Pipande hårddisk?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Pipande hårddisk?

Inlägg av JimmyAndersson »

Har en hårddisk vid namn Maxtor (DiamondMax Plus8) på 30GB.
När den får ström så startar den upp, sedan låter det "pip" och så söker läsarmen någon halvsekund, sedan "pip" igen och så håller den på.

Finns det felkoder till hårddiskar?
Sökte på google, men hittade inget annat än att folks datorer piper.. :?

Hm, räknade mina gamla hårddiskar. Jag har 14st. :)
3st av dessa är SCSI-hårddiskar på 52MB/st :D
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Usch. Hårddiskar är onda. De låter. Hur kan du stå ut med 14 st?
Krawk

Inlägg av Krawk »

Skulle tro att den är död. nog inte en felkod som piper utan ngt mekaniskt som har byggt om sig till en summer.
Om du har saker på disken som du vill ha kvar så kan du prova att frysa den i en plastpåse och sedan köra över så mkt som möjligt.
Har inte provat själv men det ska tydligen gå ibland. Sker ju självklart på egen risk. Kondensvatten och elektronik tycker inte om varandra så bra...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Precis när man kopplar in en hårddisk (iaf lite äldre) så låter motorn ungefär bi-biiiip innan den kommer i rotation och varvar upp. Det kan också vara styrkretsen till läsarmen som fått spader och vibrerar snabbt på den en liten stund. Vad annars det skulel kunna vara som piper vet jag inte. Har iaf aldrig sett nån slags sumemr elelr liknande på någon hårddisk. Ivf så mår inte den disken bra.

En del nya hårddiskar har en slags självdiagnostik, som låter lite illa. Ungefär var 5:e minut (olika på olika enheter) låter det meeeeeeeooooow! när läsarmen söker över hela ytan. Exempel på detta är Excelstor.

Maxtor har ett diagnostikprogram man kan ladda hem från deras sida. Man spar det på en floppy och bootar datorn med den. Sen kollar den hårddisken och rapporterar alla fel som finns. Har du ingen butiksgarantio kvar, så kan du begära RMA från maxtor, och få en ny skickad till dig (jag tror de har 3 års garanti) . Du får dock stå för frakten dit själv.
Krawk

Inlägg av Krawk »

http://www.ultimatebootcd.com/
Tanka och bränn ut.
Är en väldigt trevlig skiva att ha när man ska felsöka osv. Inehåller de flesta test för hdd, minne, cpu osv. Dels tillverkares egna och dels andra gratisprog.
Dessutom en del prog för partitionering, formatering, bios och det mesta annat som man kan behöva för att fixa en trilskande dator.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Maxtor har ett program som du kan tankahem från deras hemsida som heter Maxtblast (?). Man bootar på disket med hårddisken inkopplad och programet kan säga vad som är fel.

Det kan vara kul att veta vad som är fel men du kommer inte att kunna laga den.

Om du inte har kritisk data på disken så kasta den (eller gör konst av den) och köp en ny hårddisk. Dom är ganska billiga idag GB/kr.

Har du kritisk data på så kan du se fram imot att bli kund hos någon av alla företag som syslar med dataåtersällning...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

$tiff: :) De står mest lite diskret i ett skåp, så det fungerar fint. (De håller sig lugna när de inte är igång...)

Nja, det finns inget viktigt på hårddisken. Det är snarare tvärt om: Jag behöver delarna som sitter i.. -så därför är det ovanligt nog bra om elektroniken är trasig. :lol: Bara det mekaniska är helt..... :roll:

Tack för programtipsen! Varianten att frysa en hårddisk hade jag inte hört förut. Borde nästan offra en gammal 40MB-hårddisk för att se om den fungerar efter en semenster i Sibirien (frysen).
benring

Inlägg av benring »

Så där lät min 20Gb:are när den dog, tråkigt när det händer, nu tar jag backup väldigt ofta :razz:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Du behöver hårrddiskens delar mer än att du vill att den skall fungera och du har inget direkt viktigt på den?

Då säger jag direkt: den är helt bortom all räddning! :)

Men jag skulle sagt det ändå. Det som förmodligen har hänt är att någon eller alla läsarm/arna av någon anledning inte hittar sin position på diskarna. Då brukar den försöka hitta den igen efter några få sekunder och så håller den på och då brukar det låta på detta vis. En av några anledningar till detta är att någon av skivorna har blivit ruckad någon 1/100 mm om du tex stött till den eller att det kanske blivit något fel på ytan. Den ger inga direkta felkoder ifrån sig av pip och så men med Powermax programmet på Maxtors hemsida så får skall du få felkoder baserat på vad som är fel och dessa kan du sen säkert kolla upp vad dom betyder. Används vid en RMA.
Skriv svar