arduio styrd dremel cnc ?
arduio styrd dremel cnc ?
går i banorna att bygga en arduino styrd dremel cnc för att skära ut pcber samt mera invecklade saker så som badges m.m
tänkte höra om någon här har gjort något sådant och har tips för mig ? eller om någon vet någon bra guide för detta ändamål
elektroniken har jag koll på, mindre koll på själva byggandet av maskinen
tänkte höra om någon här har gjort något sådant och har tips för mig ? eller om någon vet någon bra guide för detta ändamål
elektroniken har jag koll på, mindre koll på själva byggandet av maskinen
Re: arduio styrd dremel cnc ?
Hur mycket av logiken tänkte du lägga i arduion?
Ska du mata Gcode rakt in i arduion istället för att använda EMC2/MACH3 eller dylikt paket?
Ska du mata Gcode rakt in i arduion istället för att använda EMC2/MACH3 eller dylikt paket?
det jag tänkte är att jag kör lite som conraptor tänket, kör arduino som styr motorkontrolen som är repraps motor styrning, sen använder jag som sagt mac3. var min grund tanke.
mest för att jag har färdig etsade arduinos och motor styrningen
mest för att jag har färdig etsade arduinos och motor styrningen
Men om du endå ska köra mach3, varför inte plocka ut step/dir signal till en motorstyrning därifrån direkt via en parallelport, vad vinner du med att trycka in en arduino imellan?
jag vinner med att kunna köra usb istället än paralelporten, medtanke på att jag ska bygga den portabel, så jag kan resa med den när jag ska på diverse tillställningar som ccc och annat roligt. ja alltså att jag kan en laptop istället
Ahh, en anledning så god som någon, Boris här på forumet som gjort de "stora" alu/stålfräsarna använde(r) ofta laptop(med lpt) & EMC2 för att styra sina byggen. Det kanske är en väg att gå?
oh ja, det vore inte så dumt
har even införskaffat mig rätt mycket bra skrot från jobbet som jag tänkte använda mig i bygget av,
mycket bra drev och kugghjulstavar? m.m
har even införskaffat mig rätt mycket bra skrot från jobbet som jag tänkte använda mig i bygget av,
mycket bra drev och kugghjulstavar? m.m

Det finns en häftig lösning med att använda Arduino & dremmel...
Man kan göra en robot av hela rasket & därmed kunna fräsa "oändligt"...
Istället för att rita - så skulle man ju då kunna fräsa på samma sätt. Lite pysslande förvisso men väldans häftigt då, inte sant?
Glöm inte o berätta gärna hur det går!
Man kan göra en robot av hela rasket & därmed kunna fräsa "oändligt"...
Istället för att rita - så skulle man ju då kunna fräsa på samma sätt. Lite pysslande förvisso men väldans häftigt då, inte sant?
Glöm inte o berätta gärna hur det går!