eller en Suzuki Samurai med, praktiskt om du ska ha båten i innerstan sen)
Om du kan köra motorns kylsystem mot ackumulatortanken så kan du vintertid ladda batterierna och få värme i båten samtidigt. Eventuellt kanske det räcker med värmeavledningen inne i båten igenom golvvärme / radiatorer o.s.v för att kyla motorn om du behöver förflytta dig med isproppar / isslush / annat skräp i ventilerna. Bra i en nödsituation bl.a.

Siktar du på att flytta in i båten och ha som åretrunt boende sen? Ungefär hur långt bort är det tills du siktar på att eventuellt vara hyffsat klar? (om du nu har en så pass långtgående plan) :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

För arbetsfartyg gäller andra och betydligt hårdare regler, bland annat för slipdragnings intervall, reggning, och tusen andra saker så det är sannorlikt tyverr bara att glömma om man inte skall använda det till något som drar in klöver i motsvarande mängd. Jag vet för jag har tänkt i samma banor, men omöjligt är det nog inte.

Edit: Det finns några olika varianter på kylningen, sötvattenskylning med sjövatten är ett system för själva motorn som liknar det i en bil eller arbetsmaskin, bara större skala men iställetför luftkylaren brukar kylarvattnet gå genom en rörvärmeväxlare som har en mantel med sjövatten som drivs av en separat pump, detta kan göras i brons, RF eller annan korrosionsbeständigt metall.

Ett annat system använder utrymmet ovanför/kring kölsvinet och låter kylvatten cirkulera i ett slags kanal/kärl system mot skrovet, detta går då också i ett slutet system, jag vet inte hur nyare isbrytare är konstruerade, men tippar på att det i så fall går att fördela vatten i multipla barlast tankar (kanske även ta in sjövatten?). Äldre isbrytare av mindre storlek brukar köra på "raw force" och har en knivformad förstärkt parti under stäven samt extraförstärkt skrov, båten kan sedan med hjälp av väl tilltagen motorstyrka ihop med skrovformen, klättra på isen och krossa den med båtens tyngd.

Ytterligare ett system använder utanpåliggande rörsystem eller rörsystem integrerade i en sjökista, detta är vanligt på skepp som arbetar i extremt förorenat vatten, tex vissa arbetsbåtar eller mindre skepp som arbetar i områden med väldigt grunt sandblandat vatten, floder, etc. Detta system används även på en del medelstora eller större fritidsbåtar och brukar då bestå av tex 2mm eller tjockare kopparrör i slingor eller radiatorer.
Senast redigerad av Mizzarrogh 21 augusti 2011, 22:24:17, redigerad totalt 1 gång.
cetex

Inlägg av cetex »

Beror ju på vilken typ av fartyg man reggar det som.
Passagerarfartyg kanske inte är speciellt genomtänkt, men bogserfartyg eller fartyg för dykning o dyl borde ha andra premisser.
Dessutom underlättar detta om man tänkt lämna landet med det. Kan man inte visa upp att det är ett reggat fartyg hos en svensk myndighet kan ju det ställa till det lite i vissa länder har jag för mig.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det går att registrera en fritidsbåt med, något man bör göra om man vill åka utomlands (har i vart fall också blivit starkt rekommenderad detta).

Finns ett par dykföretag här som har inreggade skepp, men en kille jag talade med om saken sade att underhålls intervall och annat fortfarande faller under samma regler och vad jag antar men ej vet, är att regler för säkerhetsutrustning för manskap och liknande bör vara desamma, sedan är det om jag inte minns fel även en del skumma regler för arbetsmiljöförhållanden och annat som tillkommer, men här vet jag inte exakt vad som gäller då det ändrats en del i och med EU regler och annat.

Edit: Vad jag minns är fritids skepp befriade från besiktnings och säkerhetskrav och annat däremot är man så klart fortfarande ansvarig om något händer till följd av bristande underhåll eller ,liknande.
(man får ej köra passagerare med ett fritidsregistrerat skepp)
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag kommer äga den privat och planen är att ha den som året runt-boende. Jag har läst mig till att förmånsbeskattningen är djävulsk om man äger den i ett bolag och hyr ut till sig själv.

Kylvatten tas in från en genomföring i botten och går genom en värmeväxlare som är integrerad i själva motorn (CAT D343) om jag har förstått det rätt. Jag har tyvärr inte fått tag på nån manual/installationsanvisning till den.

Jag har haft lite funderingar på att isolera och hålla maskinrummet varmt även vintertid (t.ex. 10*C).
Skriv svar