Kretskortshållare till Kjells etstank
Kretskortshållare till Kjells etstank
Någon som har ett tips på hur man kan göra en enkel kretskorthållare för att kunna köra flera kort samtidigt i Kjell & Companys etsningstank ?
Re: Kretskortshållare till Kjells etstank
När jag köpte Kjells etstank för ett antal år sedan följde tre "ståltrådar" som jag först inte visste vad de var till för. Det visade sig att dessa trådar klarade etsningen utan att påverkas. Jag borrar ett hål i ena änden av kortet och hänger upp kortet i tråden genom ett av hålen i topplocket. På ovansidan sätts ett stopp av en krokodilklämma. Det fungerar jättebra.
Jag använder dessa fast jag använder klämman för att hålla kretskortet. Men vad jag är ute efter är att enkelt kunna göra ett par kretskort åt gången för att spara tid. Och jag vill inte att de ligger mot varandra vilket de kan göra om man använder ståltrådarna.
Tejpa fast lite distansklossar mellan korten om de är så stora att de inte kan hänga bredvid varandra. Vanlig tejp håller för en etsning.
Sist jag etsade testade jag att fästa mönsterkortet mellan två bitar affischhållare. Det är sådana där plastlister som kniper om affischen i övre- och nedre kant. Tyvärr tappade plasten styrka av värmen så det fungerade men var inte helt ultimat eftersom laminatet hade en tendens att trilla ur listerna när jag lyfte upp det ur badet för att se om det var klart.
En ram av någon bättre plast, justerbar till laminatens storlek/konfiguration, låsbar med nylonskruvar hade varit lyxigt. Finns på projektlistans sjuttitolfte plats faktiskt
En ram av någon bättre plast, justerbar till laminatens storlek/konfiguration, låsbar med nylonskruvar hade varit lyxigt. Finns på projektlistans sjuttitolfte plats faktiskt
när jag Etsar själv brukar jag använda klädnypor av trä, lätta att få tag på samt billiga.