Snöskottar-robot

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Snöskottar-robot

Inlägg av sinistry »

Hej

Vad är nästa steg efter man har byggt sig en gräsklipparrobot?
Jo, en rejäl snöskottningsrobot såklart!

Alla har väl sett den här?

Jag tänker mig något liknande fast fulare och billigare.
En rejäl svetsad stålram med plats för åtminstone två bilbatterier.
En ATV-plog på runt 120-150cm
4st rullstolsmotorer på 3-400W styck.
Larvband (eventuellt 6st hjul som på youtubevideon), jag vet inte vad som är bäst.
Larvband är dock coolast
Vikten bör väl hamna på runt 100kg minst, gärna mer.

Jag hade tänkt bygga elektroniken runt en Arduino av nåt slag.
IP-kamera måste den ha såklart. Så man kan se vad den gör på en laptop.
Jag tänkte styra roboten med en usb-ansluten gamepad. (en sån med två analoga joysticks på)
En styr roboten och en styr kameran. Sen kan man ju låta vissa av knapparna sköta belysning samt aktivering av tal-modul osv.

Xbee radiomoduler har en räckvidd på en mile. Det blir väl ett par km antar jag.
Så sådana tänker jag använda.

Jag har en sportquad på 500cc. Först hade jag tänkt köpa ett plogblad och modda till ett fäste för att få på bladet på fyrhjulingen. Men en robot är ju mycket roligare och tuffare!
Det bästa är väl att bygga fästet till fyrhjulingen och se till att bygga samma fäste till roboten så att jag sen kan flytta över bladet dit.

Vad tror ni om detta projektet? Några synpunkter, idéer eller tips?
cosmox
EF Sponsor

Re: Snöskottar-robot

Inlägg av cosmox »

Kul och klart användbart projekt!

Var hittar man rullstolsmotorer till vettiga priser numera?
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

På Ebay finns hur mycket rullstolsmotorer som helst. Det verkar vara populärt till olika robotprojekt värden över.
Jag kan passa på att tipsa om denna nyutgivna bok: "Arduino Robotics"
Där finns beskrivet hur man gör i stort sett allt jag hade tänkt mig till denna robot.
Bara att ta användbara delar och kodsnuttar från dom olika projekten som beskrivs där.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Angående larvband så har jag kört en hel del grävmaskin med larvband i snö, och det är helt värdelöst! I alla fall med såna gummilarvband som jag har på min maskin. Skulle ta mig upp för en liten backe, det slutade med att jag gled hela vägen ner för backen mer eller mindre okontrollerat. Marktrycket blir helt enkelt så väldigt litet med larvband.

Ska man ha larvband ska det nog i så fall vara av sån typ som snövesslor/pistmaskiner har, med "skär" som trycks ner i snön. Gummiband är ej att rekommendera! :)
YngLi

Inlägg av YngLi »

En variant vore att använda stålkedjor med ganska smala och ganska höga enkams bandplattor så larverna kan gräva ned sig genom snön om det behövs, samt eventuellt komplettera bandkamarna med dubb/ kanske funkar med enbart dubbade kedjor också.

Bandplattor http://www.haggblom.fi/bandplattor.html

Beror väl på om man skall köra och få grepp i eller uppe på snön eller om man vill få grepp i eller under snön.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

100kg på såpass stort blad är för lite. Räkna ed minst 200kg skulle jag sagt. Gärna mer. Med piggkedjor funkar det dock bättre.

om man nu inte plogar 2cm snö...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

snö är en liite jobbigare sak att flytta på

fyrhjuling med 400 kg 20kw och piggkedjor är på gränsen till klent 140 cm blad

jag hadde nog funderat på en snöslunga med band och automagiserat den istället
Seroster

Inlägg av Seroster »

Funkar utmärkt på ett tunnt lager fluffig snö.
Två meter svenskt slask är svårare att handskas med.

Du kan DC-konvertera tvättmaskinsmotorer, seriekopplar du 5 bilbatterier får du 60volt, som kan få en sådan motor att snurra rätt kvickt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det finns ju en anledning till att man kör väldigt smala däck på rally bilar i snö. Så om man ska ha fäste ska man absolut inte ha larvband om dom inte har någon form av klackar som greppar i snön.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Seroster, Hur DC-konverterar man en tvättmaskinsmotor?, tänkte på vilket sätt det läter sig göras.

Det finns en projekttråd av en (Umeåbo?) EF:are som byggde en snöskottare, du kan söka efter.

Larvband ska givetvis ha mönster som gräver sig in i snön. Annars kan man lika gärna åka pulka..
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

Tackar för alla idéer och synpunkter. Så som jag ser det nu så borde smala grovmönstrade gummidäck vara en bra lösning. 4wd eller 6wd. 6wd är säkerligen bättre när man ändå håller på. Det krävs kanske ett bilbatteri till... men vikt är som sagt bara bra.
Sätter man snökedjor på hjulen sen så får man nog bra grepp.
Utan snökedjor på är den dessutom snäll mot gräsmattan resten av året om man vill ha den som arbetsmaskin. Man kan ju sätta en elektriskt tippbar skottkärra på den och köra runt med vad som helst. Jord, sten å annat.
Men då bör jag nog även kunna styra den med vanlig RC-radio.
Kamera-delen monterad på vintern och skottkärran på sommaren.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Plocka på avdankade sågklingor till vintern så tar du dig fram.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

sinistry skrev:Tackar för alla idéer och synpunkter. Så som jag ser det nu så borde smala grovmönstrade gummidäck vara en bra lösning. 4wd eller 6wd. 6wd är säkerligen bättre när man ändå håller på.
Jag tror faktiskt att 4wd är bättre. Risken finns nämligen att det läggs för liten tyngd på varje hjul om du har 6wd och därmed blir greppet sämre. Rätta mig om jag har fel...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag skulle också sagt 4wd.

Jag skottade i vintras med fyrhjuling. 120cm blad och maskinen var 2wd samt vägde knappt 200kg med mig. fick inte vara mer 10cm normal snö. Puder gick de mer. Var de minsta vått så max 5cm för att man inte skulle glida för mycke. Då körde jag med kedjor :)
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

Hmm... du har kanske en poäng där. Hur som helst så blir det ju enklare och billigare med 4wd, så jag hoppas nästan att du har rätt.

Åfan! Min quad (Smc wildcat 500) väger typ 200kg och är 2wd. Jag tänkte det skulle funka bra med kedjor.
Helt klart behövs det nog en del vikt på en robot då.
Skriv svar