Vad kör ni för labbaggregat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Vad kör ni för labaggretag?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det ingår nätaggregat i mina byggen men jag har två aggregat på G. Det ena är ett specialaggregat för rörkretsar, justerbart upp till 500V och med justerbar biasspänning ner till -90V och 6,3 resp 12,6V för glöd.
Det andra aggregatet är ett simpelt 0-24V aggregat till en labbplatta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En bunt gamla Oltronix
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Jag har ett 0-30v 0-3A aggregat.

Klart det funkar med datornätagg, det är iallafall sällan jag känner att jag behöver strömbegränsning.
Fördelen med datoragg är ju att man ofta kan få gamla dom gratis.
Märker du sen att du behöver nåt bättre så kan du ju bara kasta det och köpa nåt bättre.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Jag använder ett hemmabygge. Inte alls svårt att bygga eget egentligen. Kostar en del dock
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har rätt många, dels ett jag byggde själv när jag var barn, det använder jag typ aldrig numera, sen har jag ett par "spänningskuber" från seltron, tror den ena är 0-30V 2A och den andra är 0-30V 5A, dom har jag iofs mest för att dom är så snygga, riktig gammal 70tals(?) svensk industridesign :) ..använder iofs det större aggregatet ibland om jag behöver mer effekt, efterssom det är det kraftigaste jag har.

Dom som står framme i labbhörnan är ett gammalt klassiskt mascot 719 och ett Metex av okänd modell.

Mascoten använder jag mest som ersättare för väggvårtor osv, typ om man ska testköra nåt så orkar man inte skaffa fram rätt nätdel, då kopplar man bara in multiströmkontakten (ett såntdär kors) eller två sladdar med gripklor som sitter monterade på polskruvarna jämt, enkelt och bra.

Metexen är bra då den har fast utspänning på 5Voch 15V (vad nu det ska vara bra för), och ställbar 0-30V 0-3A, mätarna är dessutom digitala med två decimaler vilket är trevligt när man ska finjustera, speciellt strömbegränsningen.

..Jag saknar dock ett biffigare agg, typ 0-50V 0-10A eller så..
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Inget alls, men däremot ett enkelt labbaggregat

:mrgreen: sorry, kunde inte låta bli
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag har ett hemmabyggt, det som finns beskrivet i elektronik för alla, som jag gjorde när jag var 12 år. Det ligger i en låda ute i förrådet men jag har inte använt det på många år.

Sedan har jag ett sådant här:

Bild

Väldigt praktiskt med två variabla spänningar som även kan serie- och parallellkopplas. Sedan har den två ytterligare variabla spänningar 2-8V och 8-15V.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Jag har ett agg som jag byggde för ett halvår sedan, spänningen reglerbar 1.2-30v skall även bygga ström begränsning (nån gång).
Bygget är baserat på en LK338 och schema hittade jag på nätet som jag modifierade efter behov och komponent tillgång.

Sen så håller jag på att bygga ut agget med en L200 som levererar 1.2v-20v 0-1.5amp.

Har även 2st spänningskuber med fasta värden.

Men om du vill bygga ett eget och inte har så "jätte stora" krav så kan du basera ditt bygge på kolla på L200, LM317, LM723.

EDIT:
Om du skall bygga ett eget, håll utkik efter prylar på återvinningen/soprum etc, trafosar och kylflänsar mm kan kosta en rätt bra slant om man skall köpa.
Mitt aggrigat har bara några tior att bygga (motstånd, expriment kort) och några timmars arbete.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ett TTI med 2x 0..30V samt 5V fast
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det jag byggde som barn (12 ? 13 år ? osäker) är baserat på just L200, väldigt enkel att använda men klarar inte så mycket effekt. ..sen är resten baserat på skrot jag hitade, typ lådan, trafon, likriktaren, potarna osv, tror det enda jag köpte var instrumentet (observera att jag bara hade råd med ETT, så amperemätare saknas, men jag lämnade plats för en..) , polskruvarna och rattarna (köptes som surplus dessutom hehe, borde köpt fler, riktigt snygga tycker jag fortfarande, svarteloxerd aluminium med polerad kant)

Nåt annat jag skulle vilja ha är ett ställbart labbaggregat med dubbelutgång, alltså nolla i mitten, inte för det behövs ofta men när det behövs så..
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur löser ni nätspänningens farlighet med hemmabyggen och att det ofta är oskyddade banankontakter på framsidan?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Sitter ju för bövlingen en trafo imellan :P Trafon kan ju lixom inte ge mer än de 30-40V den va lindad till :P
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Primärswitchning är ju en lösning..

Med sekundärswitchning och dålig fasfaktor så finns det risk att man mest värmer transformatorn :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Vad kör ni för labbaggregat?

Inlägg av Glenn »

Tja, först och främst inte använda en spartrafo, och sen jorda lådan, och schysst isolering på nätspänningsförande delar ? ..Om man bygger ett labbagg då.

Annars föredrar jag rent allmänt att INTE bygga in nätdelen i prylen jag bygger utan att använda en väggvårta eller nåt.. bygger man en förstärkare är det dock svårt.
blueint
Kontakt:

Re: Vad kör ni för labbaggregat?

Inlägg av blueint »

Väggvårta som driver labbagg.. som driver någon koppling.. :humm:
Skriv svar