Snöskottar-robot

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Gimbal

Re: Snöskottar-robot

Inlägg av Gimbal »

Sen gäller det väl att ha så stora (i diameter alltså) hjul som du får plats med. Finns inget som stoppar stora hjul.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

varför inte montera dit en snöslunga istället för plog?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ang larvband i storlek som passar en enhet som tar ca 2-4 bilbatterier verkar det ont om..
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Finns alltid lösningar på att bygga egna larvband.
Drev och kedjor är ju ett alternativ.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Har du så mycket inhägnad mark att ploga? Om jag var din granne så skulle jag inte tillåta en robotplog fara runt utanför mig.
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

Bra tips där med stora hjul. Det verkar rimligt när man tänker efter, att ju större desto bättre.
Jag har väl 100m2 eller nåt. Och då är det framförallt runt 20m villa-uppfart som behöver plogas.
Grannen tycker säkert det är skitkul. Med kamera och styrning via laptopen så kan jag ju ploga hans uppfart med.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Ytterligare saker att beakta är bla markfrigången.
Packad blötsnö lyfter hela pjäsen och då kan du drift på hur många hjul du vill men står still.
Jo, det har hänt med traktorn någon gång...

Infästningen av bladet är en annan, väger pjäsen ett antal modig kg så kan det vara rejäla krafter om det är en kant ivägen.
För att slippa ha jättetungt blad så ska lyftfunktionen vara dubbelverkande, dvs du bör kunna pressa neråt. Det kan ibland vara till hjälp om man kör fast.

En slunga är kanske ett bättre alternativ. Bygger du själv kan det vara kinkigt med balanseringen. Och då räcker kanske inte en elmotor, det beror på hur hårt man kör på. Snön kan vara tung.

Inte ens en 4wd-hjuling är speciellt mycket att komma med när det är mycket snö och den är blöt.
Jag såg det i vintras när grannen var ute med sin, och ändå så var den inte jätteblöt. Inte blev det enklare för honom då han plogade backen nerifrån och upp.

Det är inte fel att få ordentlig lyfthöjd på bladet och ha hyfsat långa armar, det denderar att bli fullt där man har lagt snön. Fast å andra sidan blir det efter hand mindre och ploga....
Användarvisningsbild
Thorped

Re: Snöslungor

Inlägg av Thorped »

Förstår mig faktiskt inte på snöslungor, dom flyttar ju bara problemet till nästa rad eller till grannen och snön hamlar aldrig i en samlad hög. Är det dessutom puder vi snackar om så lär det ju blåsa tillbaka snarast!
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ett tips är att forma bladet lite kupfiormat och sedan se till så roboten kan köra med ganska hög hastighet. På så vis kan man få en kastverkan och få undan snön.

När jag skottade vägen hemma med fyrhjuling så var det bra fart som gällde. 20km höll jag minst och snön bara sprutade. Gäller dock att ha utlösning för kommer det en sten eller annat i vägen så flyger man :lol:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

> danielr112: Gäller dock att ha utlösning... oj vad fel det låter... :roll:
danielr112

Inlägg av danielr112 »

:lol: 8)
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

Hmm.. Jag är lite tveksam till snöslunga. Målet är ju att montera på kamera och kunna styra roboten helt inifrån huset.
Känns som att en snöslunga bara kommer att yra upp en massa snö som blockerar sikten.
Men sen har jag aldrig ens sett en snöslunga i verkligheten, så jag vet inte hur den uppför sig.

Verkar vara mycket problem med att ploga snö med robot. Kanske därför jag inte hittar några andra hemmabyggen än just den jag länkade till i början.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

sinistry: Du har aldrig funderat på att skaffa tak? ...skämt åsido, bygg dig en eldriven 4-hjuling så kan du ju göra ett bidrag till alla dessa "Quad-trådar" fast i en liten annan form :wink: ...så slipper du robotgrejen menar jag.

Jag bor ju ett par mil norr om dig och så mycket snö får vi inte om vintrarna så vi behöver en robot som skottar, även om det har vart mycket snö de senaste åren.
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

Slippa robotgrejen är inte alls målet. Det är ju tvärtom det som är det roliga.
Sen pajade jag ryggen förra året och blir det lika jobbiga vintrar framöver så hade det varit fint med lite snöskottnings-hjälp.

Därför tänker jag köpa ett plogblad och svetsa ihop nån typ av custom-fäste till fyrhjulingen innan vintern.
En robot kan jag ju pilla med hela vintern och sen bara flytta över bladet.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ang larvband så är min erfarenhet med järnhästarna att ett litet och relativt lätt fordon (vet ej arbetsvikt, men borde stanna under 200-300 kg olastad men med förare, men denna åker man normalt ju inte på) kan fås att "flyta" på snön men har en tendens att slira om den gräver ned sig i lös snö som krossats till pulver.
Hjul fungerar inte över huvud taget (om de inte är extremt breda, typ närmare en meter och har mycket lågt lufttryck) om de inte kan nå ned under snötäcket.

Tror banden på den är relativt sett mycket bredare, det är i original i princip två skotermattor av stark ribbmodell monterade parralellt.

Bandvagnarna fungerar på samma sätt, dsv de är gjorda för att kana fram på snön, ej försöka forcera den.
(en grävmaskin är nog för tung i förhållande till ytan tror jag därför får den noll grepp (jag vet för jag har också råkat ut för samma grej med mindre bandfordon vid vissa tillfällen, men å andra sidan körde samtliga hjulfordon fast betydligt tidigare, enda hjulfordonet som fungerade skapligt var en gammal jordbrukstraktor som sakta ålade sig fram med halvdant grepp i låg hastighet, antagligen för att den hade extremt höga och relativt smala hjul med med bra fördelning av anliggningsytan... (tom min annars aå gott som alltid trogna gamla 240 slagskepp satt som berget och kunde inte flöytta sig mer än några centimeter, var tvungen att vända men fastnade ändå när hjulen krossade istäcket i en backe. lyckades inte ens få loss den med vinch oh kedja så blev till att hämta ryssen igen... :oops: :mrgreen: )).
Skriv svar