Lipo varnare
Lipo varnare
Sitter och funderar på hur dom där små lopo larmen som man sätter på balanskabeln fungerar!! Dom ser ju onekligen okomlicerade ut!
Någon som vet?
Eller ska jag köpa en och disikera!!
Någon som vet?
Eller ska jag köpa en och disikera!!
- ghost_rider
Re: Lipo varnare
De är väldigt enkla. Några lysdioder och några motstånd. Kan ta en bild sen idag
Å vill man ha en lite brantare detektering, så kan man bygga kring en justerbar zenerdiod.
Exemplet nedan detekterar vid 2,5V som är lagom för LiFePo4 batterier.
Exemplet nedan detekterar vid 2,5V som är lagom för LiFePo4 batterier.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sätt den hellre på 2,6 volt. 2,5 är precis på gränsen, och du har ändå nästan ingen energi kvar när du är nere på 2,6.
(LiFePo4)
(LiFePo4)
Enligt det där schemat så behöver man 6 trissor för att mäta ett 3s lipo pack känns lite väl... Me tanke på att storleken ofta har betydelse.. Eller kanske att man kan klara sig med 4 trissor men jag kan inte räkna ut hur.
typ så stor om man inte har möjlig het att använda smd förstås...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Urladdningsgränsen beror på hur hög ström som tas ut, och hur hög inre resistans cellerna har. Om det är höga kortvariga strömmar behöver gränsen vara lägre, för annars kommer gränsen nås när det är en hel del kvar i batteriet. Om strömmen är låg och relativt konstant behöver gränsen vara högre, annars kommer cellen laddas ur för djupt.
Det är sant bearing.
På cykeln satte jag gränsen till 2,5V vilket var alldeles för högt för ändamålet. Med resultatet att LVCn varnar vid kraftiga gaspådrag trots att det finns mer än 50% batterikapacitet kvar. Så jag har fått programmera bort div effekt begränsningar mm som annars skulle triggas igång av LVCn
På cykeln satte jag gränsen till 2,5V vilket var alldeles för högt för ändamålet. Med resultatet att LVCn varnar vid kraftiga gaspådrag trots att det finns mer än 50% batterikapacitet kvar. Så jag har fått programmera bort div effekt begränsningar mm som annars skulle triggas igång av LVCn