Död tft-skärm - Samsung syncmaster 910N

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
andreas123

Död tft-skärm - Samsung syncmaster 910N

Inlägg av andreas123 »

Hej!

Måste börja med att tacka för en väldigt intressant forum, är ofta här inne och läser men har inte registrerat mig tidigare.

Jag fick en död tft-skärm (samsung syncmaster 910n) av en bekant och gav mig attan på att jag skulle försöka få liv i den. Har väl egentligen inte några elektronikkunskaper utan är mest bara nyfiken och ser som något man kan lära sig av. Bifogar 2 st bilder på kretskorten.

Felet är att skärmen är helt död, inte ens powerdioden lyser. Det jag började med var att byta alla elektrolyter förutom den största med värdena 450 V 100uF. Ingen av elektrolyterna jag bytt har varit "bulliga" eller "lyft på hatten". När jag mäter spänningen över den stora kondensatorn får jag runt 325 V.

När strömsladden är inkopplad så tickar det från transformatorn?, den stora saken med gul tejp/plast runtom. Det låter ungefär som en analog klocka när sekundvisaren rör sig. Led:en för power blinkar också i samma takt som tickandet, men det är så svagt att man måste sitta i ett nattsvart rum för att uppfatta det.

Efter några resultatslösa kvällar med grubblande och sökande på nätet så lämnande jag in skärmen till en elektronikaffär som skulle "mäta lite". Har jag förstått dom rätt så mätte dom dioderna på sekundärsidan och dom verkade okej. Någon mer vägledning fick jag inte.

Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska gå vidare för att hitta felet och hur jag ska mäta för att hitta det. Jag inte speciellt kunnig inom elektronik men totalt bortkommen är jag inte heller.

Skulle det behövas bättre bilder så ordnar jag det.

Tack på förhand

/Andreas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Död tft-skärm - Samsung syncmaster 910N

Inlägg av Danny »

Välkommen till forumet.

Får säga otur. Byte av kondingarna brukar lösa det mesta.
Det verkar som nätdelen försöker att starta, men inte kan. Det kan
bero på kortslutning på sekundärsidan eller att feedbacken inte fungerar.

Kontrollera optokopplarna så de är hela.

Mät efter dioderna om du har kortslutning mot jord(sekundärsidans jord). Du får nog löda loss
ena benet på dioden, så du inte mäter över trafons lindningar
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Här är service manualen. Det är samma som 710N.
http://www.ziddu.com/download/11904021/ ... n.rar.html
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har du oscilloskop?

Till er övriga vad får man för resultat om man mäter en AC spänning på flera kHz med en vanlig multimeter?
H.O

Inlägg av H.O »

[trådkapning]
Det beror på vad den vanliga multimetern har för bandbredd - vilket ska stå i dess manual - och det skiljer mycket från modell till modell.
Enligt manualen till min gammla FLUKE87 så klarar den upp till 20kHz på 40VAC området (med viss prestandaförsämring) men på 400VAC området så är den bara specad upp till 5kHz och på 1000VAC till 1kHz. Jag har en FLUKE175 men den är specad till 1kHz på alla områden.
[/trådkapning]
JanErik

Inlägg av JanErik »

Var iaf en transistor som hade brunnit i en Viewsonic jag fixade. NPN som drev backlighten, så pröva mäta dem också. Och lindningarna i trafon för säkerhets skull.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@H.O, Tänkte vad som händer när inspänningens frekvens överstiger instrumentetsförmåga rejält. En SMPS jobbar ju ofta i 30-2500 kHz.
H.O

Inlägg av H.O »

Som sagt, om instrumentet är specat att klara 5kHz på 400V-området och man försöker mäta 500kHz på 400V-området kan man ju tänka sig att det inte visar korrekt värde, jag hade i alla fall inte litat på det. I övrigt "händer" det väl inget särskilt.
Borre

Inlägg av Borre »

Man vill ju ändå ser hur tex switchpulserna ser ut så att mäta med något annat än oscilloskop på switchade saker är väl tämligen ointressant ändå.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har man bara multimeter kan man iaf se om det driver.
andreas123

Inlägg av andreas123 »

Tack för alla svar!

Jag ska prova mäta det ni sagt, kommer nog ta en stund för jag har ingen som helst erfarenhet av felsökning och vet att jag borde pyssla med något enklare :roll: . Vill mest bara prova om jag kan sparka liv i den och samtidigt lära mig något av det.

Har några nybörjarfrågor innan jag sätter igång:

* Vad innebär det att "feedbacken är trasig", vilken/vilka komponenter är det och vad gör dom? Försökte klura ut detta genom google men hittade bara massvis med resultat om folk som ville ha "feedback" på ditten och datten.

* Hur ska jag kolla om optokopplarna är hela? Jag antar att jag ska diodmäta diodsidan, men hur mäter jag sidan med fototransistorn? Optokopplarna heter 817B.

* Vill mäta upp transistorena, verkar vara 3 st till vänster om trafon, kan någon på ett väldigt pedagogiskt sätt förklara hur man gör, eller länka till någon bra guide.

Jag har inget oscilloskop, sitter och mäter med en multimeter, en Tillquist DT-443. Har ingen manual till den och har inte hittat något om dess bandbredd på nätet heller.
JanErik

Inlägg av JanErik »

För att mäta transistorerna måste du söka upp datablad för dem, och om det då är NPN eller PNP så får du mäta att det är dioder mellan rätt ben. Är det FET går det inte att mäta dem lika enkelt, men brukar vara bipolära i SMPS-drivningar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

* Feedbacken består av optokopplarna som troligen är dom två plastchipsen till vänster om den gula transformaton i den översta bilden. Och kontrollerchippet förstås som i sin tur styr krafthalvledarna (mosfet, transistor).

* Mätriggs förslag: http://www.edaboard.com/thread82821.html
Datablad:
http://www.fairchildsemi.com/ds/FO/FOD814A.pdf

Huvudprincipen är att, ge tillräcklig spänning till optokopplarens lysdiod. Mät resistansen på fototransistorn. Om du vill slippa löda loss den så fungerar oscilloskopmätning på fototransistorsidan..
(andra icke destruktiva förslag?)

* Transistorer mäts lämpligtvis genom att löda loss dom och koppla lämpligt basmotstånd till transistorns bas och mata denna samt en lysdiod i serie med ett batteri via kollektor-emitter.

Använd denna koppling som inspiration:

Bild Bild

Mätinstrumentents data: Tillquist DT-443
Skriv svar