Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
diesel

Re: Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Inlägg av diesel »

malx >
Jag köpte mitt lipopack efter att jag såg passformen i 9x radion var det klart för mig vad jag
skulle köra. Tro mig jag tycker inte om lipo's som håller högre temp. än vad min hand är livrädd
för dom där plaskande aluminium påsarna.

Så anledningen till att jag kör med just lipo i min radio nu är helt enkelt bekvämligheten
malx

Inlägg av malx »

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14076

Perfekt passform till radion, billigare än rhino. Jag uppdaterade förstasidan för någon vecka sedan när jag insåg att det fanns LiFE med perfekt passform som inte kostade mycket.
cetex

Inlägg av cetex »

Har fått mitt paket från hobbyking nu (omnämnt i tråden "DP Syndromet")
Radion har fått backlight och Zippy FlightMax 1800mAh 9.9v LiFePo4 istället för originalpacken.
Zippy packen fungerar asbra, passar som hand i handske när jag bytt till JST-kontakt på den.
Testade lite på gärdet ikväll, Blev väldigt mycket trevligare display med backlight.

Fråga: Om jag installerar FrSky modulen i sändaren behöver jag byta mjukvaran också?
Jag fick V2 på mjukvaran i radion från hobbyking, jag vet inte vad skillnaden mellan V1 och V2 är. men jag har inte märkt några buggar ännu. Har i och försig inte testat några "avancerade" features heller.
Jag vill så småningom uppgradera till FrSky så jag kan få bl.a strömförbrukning från planet ner till mig när jag lyckas hålla mig i luften länge nog för att det ska spela någon roll. :)
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

cetex >

V2 kan du ju kasta ut ganska omgående o ersätta den med tex er9x
http://code.google.com/p/er9x/
Finns ett par till firmwares men denna verkar vara den som de flesta kör med inklusive mig, Dock
skall jag låta det vara osagt hur V2 fungerar då jag bara starta upp den för att se att den inte var
död före den sprättades upp o back light inkl. er9x lades in.
cetex

Inlägg av cetex »

Spontanbeställt: USP-ISP-ASP-Download-Programmer-Adapter-51-AVR-MCU

När den kommer så fortsätter moddningen.
Förhoppningsvis har jag väl lärt mig flyga och landa utan att parkera den med nosen eller en vinge först i fritt fall då också ;D
malx

Inlägg av malx »

cetex skrev: Fråga: Om jag installerar FrSky modulen i sändaren behöver jag byta mjukvaran också?
Jag fick V2 på mjukvaran i radion från hobbyking, jag vet inte vad skillnaden mellan V1 och V2 är. men jag har inte märkt några buggar ännu. Har i och försig inte testat några "avancerade" features heller.
Jag vill så småningom uppgradera till FrSky så jag kan få bl.a strömförbrukning från planet ner till mig när jag lyckas hålla mig i luften länge nog för att det ska spela någon roll. :)
Som vanlig radiosändare fungerar det med frsky (eller annan modul för den delen) utan att byta mjukvara men du kommer givetvis inte få någon telemetridata presenterad i den då. Modden man gör för telemetri är ju att frigöra/flytta några inputpinnar på mcun så det finns möjlighet att ta in serialdata/uart och sen ge den programvara som kan tolka den. Observera att du behöver en speciell version av er9x för att tolka frskys telemetridata. Strömförbrukning får du inte ner om du nu inte får för dig att bygga en egen sensor och mjukvara men batterispänning räcker rätt långt också :).

Det är alltså möjligt att använda frsky för att skicka ner all möjlig data då det på de flesta telemetrimottagarna finns en serieport man kan använda till detta. Denna har dock mycket låg hastighet så räkna inte med att skicka ner digital video...Jag funderar faktiskt på att använda detta till att ta en del intressant data från mitt styrkort till multikoptern men kanske skippar det då jag räknar med att använda en annan länk mellan det kortet och datorn.
UndCon

Inlägg av UndCon »

Jag beställer 2 av dessa när de kommit in i lager igen.

http://www.flytron.com/97-voltage-senso ... metry.html

Skönt att slippa löda om sladdar för att man vill använda annan LIPO som man måste göra med HK's variant.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=16671

Eftersom jag har 2st LIPO på mitt FPV-flygplan (Ett till motor och ett till videolänken) så vill jag kunna kontrollera bägge.
Nu kommer jag definitivt öka flygtiden från 25 minuter till ca 45 minuter på en acc.
malx

Inlägg av malx »

Så är det tyvärr inte.

Flytorns sensor är sämre än hobbykings. (Sensor känns lite överdrivet att kalla det också då det bara är vanliga spänningsdelare med resistorer). Du får samma effekt genom att bara behålla hobbykings på det största spannet, dvs inte löda om den. Skillnaden är att hobbykings kan du löda om OM du vill ha större precision för lägre spänningar.

Sen är det väldigt lätt att tillverka en egen istället. Men jag köpte in för jag är för slö...
UndCon

Inlägg av UndCon »

Det kans vara lätt om man vet vad man skall ha för komponenter....funkar den inte så bra tar jag HK's istället
malx

Inlägg av malx »

Asså nu tror jag du missförstod mig. Jag menar inte att Flytrons inte fungerar. Jag menar bara att funktionen på Flytron är exakt den funktion du får på HK:s om du ej löder om den. (HK:s kommer med största spannet redan inställt)

Enda skillnaden är att HK:s KAN du ändra på om du vill ha högre precision i ett mindre spännningsintervall.

Jag tror att du blir nöjd med Flytron, ville bara peka ut att din slutsats att man MÅSTE löda om var felaktig om någon annan läser och funderar, speciellt när många redan beställer allt från hk ;).
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Helt klart är "mode 2" mest populärast då högerhänta vill kunna sköta finmotoriken med höger spak. Den radion tar slut nästan direkt.

Men det tar mycket längre tid för "mode 1" att ta slut.

Att rent mekaniskt modda en "mode 1" till att vara "mode 2" verkar vara ganska lätt (flytta en fjäder) hur är det med mjukvaran är den låst till "mode 1"?
UndCon

Inlägg av UndCon »

De olika modes som finns har inget alls att göra med högerhänt eller vänsterhänt - det är bara olika standarder. Det vanligaste valet beror nog på vad man har för bakgrund, ex kört radiostyrt flygplan med enklare radio, kört bil eller bara lånat någons radio och vant sig vid det. Mode 2 är mer likt ett vanligt flygplan och joystick.

Det finns faktiskt 4st Modes om man skall räkna de mindre kända också...

http://www.rc-airplane-world.com/rc-tra ... modes.html

http://www.spektrumrc.com/Articles/Arti ... cleID=2105
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Men skulle jag som är vänsterhänt och känner mer för Mode 1 ha några problem att köra det i Sverige?

(ska kanske köpa ett helt "set" med rubbet, blir sugen...)
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Turnigy radion går att bygga om mellan mode 1/2 om man vill. krävs skruvmejsel och lödkolv.
malx

Inlägg av malx »

NULL skrev:Men skulle jag som är vänsterhänt och känner mer för Mode 1 ha några problem att köra det i Sverige?

(ska kanske köpa ett helt "set" med rubbet, blir sugen...)
Nej, du skulle inte ha några direkta problem att köra mode 1 i Sverige. (Är ju bara hur spakarna fungerar, ingenting med själva radiodelen). MEN, du bör tänka på att "alla" andra i Sverige kör mode 2, du kommer därmed ha problem om du vill testa någon annans utrustning eller om du vill ha hjälp av någon erfaren flygare för att trimma in din modell. Det är helt enkelt mycket smartare att lära sig likadant som alla andra... (Och som UndCon säger så har det ingenting alls med vänsterhänt/högerhänt att göra, ska du lära dig från början så är det precis lika svårt/enkelt med Mode 2 som Mode 1 oavsett primär hand)
Skriv svar