GE-Steg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Samot

GE-Steg

Inlägg av Samot »

Hej!
Någon som vet hur/vad man ska tänka på när man vill konsturera en effektförstärkare för signaler på 500-600Mhz. Anar att det inte fungerar med ett vanligt GE-steg utan att man måste använda sig av spolar å kondingar för att få lämplig förstärkning. Jag har en transistor som klarar dessa frekvenser.
Några tips och idéer??
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Finns inget som i princip säger att du INTE kan använda ett GE-steg, dock så är dessa frekvenser så höga att geometrin på kopplingen påverkar den väldigt mycket vilket gör det lite svårkonstruerat. För visst kan man beräkna de flesta fenomen som styr vad som kommer att hända, men betänk att våglängden börjar bli som kort att en kvartsvågsantenn är någon decimeter lång bara. Du måste ta hänsyn till detta och "enklaste" (nåja) metoden är ofta att ge signalerna transissionsledningar även på kretskortet med striplineteknik, det går att konstruera och få saker att fungera bra även utan detta, men då måste man ha väldigt klart för sig vad man gör och/eller laborera fram sin konstruktion empiriskt. Borde finnas någon hf-konstruktör från ericsson eller så här på forumet som kan ge bra råd - det är en hel vetenskap....

Radioamatörer är ofta duktiga, så där kan du hitta många bra råd om du seriöst vill lära dig hf-teknik.
Samot

Hej!

Inlägg av Samot »

Hej!
Varför jag blir fundersam till att det skullle fungera bra med ett vanligt GEsteg är att alla ritningar till effektförstärkare för höga frekvenser ( 100Mhz - ....) jag sett baserar på induktanser och kapacitanser istället för motstånd. Får hoppas det finns någon som har koll på det här. Som sagt, det är en hel vetenskap.
Skriv svar