CAD program för mobila lagringsenheter- USB-minne.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

CAD program för mobila lagringsenheter- USB-minne.

Inlägg av orvar-e »

Min kollega undrade om jag kunde hjälpa honom att hitta ett CAD-program för USB-minne, självklart vart mitt svar. Så nu ställer jag frågan här.
Programmet behöver verkligen inte vara avancerat, han vill ha reda på mått och vinklar när ha ritar upp det, och kunna se mallen framför sig. Penna och papper var visst inget alternativ.
Varför portabelt, jo för han vill kunna pilla med programmet på jobbet, och vi har ej behörighet att installera på företagsdatorerna.
Han ska rita ett icke rektangulärt fönster till ett verandan.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: CAD program för mobila lagringsenheter- USB-minne.

Inlägg av mrfrenzy »

För att rita fönster, enklare snickerier osv och enkelt sätta ut vinklar är sketchup överlägset vad gäller pris (gratis) och inlärningströskel (finns massor av videos, inte svårt att lära en 60 år gammal snickare att rita ;))

För att köra det från en usb-sticka kan man i vissa versioner helt enkelt kopiera den installerade mappen till usbminnet också fungerar det. Nackdelen är att det kommer bli lite registernycklar kvar på dom datorer man kört det men det kanske inte gör något?

Annars kan man göra det portabelt med tex Portable Application creation master
Det skapar två registerfiler, en som körs före programmet startas och lägger in nycklarna, en annan som körs när programmet avslutats och tar bort dom ur registret.

Har man inte tillgång till att skriva i registret och sketchup vägrar starta utan detta så får man köra något som VMware ThinApp (60 dagar trial sen $39) Detta löser alla problem, kan enkelt virtualisera sketchup, autocad, office eller vad du vill.

Googlar man på "Autocad Portable" så hittar man färdiga portabiliserade versioner av Autocad, det är ju dock långt ifrån gratis och har hög inlärningströskel.
Skriv svar