Trådlös insamling

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
SweLogan

Trådlös insamling

Inlägg av SweLogan »

Det var ett tag sedan man var här och härgade. Men nu har jag ett nytt projekt på G. Jag vill hålla koll på hur många gånger en/flera dörr öppnas per dag.

Systemet ska vara litet typ med en PIC med en radiomodul. Sedan behöver jag en basstation som kan hantera så många som möjligt.

Jag har kollat lite på en BS2 med en Transiver men frågan blir hur blir det ifall det är mycket trafik i huset och 2 eller fler dörrar öppnas samtidigt (behöver bara en puls att dörren har öppnats) hur ska man ha koll på detta och logga det med rätt tid osv?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Trådlös insamling

Inlägg av AndLi »

Hur stort är huset?
Batteridrivet eller nätmatat?
Vad menar du med "bara en puls"?
Är Pic ett krav?
SweLogan

Inlägg av SweLogan »

Räckvid min 60m - Vill ha 500m
Batteri
Med puls så tänker jag mig att den singnalen från brytaren behöver inte ligga till hela tiden.

Nej PIC är inget krav.

Den ska logga alla öppningar med tid tills den har lyckats flytta över informationen.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

För enkelhetens skull så kanske basstationen ska polla varje enhet om det har hänt något sedan förra gången.

Protokollet skulle då bli ungefär:
BS: Enhet X hur många?
X: 0
BS: Enhet X hur många?
X: 3, 20110105104345, 20110105104347, 20110105104350

X tömmer sin buffert efter varje fråga.
Uteblivet svar indikerar fel.
Mottagare krävs dock i varje enhet.
Det krävs nog om du ska undvika att enheterna pratar i munnen på varandra.
SweLogan

Inlägg av SweLogan »

Det låter som en bra ide. :tumupp:
Kollade runt lite på internet där man kan köpa Parallax sakerna. Men det verkar inte som att det är många som säljer det i sverige? Specielt inte parallax egna transivers.

Sedan vore det kanon ifall motagaren kunde vara uppkoplad mot nätverket så som PINK? Men den säljs tydligen inte.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ett trådlöst system som du beskriver kan många gånger verka hur lätt som helst att implementera men det är många saker som döljer sig bakom hörnet innan det fungerar. Inför man dessutom batteridrift och ett krav på lång drifttid blir det ännu mera komplicerat.

För det första gäller det att välja frekvens och för enkelheten skull så kan det vara lämpligt att lägga sig inom någon av ISM-banden. Om man inte gör detta så måste man ansöka om särskilt tillstånd från PTS som innebär både årliga kostnader och en massa administration.

När man valt frekvensområde skall man hitta en radio som är CE-märkt och typgodkänd i Sverige. Hittar man en som är typgodkänd i Europa är den ofta också typad i Sverige.

En av anledningarna till att Parallax och PINK inte säljs i Sverige kan bero på att de inte är typgodkända i Sverige. Huru vida de är det eller inte känner jag inte till men det kan vara en orsak till att det inte finns någon distributör här.

När man till slut har hittat en radio behöver man se hur den ställer sig till kravet batteridrift med låg energiförbrukning som ger lång drifttid. Om man väljer en systemlösning där basstationen pollar mätsensorerna så har man ett litet dilemma eftersom sensorernas radiomottagare då behöver vara aktiverade hela tiden och detta innebär normalt högre strömförbrukning och kortare drifttid inom ramen för den energimängd det valda batteriet har. En lösning där sensorerna på eget initiativ sänder sin information till basstationen är bättre eftersom detta leder till lägre strömförbrukning enär sensorn bara behöver vara "vaken" en kort stund då någon öppnat dörren och då sensorn sänder data till basstationen.

Kollisioner i etern är inget problem eftersom dessa går att hantera inom ramen för kommunikationsprotokollet. Vill man helt undvika kollisioner i etern kan man reservera tidluckor då sensorerna får sända data till basstationen.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Töm inte X automatiskt, man vet inte om meddelandet har kommit fram.

Pollande är iof smidigt för att se att enheterna lever, men ska de svara på varje poll drar man ut batterierna onödigt mycket.
I detta system skulle jag satsa på att enheterna helt enkelt skickar ut en signal när något händer, denna får sen ackas av mottagaren.
Det finns oändliga mängder avhandlingar i ämnet, Wireless Sensor Nodes, det ena systemet mer tillkrånglat än det andra.
(Contiki är ett OS med stark inriktning mot just WSN, mycket exempel finns det, och färdig hårdvara (sannolikt inte godkännd). Men i min smak ganska batterihungrigt)

Jag skulle bygga någor runt TI CC1110, TI har lite olika kit runt denna som gör det enkelt att börja prova.
http://focus.ti.com/docs/toolsw/folders ... i-868.html (För ISM bandet runt 868MHz)
500m låter optimistiskt inomhus, så drar man ner datahastigheten rejält kan det funka...

labmaster hann med ett inlägg imellan....: man skulle ju kunna tänka sig att mätsonderna syncar upp sig mot basstationen och bara är vakna när de vet att basstationen bör sända sin förfrågan. Annars är vi överrens om att det nog bör vara sensorerna som triggar kommunikation.
labmaster

Inlägg av labmaster »

AndLi och jag är inne på samma spår.

CC1110 är en bra lösning men den måste också typgodkännas i Sverige. Bortsett från detta så kan man också lugnt påstå att utvecklingssystemet med kompilator, länkare, debugger och simulator är svindyr till CC1110. Den kostar mellan 25 000 och 30 000 exklusive moms. Jag har en skarp version som jag köpte i samband med ett trådlöst projekt där föregångaren CC1010 användes. Jag har även modulen till CC1110 och de andra processorerna i Chipcon-familjen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Kanske något i stil med :

http://www.tradera.com/Nexa-LMST-606-ma ... _120999978

"Magnetkontakten placeras exempelvis vid dörrar/fönster och skickar en trådlös tändsignal
när den "delas". När man sedan stänger dören skickas en släcksignal."

Jag vet inte om protokollet är "öppet" eller om det krävs en Nexa central...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Klarar man sig utan debugging (jag menar, vem skriver dålig kod här??) så är SDCC gratis.
Det verkar finns en kickstart version av IAR, normalt är det en max 4k limit på den, men för att kunna testa simplicity är den tydlign höjd till 16kB för TI chip.
http://e2e.ti.com/support/low_power_rf/ ... 61401.aspx

Risken är ju bara att man fattar tycke för IAR ide och debugmiljö... En full version ligger på ca 10-15kkr nuförtiden
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Jag skulle titta på radiomoduler som Xbee. De ser till att meddelandena kommer fram och de kan "hoppa" mellan moduler om avståndet är för långt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kika på thepirateboys konstruktion:

EF: Radiomodul för 868 MHz
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

ie: det ser bra ut på pappret, men ska man börja tillåta hoppning till batteridrivna noder drar strömförbrukningen iväg rejät. Kan man tänka sig nätmatade enheter som ett stamnät genom huset blir det ganska snålt.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Var batteridrift ett krav?

Men jag har för mig att jag läst någonstans om trådlös 1-wire, minns dock inte var...
pblomberg

Inlägg av pblomberg »

Vet inte om räckvidden är tillräckligt lång men finns en hel del om liknande projekt på jeelabs.org

Peter
Skriv svar