Transformator och eventuellt labaggsbygge

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
daemoned
Kontakt:

Transformator och eventuellt labaggsbygge

Inlägg av daemoned »

Har kommit över ett antal transformatorer som har varit för landningsljus till en flygplats, vad jag vet så ska de vara helt OK. Dock så har de varit i bruk rätt länge tror jag eftersom på etiketterna står det ASEA (Allmänna Svenska Elektriska AB).

Som jag förstår så är det 3 transformatorer som är sammankopplade men en enskild ska kunna ge 24V 150VA och 30,5 V 200 VA. Men på Primärsidan så finns det 200V 210V 220V, är det då 220V jag ska använda? Eftersom den är närmast 230V eller måste man använda alla 3??

Iaf så har jag tänkt använda dem till ett labbagg och undrar om ni har förslag på kretsar som man ska titta närmare på, har läst lite på nätet och en vanlig verkar vara L200, finns det andra som är lämpliga och även ström begränsnings kretsar, så man kan läsa in lite datablad :)

Har 2 såna här block med 3 i varje så om någon är intresserad av att köpa så kanske jag kastar upp ett par till försäljning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Transformator och eventuellt labaggsbygge

Inlägg av psynoise »

L200 med många fler har nog varit utgående under många år nu. Bättre att satsa på något nytt tycker jag. Beroende på dina krav behöver designen inte heller vara allt för svårt att göra själv. Bläddra i någon grundläggande bok om kretselektronik så kommer du säkert på dom klassiska principerna.
Skriv svar