Kents källarprojekt 2011-2012

Berätta om dina pågående projekt.
Kent
Kontakt:

Kents källarprojekt 2011-2012

Inlägg av Kent »

Tänkte att jag skulle visa vad jag pysslar med i källaren. Vilket har tagit upp mycket tid ett tag. Man prioriterar det så mycket att man inte heller hinner skriva om det. Är lite hopp ibland hur arbetet har framskridit då man inte alla gånger kommit ihåg att ta kort.

Jag drog igång i slutet av april (20e). Det var en hel del saker som triggade igång jobbet. Den gamle pannan sjöng på sista versen och läckte vatten. Stammarna var inte helt fel att bytas, samt någongång ska det byggas lite dusch & bastu i källaren. Det gjorde att jag bestämde mig för att riva upp golvet och gräva.

Räknade ut att jag blir tvungen att gräva ner 500mm för att få rum för isolering, dräneringsgrus etc. för golvvärme. Samt att jag vill sänka golvet ca 100-150mm.
Och det jag åker på när jag gräver så djupt är att jag gräver mig in under grundmuren. För att inte hela huset ska kollapsa så måste jag undergjuta i sektioner. Har kört på 1m i taget.

Tidsplanen ja.. golvet i pannrummet måste vara klart och nya pannan på plats innan det blir riktigt kallt. Kamin har vi och elda i så vi klarar oss hyggligt. Så oktober ut bör ja ha på mig.

Kommer att lägga till bilder i tråden lite då och då med kommentarer.

Bild
Den gamla pannan håller på att kopplas ur.

Bild
Förpassad till utsidan.

Bild
Gapande hålet efter pannan.

Bild
Hängde upp en 100L beredare provisoriskt över sommaren så vi klarar varmvattnet.

Bild
Rev ur det vatten som var draget inne i relaxrummet. Nya pannan bakom rören.

Bild
Börjar att riva en innervägg där det planerade relaxrummet ska ligga.

Bild
Dammigt och skitigt blir det.

Bild
Högen växer. Allt skottas för hand.

Bild
Väggen är nere och golvet attackeras.

Bild
Köpte en betongblandare. Enklare än att låna och jag kommer ha stor användning av den.

Bild
Cement inköpt. Köpte en hel pall.

Bild
Räknade ut att jag är tvungen att gräva mig ner 500mm.

Bild
Köpt grus för gjutning.

Bild
Högen igen.

Bild
Gräver i ett litet utrymme i pannrummet och där huvudstammen kommer ner. Här ser ni hur jag gjort gjutformen. Väldigt privisoriska men de funkar. Har gjutformarna snedställda för att kunna hälla i betong. Använder armeringsmatta. Sedan dagen efter så river jag formen och bilar bort det som sticker ut. Har provat att bila en vecka efter gjutet men det går knappt. Min betong håller en mycket högre kvalité än den som gjordes när de byggde huset.

Bild
Bild inne i relaxrummet där jag kommit en bit.

Bild
Första gjutningen som jag gjorde under muren ser ni längst ned till höger. Gjorde misstaget att inte bila bort det som stack ut direkt. Lyckades tillslut bila mig ner till under kommande golvnivå. Men jag fick slita :)

Bild
Växande högen och gammalt avlopp.

Bild
Betongblandning

Bild
Har lyckats få bortforsling av material med skopa.

Bild
Gammalt gjutjärn.

Bild
Har börjat gräva där man kommer ner för trappan. Gräver på tre olika ställen för att det jag gjutit ska får brinna ordentligt innan man gräver nästa sektion.

Bild
Relaxrummet i bakgrunden. På väg ut i pannrummet.

Bild
Det lilla utrymmet i pannrummet börjat bli färdiggrävt och färdiggjutet.

Bild
Solen skiner och högen har växt till sig igen efter hämtningen som gjordes.

Bild
Relaxrummet får inhysa sågbordet så länge.

Bild
Har köpt en såg för lättbetong för framtida byggnationer.

Bild
Sista gjutningen i rummet nedanför trappen.

Bild
Överblick

Bild
Kort taget inifrån relaxrummet.

Bild
Massor av massor

Bild

Bild
Fortsatt grävning i pannrummet.

Bild
Stammar, armering & rör till gamla element.

Bild
Lilla utrymmet i pannrummet igen.

Bild
Armering

Bild
Ifrån pannrummet in i relaxrummet.

Bild
Detta måste bort mycket snart. Måste få hem grus så jag kan köra in.
Senast redigerad av Kent 9 januari 2012, 14:36:30, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Kents källarprojekt 2011

Inlägg av AndersG »

Relaxrum? Du menar väl elektroniklabb? :)
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Finns ett till utrymme som ska grävas ur till elektroniklabb. Men en sak i taget :D
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Prioritering!
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

:D hehe
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Ambitiöst projekt! Och det ser välgjort ut, i alla fall som jag kan bedöma :)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

AndersG skrev:Relaxrum? Du menar väl elektroniklabb? :)
Samma sak olika namn..... :mrgreen:

Lycka till med byggandet Kent. :tumupp:
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Tackar för responsen.

Har uppdaterat första inlägget med fler bilder. Är i princip så långt jag kommit i skrivande stund.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Ett relaxrum förtjänar du, det förstår man av bilderna! Vilket jobb!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vilket jobb!

Fast jag skulle nog oroa mig för sättningar mm. Och hur ser du till att betongen ej suger upp fukt på annat sätt (mer) än orginalbetongen?
Lutning på avloppsrör kan också vara knepigt att få rätt.
Användarvisningsbild
anrhm

Inlägg av anrhm »

Jag blev imponerad redan vid bild två när jag såg att du fått ut pannan utan att tömma den först. :)
Jag hade en likadan panna och jag trodde den satt fast i golvet innan jag kom på att jag behövde tömma ur vattnet innan jag släpade ut den. :D

Och sedan resten, vilket slit! Imponerande att inte tappa sugen. :bravo: :bravo: :bravo:
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

blueint skrev:Vilket jobb!

Fast jag skulle nog oroa mig för sättningar mm. Och hur ser du till att betongen ej suger upp fukt på annat sätt (mer) än orginalbetongen?
Lutning på avloppsrör kan också vara knepigt att få rätt.
Har funderat en hel del på sättningar, ifall betongen suger upp fukt och ifall hela huset ska ramla ihop över en.
Men sättningarna är jag inte orolig över. Har gjutit i 1meterssektioner och direkt emot orörd mark. Sedan så vet jag att jag har en bra dränering då jag dränerade om, och även isolerade där relaxen ska vara ==> Dränering
Sedan så har jag sett hur det beter sig nu när det regnar en fasligt massa. Ser tort och fint ut. Och jag har sett vart jag har grundvattnet. Det har trängt fram där jag råkade gräva ur kurs=lite väl djupt på ett ställe =)

Avloppsrören går riktigt djupt in i huset så det ska inte vara några problem att få rätt fall till alla mina ställen.

Tack för feedback.
anrhm skrev:Jag blev imponerad redan vid bild två när jag såg att du fått ut pannan utan att tömma den först. :)
Jag hade en likadan panna och jag trodde den satt fast i golvet innan jag kom på att jag behövde tömma ur vattnet innan jag släpade ut den. :D

Och sedan resten, vilket slit! Imponerande att inte tappa sugen. :bravo: :bravo: :bravo:
Haha ett litet misstag att lämna vattnet i. Men ut kom den på 2 pers.

Ibland kan det vara svårt att motivera sig. Har grävt och donat var och varannan dag sedan jag startade. Lite semester har faktiskt hunnits med också. Men det är bara att bita ihop.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag är imponerat över arbetsinsatsen! Det är ett riktigt 80-20 jobb, alltså 80% av jobbet ser ut som 20% och de sista 20% ser ut som 80%. Sådana är svåra att hålla motivationen uppe med.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kent skrev:Men sättningarna är jag inte orolig över. Har gjutit i 1 meterssektioner och direkt emot orörd mark.
Min fundering var om huset börjar röra olika mycket nedåt. Sjunker hela huset gör det ytterst lite.
Kent skrev:Sedan så har jag sett hur det beter sig nu när det regnar en fasligt massa. Ser tort och fint ut.
Vänta tills du får en sådan där störtskur på tiotals mm per timme, då vet du ;)
Kent skrev:Och jag har sett vart jag har grundvattnet. Det har trängt fram där jag råkade gräva ur kurs=lite väl djupt på ett ställe =)
Hur fick du vattnet att återgå till sitt flöde utan att fylla grävområdet?
Kent skrev:Avloppsrören går riktigt djupt in i huset så det ska inte vara några problem att få rätt fall till alla mina ställen.
Gäller att få lutningen ut ur huset också.

Ang betongen, kanske det kan vara bra med lite svagare variant om du behöver komma åt i framtiden?
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Angående sättningarna så har jag inte sett några nya sprickbildningar än de som redan var där. Och de ser inte ut att ha förvärrats.

Och vattnet som trängt fram har inte förvunnit än. Såg det i morse så det kom i natt. Och det har tydligt börja sjunka undan nu. Vattnet jag ser ligger ca 800mm under gamla golvnivån.

Snart börjar det bli dags att gräva fram avloppet för att se vart det tar vägen. Ligger iaf långt under de 500mm som jag grävt. Jag återkommer med det då det snart är dags att beställa rör. Måste bara riktigt sätta hur det ska se ut.

Angående svagare betong så har jag sparat och inte gjutit igen där tex där avloppet går. Annars så får jag hoppas att jag inte behöver rota i det jag gjutit.

Annars idag så har jag förberett de sista två formarna för gjutning i morgon. Skönt! Snart så kan man se att man börjar gå åt andra hållet.
Skriv svar