Klippte av en av televerkets kablar - men vad är det??
Klippte av en av televerkets kablar - men vad är det??
Va ute och grävde lite idag, och råkade klippa en av telias kablar. Den fanns INTE med på det kartmaterial som jag fick av dom (innan grävningen).
Kabeln låg på ca 50cm djup och terminerade i en stolpe 100 meter bort. Det går en fet parkabel förbi stolpen enligt ritningarna, men vad gör den här kabeln egentligen?
Kabeln låg på ca 50cm djup och terminerade i en stolpe 100 meter bort. Det går en fet parkabel förbi stolpen enligt ritningarna, men vad gör den här kabeln egentligen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Klippte av en av televerkets kablar - men vad är det??
Ingen aning om vad det är för kabel men om den nu inte finns med på ritningen så skulle iaf jag bestämt hävda att telia själva får fixa till det om dom vill ha det fixat. Du har ändå grävt där det inte ska finnas någon kabel.
Jo, jag mailade dom och sa de också... vi får väl se vad som händer, fast man blir ju nyfiken. Känns som en söktråd, men för vad?
Ser ut på färgen att vara en brandlarmskabel - det är inte så att det ligger en stump sådant i fyllnadsmassorna som du grävt på? Ser ju inte ut att ligga varken kabelskydd eller något finare fyllnadsmaterial kring kabeln.
Vad är det för slags kabel? Massiv eller flerparig ledare?
Vad är det för slags kabel? Massiv eller flerparig ledare?
Om man kollar märkningen på skylten,,, Det kan väl stå mantel anslutning.
Det kanske är en jordledning för överspänning/åska. Den kanske går till ett jordspett,
Det kanske är en jordledning för överspänning/åska. Den kanske går till ett jordspett,
"Mantel" låter väldigt mycket jord för mig. =P
Mig veterligen använder Telia inte röda kablar till nånting. Röd kabel används nästan uteslutande till brandlarm såvitt jag vet (jag har jobbar både på Televerket och som larminstallatör, fast det var visserligen 15-20 år sen).
Det är en kabel för katodiskt mantelskydd, man gräver ner en offerplåt för att spara på kabelmanteln, vanligt runt stockholm på grund av alla likströms elektrifierade järnvägar särskilt Roslagsbananans återgång har tuggat isig en del kabelmantel genom åren...
Denna offerplåt är det en zinkplåt eller koppar? Antar att det inte är bly!
Nu var väl röd kabel just jord innan man uppfann den gul-gröna kabeln...
Så för en gammal jordanslutning är ju helt logiskt med en röd kabel.
Att brandlarm skulle ha ensamrätt på röd kabel gäller väl bara i fastigheter och så.
I fordon är ju röd ofta plus.
//B1N4RY
Så för en gammal jordanslutning är ju helt logiskt med en röd kabel.
Att brandlarm skulle ha ensamrätt på röd kabel gäller väl bara i fastigheter och så.
I fordon är ju röd ofta plus.
//B1N4RY
Vi har järnväg några km bort, påverkar det på dom avstånden?
det finns en korrosionsgrupp på telia som du kanske bör ringa, de har ansvaret för liknande saker
Helt klart en kabel för mantelskydd! Har grävt av ett antal sådana under mina år som kabelgrävare. Röd gammal kabel innebär nästan alltid att det är en gammal mantelskyddskabel.
Hur fungerar kabel specifikt för kabelskydd?
Jag uppfattade det som att det var en flerledarkabel, men är det en flerkardelig enkel-ledare så är det ju en helt annan femma.
Att jag tolkade det som en flerledarkabel beror på att den identifierade som "en av televerkets kablar". Hade jag hittat en röd enkelledare i marken hade nog inte televerket varit de första jag tänkt på eftersom telekablar normalt brukar vara par-kablar.
Att jag tolkade det som en flerledarkabel beror på att den identifierade som "en av televerkets kablar". Hade jag hittat en röd enkelledare i marken hade nog inte televerket varit de första jag tänkt på eftersom telekablar normalt brukar vara par-kablar.